19 april 2024, 23:38:13

wandelen met papegaaien

Gestart door Yvette, 7 december 2007, 16:50:40

« vorige - volgende »

Yvette

Wat ik ook heel erg vaak doe met Joepie is naar een bos in Lelystad te gaan en daar te gaan wandelen met hem
En ook om het huis heen of bij ons in de wijk tijdens de hond uit gaan laten

Om het huis heen gebeurt dat los en als ik verder ga met de hond dan gebeurt dit in zijn mandje

mees

Ja, zelf wandelen doe ik ook vaak genoeg, eigenlijk iedere dag.. maar in zo'n grote groep waarvan je niet weet of de vogels getest zijn, is toch een heel ander verhaal.

Natuurlijk is het heel goed mogelijk dat je vogel, na die wandeling nog zo gezond is als een vis, maar het is en blijft een risico.

Je zou of andere vogels kunnen besmetten, of je vogel kan worden besmet, met alle gevolgen van dien.

de besettingskans is in de buitenlucht wel nihil, en natuurlijk is het leuk om met je vogels buiten te lopen voor een middagje, maar is dat het wel waard als je je bedenkt wat de gevolgen kunnen zijn in zo'n grote groep..?
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Gerda


Citaat van: mees op  7 december 2007, 15:39:04
Ik hoop dat jullie een keertje naar een vogel-wandeling gaan, dan kunnen jullie het resultaat van kortwieken met eigen ogen zien  :)


Hoi Loes,

Je bent wel heel snel op je mening teruggekomen! Want gisteren schreef je dit nog.
En dat is niet erg, want er blijkt dus informatie te zijn waardoor je je mening hebt herzien. Misschien is het daarom verstandiger als je je stellingen iets minder stellig brent. Meer als open vraag.

En als 1 vogelarts iets zegt, is dit echt niet de mening van ALLE vogelartsen. Dat zijn ook dingen die niet verstandig zijn om te zeggen.
Als we ons aan de feiten houden, kunnen we een goede en ook aangename discussie houden, want dan kunnen we wat van elkaar leren.

Nu ga jij op een bepaald standpunt staan op zo'n manier dat je er als het ware afgeslagen moet worden.

Maar je bent nog jong, het is wel goed te staan voor waar je in gelooft, maar je bereikt meer als je het op een andere manier brengt!

Gerda





mees

CitaatMisschien is het daarom verstandiger als je je stellingen iets minder stellig brent. Meer als open vraag.


Oke, sorry, je hebt gelijk.. ik zal mijn best doen om het wat meer te vragen zoals jij in gedachten hebt, als ik nu mijn berichtjes teruglees is het inderdaad een beetje erg eenkenning.
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Rianne

Bovendien zijn niet alle papegaaien gedient van kleinere vogelsoorten. Een hap en bijv je valkje is er geweest...

Yvette

De papegaaien zitten heel erg rustig op hun eigen buggy en ze komen niet eens bij een andere papegaai
En zeker niet als je dat zelf niet wil dat de grotere papegaai bij jouw kleine papegaai komt dan wordt het ook niet gedaan

En het zijn heel verstandige mensen die verantwoordelijk met de vogels omgaan

Sjimmie

Lang niet gereageerd op deze topic maarrrrrr...

Als al die papegaaien op zo'n buggy zitten, ik ga er vanuit dat ze los zitten (?)
En stel nou dat er eentje schrikt van een auto of wattan ook, en die vliegt weg is het dan niet zo dat alle andere papegaaien ook mee gaan (ook schrik, als alle papegaaien stil zitten en eentje slaat z'n vleugels ineens uit schrikken de andere natuurlijk).
Weg is je papegaai dan ..
Lijkt me eigenlijk toch wel een beetje risicovol om met je papegaai aan zo'n wandeling mee te doen.


Sjorsje :-)


Yvette

De papegaaienwandelingen die door SPPW en de Moderne Papegaai worden in autovrije gebieden gehouden
En bij ons komen er geen auto's in de bossen voor

Sjimmie

Oke dan, maar toch lijkt 't me geen veilig gevoel.  ;D
Ik denk niet dat ik zo snel met m'n (toekomstige) papegaai naar zo'n wandeling zou gaan, maar wie weet ;)
Als er een schrikt en die vliegt weg of probeert weg te vliegen dan zijn ze (lijkt mij) gelijk allemaal onrustig  ::) :P


Sjorsje :-)


Yvette

Onze drs Hooimeijer is ook altijd erbij die wandelingen en kan je onderweg allerlei raad geven als je dat wilt

Lin

Gelukkig vallen roofvogels nog geen valkjes aan maar alleen duiven (ook in bebouwde wijken). ik zou best wel eens willen meelopen maar niet met eigen dier door de al genoemde redenen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Het ontmoeten van andere vogels is altijd een goede ervaring voor de grotere papegaaien. Ik heb een kennis met een Grijze Roodstaart, ik ben een keer langs geweest met Rhody, nadat ik hem heb laten testen. Haar grijsje was ook getest, dus geen gevaar. Ik zou er dan eerder voor kiezen om met z'n tweeen een wandeling te maken dan met een hele groep. Je kan eerder ingrijpen en de kans op stress is kleiner.

Ik zit niet te wachten op iemand die mij zegt hoe ik met mijn kaketoe om moet gaan. Rhody mag op mijn schouder, maar alleen als ik dat wil. Rhody heeft geen gedragsproblemen en weet dat ik de baas ben. Als hij bijt, krijgt hij een tik op z'n snavel. Wil hij niet van mijn schouder af, pak ik hem met 2 handen, ook al vind hij dat niet leuk. Moet ie maar luisteren. Het is belangrijk dat hij weet dat ik niet bang ben van zijn snavel. En dan kom je een heel eind.

Sjimmie

Zodra je bang voor je papegaai bent zal die dit alleen maar 'tegen' je gaan gebruiken en je weg jagen, ze zijn heel intelligent en ze merken het gek genoeg ook meteen als je bang bent.
Als je bangig voor ze bent erken je eigenlijk dat de papegaai de baas is want je durft niet meer z'n kooi in te komen je laat hem z'n gang gaan omdat je niks durft zo ontstaan ook de 'gedragsproblemen' denk ik bij papegaaien (en andere dieren), maar daar is geen gedragsdeskundige voor nodig ik denk dat iedereen met een dier dit wel zal weten...
Altijd laten zien dat jij de baas bent, en niet het dier dan kom je inderdaad al een heel eind.

Wandelen met papegaaien met z'n 2én inderdaad, als je ook zeker weet dat ze allebei gezond zijn.
Dan is de kans op stress ook minder inderdaad dan als je met zo'n grote groep bent, als er een in de stress schiet slaat dat gelijk over op de rest en als je met z'n 2én bent is het rustiger voor de papegaai en kan je (idd) eerder ingrijpen als het fout gaat.



Sjorsje :-)