29 maart 2024, 11:58:06

te nauwe ring?

Gestart door ania en francis, 30 augustus 2002, 04:36:11

« vorige - volgende »

ania en francis

Hallo allemaal,

Wij hebben zes valkparkieten (3 koppeltjes) in een grote voliere binnen. Bij het geelwitte mannetje zit een ring om zijn poot waarvan wij het idee hebben dat ie te strak zit. Het beestje(Toefje, omdat ie zo op slagroom lijkt) zingt als een tierelier maar lijkt er toch meer last van te krijgen. Volgens ons zit de ring ook niet los. Of het een gesloten of open ring (bestaan die?) is kunnen we niet zien.

Onze vraag is nu :

Wie kan zon'n ring verwijderen zonder verwondingen aan de poot? Een dierenarts, een kweker, een vogelhandelaar?
Wij wonen in Amsterdam: is daar iemand in de buurt of weet iemand een adres?


Wat is trouwens de beste manier om een valkparkiet te pakken?

Alvast van harte bedankt voor eventuele suggesties. Overigens is dit de beste site over valkparkieten die ik heb kunnen vinden: gefeliciteerd!

Groeten,

Ania en Francis

Peter

Hallo Ania en Francis,

Mogelijke oorzaak:
Het gebeurt soms dat de ring te strak gaat zitten, de oorzaak is vaak een ontsteking of zo iets degelijks waardoor het pootje dikker wordt.

Mogelijke oplossing:
Bij de dierenarts kunnen ze het ringetje door knippen waardoor je valkje er geen last meer van heeft.

Gesloten of open ring?
Vrijwel altijd wordt er een gesloten ring geplaatst. Foto's van een gesloten ring vindt op de pagina "Ringen" op deze website. En een open ring wordt later omgedaan. Hieraan zitten ook twee lipjes, echter deze ring wordt vrijwel nooit gebruikt bij de valkparkiet.

Adres dierenarts A'dam:
Naam: DIERENKLINIEK CENTRUM-OOST AMSTERDAM
Tel: 020-6206611
Website: http://www.dierenkliniek-centrum-oost.nl/

Groetjes,
Peter

Peter

Hallo Ania en Francis,

Hoe het is afgelopen?

Groetjes,
Peter

ania en francis

Hallo,

Bedankt voor jullie advies. We zijn woensdag bij Dierenkliniek De Wetering geweest en daar hebben ze het ringetje erafgeknipt en meteen zijn nageltjes bijgewerkt. Hij was wel een paar minuutjes de kluts kwijt van wat er allemaal met hem gebeurde. Toen hij teruggezet werd in het reiskooitje bleef jij twee minuten met half open vleugels en grote ogen stokstijf op zijn zitstokje staan. We hadden ter gezelschap zijn vriendinnetje meegenomen in dezelfde kooi en dat hielp waarschijnlijk ook.
Maar al vlug werd alles weer normaal en nu loopt hij weer als een "kievit", maar bij het vangen/pakken is hij wel al zijn staartveren kwijtgeraakt. Toch vliegt hij zonder problemen en lijkt weer prima in orde.

Ik zag op jullie site ook foto's van kooien staan. Wij hebben zelf een kooi gebouwd van hout en speciale verchroomde (?) tralieschermen gekocht bij een dierenwinkel en ingefreesd in het hout. De afmetingen zijn 140 x 90 x 80 met 2 paar dubbele deurtjes (makkelijk bij schoonmaken en voedsel geven. Als ik nog een keertje tijd heb zal ik een fotootje sturen (twas wel een tijdrovend karwei hoot).

Groeten en prettig weekend,

Francis

Peter

Hallo Ania en Francis,

Goed om te horen dat alles goed is gegaan. Ze kunnen er inderdaad even van schrikken. En de veertjes, wij waren een met P.D. bij de dierenarts en ze was net in de rui, alles onder de veren:))

Het lijkt ons erg leuk om van jullie kooi eens een foto te zien!

Groetjes,
Peter

Emmy

Hoi,

ik heb vorige week woensdag het ringetje van mijn valkparkietje moeten laten doorzagen. Mijn eigen dierenarts kreeg het niet voor elkaar met dat tangetje, het ringetje was er te dik voor.
Toen ben ik naar een andere dierenarts gegaan en die heeft het eraf gezaagd. Toen Okkie terug kwam kon hij niet meer op dat pootje staan, twee dagen later nog niet. Hij floot en zei ook niets meer dus zijn we terug gegaan naar de dierenarts. Hij bleek een ontsteking aan zijn pootje te hebben en kreeg een prik en druppels antibiotica mee voor door zijn water. Ook moesten wij het pootje drie dagen lang inzalven.
Afgelopen weekend begon hij weer te zingen en dachten we dat hij aan de beterende hand was. Maar maandag zagen we dat er een doorzichtig bobbeltje zat op het punt waar zijn teentjes bij elkaar komen. Wij weer naar de dierenarts geweest en we kregen andere zalf om zijn pootje mee in te smeren en druppels mee. Dat was een week later, afgelopen dinsdag.
Woensdagavond begon het pootje opeens heel erg te bloeden en hebben we opnieuw contact gezocht met de dierenarts. Die heeft hem ter observatie gehouden en een kap om zijn koppie gedaan zodat hij niet meer aan zijn pootje zou kunnen pikken, want dat deed hij inmiddels ook.
Vanavond, vrijdagavond, was de zwelling al een stuk minder, ben even gaan kijken bij de dierenarts, maar zijn pootje zag er wel heel erg eng donkerroze uit, beetje verdroogd.
Als dit zo blijft doorgaan zal het goedkomen, dan blijft het pootje tenminste doorbloed, anders is er een kans dat het pootje afsterft. Ik moet er niet aan denken.
Ik heb door dit hele gebeuren mijn twijfels gekregen over het ringen. Het kan Okkie zijn pootje kosten.
Duimen jullie alsjeblieft met mij mee dat het weer goed komt met hem.

Emmy