19 april 2024, 05:56:34

De schouder..

Gestart door mees, 5 december 2007, 19:19:06

« vorige - volgende »

Sjimmie

Ik weet 't ik weet 't  :-\ ::) ;)


Sjorsje :-)


Nadja

7 juni 2008, 18:20:46 #76 Last Edit: 7 juni 2008, 18:30:53 by Nadja
Ik laat mijn valkje al jaren op mijn schouder en mijn hoofd zitten en die is nooit agressief. Hij heeft me nog nooit gebeten. Soms zit hij lekker en als ik hem dan weg wil halen wil hij (heel soms) wel eens blazen, maar dan heeft hij niks te kiezen. Ik houd hem mijn vinger voor en dan stapt hij er na twee seconden toch maar op. Maar dit gedrag vertoont hij ook als hij op bed zit, of op de grond en niet weg wil. Op zich best logisch toch? Maar hij weet dat hij gewoon moet luisteren. Verder is mijn valkje absoluut niet onzeker, hij is juist een echte avonturier, hij gaat echt overal kijken, zelfs op enge donkere plekjes. Ik had hier nog nooit van gehoord. Misschien is dit waar bij een aantal valkjes, maar ik vind het toch een kwestie van opvoeden. Merk je dat iets een slechte uitwerking heeft, moet je voor een andere aanpak gaan. Ik denk dat het voor elk valkje verschilt. Sommige komen bij je zitten uit angst, sommige voor de gezelligheid.
Die piraten vergelijking vind ik een beetje ongeloofwaardig. :P Omdat die papegaai z'n oog eruit jast zeker? (Eigenlijk komt dat duur het koers bepalen met een instrument: dan moet je naar de zon kijken door dat ding en dan de graden uitstippelen op de kaart. Dit 'zonturen' tast na een aantal jaar het oog heel erg aan, vandaar het ooglapje ;)) Maar, oorbellen hoef ik inderdaad ook niet in te doen, Croky jat zo de steentjes eruit  ;D

Sjimmie

Mijn valkje zit als die bij me zit wel 's rond m'n ogen te pikken, volgens mij is dat vrij natuurlijk want dat doen ze volgens mij bij soortgenoten ook.
Hij zit altijd wel best op m'n schouder, dat die agressief kan zijn vindt ik 'n beetje onzin ligt ook aan hoe je 'm hebt "opgevoed" en wat je wel accepteert en wat niet.


Sjorsje :-)


Yvette

Ik vind dit soms vreselijk voordat ze per ongeluk in je oog pikken

Nadja

Ja, Croky zat ook eens verlekkerd naar mijn oogballen te kijken, ik denk vanwege de glimlichtjes. Hij kwam ook met open snaveltje op mijn oog af, alsof hij er iets van wilde pakken  :P. Toen heb ik zo'n geschrokken kreet geslaakt dat hij dat maar niet meer doet ;D. Ik heb er absoluut geen last van als hij op mijn hoofd zit. Hij valt er echt niet vanaf, ik kan gewoon mijn kamer opruimen en dan lift hij gewoon mee ;D. Als ze op je hoofd zitten, is dat dan een kwestie van de baas willen zijn? Volgens mij weet Croky prima dat ik de baas ben. Vooral als ik gedouched heb komt hij op mijn hoofd zitten om het water uit mijn haar te sabbelen, grappig :D :P

Kaatje

Citaat van: Sjimmie op  7 juni 2008, 20:45:42
Hij zit altijd wel best op m'n schouder, dat die agressief kan zijn vind ik 'n beetje onzin ligt ook aan hoe je 'm hebt "opgevoed" en wat je wel accepteert en wat niet.


Hier kan ik me bij aansluiten want ook hier is de schouder een geliefde plek. Opvoeding is heel erg belangrijk en ook hoe je het brengt, aggressief gedrag wordt hier niet beloond maar afgekapt, .... maar goed, eigenlijk komt dat hier niet voor, op wat hormonale felheden van Paco na  :P


danielle

Als een valkje angstig/ onzeker zouden worden van op de schouder zitten, waarom zitten bij mij (en ook bij veel anderen zo te lezen) de valkjes dan zo relaxed op mijn schouder, vragen ze om een kroel, nestelen ze zich zelfs helemaal tegen me aan? Dan merk ik toch niets van die onzekerheid. Ze voelen zich bij mij overal op hun gemak, ze kunnen net zo goed op mijn knieeen zitten op mijn borst zitten, het maakt hun niet uit, als ze maar lekker bij mij zitten. En het is toch echt handig om ze door op je schouder te zetten ook mee te kunnen nemen als jij ergens naar toe wandelt. Dat is voor hun weer extra prikkeling. Als mijn valkjes los zijn, gaan ze eerst vliegen en landen dan uiteindelijk op mijn hoofd. Hier haal ik ze af, omdat ik het niet echt prettig vindt dat ze op mijn hoofd zitten.

Maar nee, ik ben van mening dat het bij een valkparkiet geen gedragsproblemen oplevert als ze op je schouder zitten. Als dit het geval was geweest, was dit denk ik al lang opgevallen bij vele mensen hier op het forum. Bij papegaaien, is dat dus wel het geval, daar is echt gebleken dat dit tot dominatie/ onzekerheid kan leiden en handel je bij papegaaien hier ook na.
Maar een valkje (ook al is het familie van de kaketoe) blijft een valkje. Hierdoor heb ik ook gekozen voor een valk parkiet en heb ik geen papegaai in huis. Ik zou hier niet mee om kunnen gaan, niet consequent genoeg zijn. Ik geniet ervan om mijn vogels te zien vliegen en dat ze lekker op mijn schouder kunnen zitten.

Groetjes Danielle

BaUkJe

Die gekkerd van mij land altijd op mijn hoofd... dan breng ik hem naar mijn schouder niks aan de hand... het nadeel is: hij is een allermansvriendje dus er hoeft maar een vriendin de deur door te komen en komt Arie naar der hoofd gevlogen...

Nikita&Flupke

Als die zich daar dan toch het beste voelt...
Is het toch normaal dat je hem laat wennen aan jezelf op je schouder...
En daarna hem wat lager houden...
Je kind is toch ook het liefst waar hij zich het veiligst voelt?