28 maart 2024, 14:27:30

De schouder..

Gestart door mees, 5 december 2007, 19:19:06

« vorige - volgende »

mees

Je kent het wel.. je pakt je kietje even op, en hups, daar gaat ie, naar je schouder!

Is inderdaad een leuk gezicht, en hier word ook gezegd dat valkjes graag hoog zitten, maaarr.. ik heb hier altijd iets anders over geleerd!  :o

Mij is verteld dat je nooit een vogel ook maar de kans mag geven om hem op de schouder te laten zitten!!

Dit heeft niets te maken met dominantie, maar met onzekerheid! Een valkje (en eigenlijk iedere vogel), zoekt graag het hoogste en daarbij voor hem het veiligste punt op als hij onzeker is!

Als een valkje op je schouder kruipt, en je laat het toe, bevestig je dus eigenlijk zijn onzekerheid, en blijft hij bangig.

Een voorbeeldje:
Als een kind bang is van de onweer, gaat naar zijn ouders. Als je hem dan even lekker bij je laat zitten tot de onweer over is, bevestig je eigenlijk zijn/haar angst en blijft het bang. daar schiet je dus niets mee op!

Nu zie ik dus op deze site bij het tammaken van je valkje staan, dat je hem op je schouder kunt laten zitten.. nou niet dus!! (voor zover ik weet)

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken  :)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Rianne

Bij papegaaien word het zeker afgeraden om hem op je schouder te laten zitten. Jij hebt als baas het meeste overzicht en hij moet jou leren te vertrouwen.
Hoe dit bij valkparkieten zit, weet ik niet, ik lees eigenlijk nooit over agressiviteit of gedragsproblemen hierdoor dus onze mening (de schrijvers van het stuk) is dat het wat parkieten betreft eigenlijk geen probleem moet zijn.
Mijn rose kaketoe mag dus niet op mijn schouder zitten, die mag niet hoger als mijn onderarm, die ik voor mijn buik houdt.

mees

Een valkparkiet is familie van de kaketoe, en behoort daarmee tot de papegaaien. Vanwege zijn slanke bouw heeft men hem toch parkiet genoemd, maar het is dus een papegaai..

Maar ik zou zowieso niet weten waarvoor deze regel zou verschillen tussen papegaaien en parkieten..  ???
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


mees

Ikzelf heb er met mijn eerste parkietje, Mees, wel problemen mee gehad.. ik wist hier eerst niets van, en liet hem daarom vaak naar mijn menig 'lekker' op de schouder zitten.. nou, dat heb ik geweten!

Mees werd steeds een beetje banger, en agressiever.

Nadat ik hierover een stukje had gelezen, heb ik hem meteen nooit meer toegelaten op mijn schouder, in sindsdien gaat het veel beter!  :D
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


mees

Lees dit maar eens   ;):

|" Hoewel wetenschappers het nog steeds niet eens zijn hoe en waar valkparkieten exact moeten worden ingedeeld in de "vogelwereld" zijn ze het er wel over eens dat het een papegaai is.
De meeste kenners zijn van mening dat de valkparkiet een ondersoort is van de kaketoe. Het uiterlijk speelt hierbij een rol, zoals bijvoorbeeld de kuif. Maar het belangrijkste aspect hiervoor is het broedgedrag. Bij zowel kaketoes als bij valkparkieten vertoont de man broedgedrag en zorgt mede met de pop voor het voeren van de jongen. Dit komt vrijwel niet voor bij andere parkieten- of grote papegaaiensoorten. Ook recent DNA onderzoek bewijst de verwantschap tussen kaketoes en valkparkieten. "


Een papegaai, dus..  8)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Rianne

Dat wist ik wel, maar ik ga niet alle vogels over 1 kam scheren omdat ze familie zijn ;)

wim roskam

beste mees , hoe verklaar jij dan dat neophemas ook dit broedgedrag hebben , bij deze familie helpen de mannen ook met broeden en voeren ??, zijn dit dan mini papegaaien ?? , ik denk het niet hoor , mvg wim roskam .

Yvette

Ik ben helemaal met jou eens dat de papegaai niet op de schouder hoort te zitten

Op sommige momenten is het wel handig enzo maar ja het blijft verkeerd

En mensen die met valken trainen die hebben ook niet hun vogel op de schouder zitten maar op hun hand of net ietsje daarboven

mees

Citaat van: wim roskam op  5 december 2007, 22:17:58
beste mees , hoe verklaar jij dan dat neophemas ook dit broedgedrag hebben , bij deze familie helpen de mannen ook met broeden en voeren ??, zijn dit dan mini papegaaien ?? , ik denk het niet hoor , mvg wim roskam .


Tja, dat moet je niet aan mij vragen.. maar ik geloof de experts. En ze zeggen ook dat het vrijwel niet vookomt bij andere papegaaien en parkieten.
En ja, ook al zou het niet kloppen, geeft een DNA test bij kaketoe en valkparkiet voor mij toch ook wel de doorslag.

Maarja, een beetje off-topic ;)
Misschien iets vor een volgende discussie?  ;)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


mees

Citaat van: Rianne op  5 december 2007, 22:07:33
Dat wist ik wel, maar ik ga niet alle vogels over 1 kam scheren omdat ze familie zijn ;)


Daar heb je natuurlijk gelijk in, met veel punten kan je dit niet doen.. maar ik denk dat het met dit punt toch anders ligt..

Ik raad je aan om een paar filmpjes op youtube te kijken, van valkparkieten die op de schouder zitten en daardoor erg agressief reageren..
Bijv.. http://nl.youtube.com/watch?v=2rWdFPElfVQ

Je kan inderdaad niet alle papegaaien hetzelfde behandelen, maar hierbij ben ik ervan overtuigd dat het bij alle parkieten en papegaaien, groot en klein, zeker een probleem kan vormen.
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Yvette

Je moet ook inderdaad verbieden om je papegaai/parkiet op je schouder laten zitten voor je het weet heb je enorme wonden bij je oren enz zitten

bobbie

Citaat van: mees op  5 december 2007, 19:19:06


Een voorbeeldje:
Als een kind bang is van de onweer, gaat naar zijn ouders. Als je hem dan even lekker bij je laat zitten tot de onweer over is, bevestig je eigenlijk zijn/haar angst en blijft het bang. daar schiet je dus niets mee op!




Ik kan me in je verhaal wel vinden. Alleen vind ik dat je een verkeerd voorbeeld gebruikt ;).

Ik zou het volgende voorbeeld willen stellen:

Stel, je hond is bang voor onweer en zoekt in angst jou op. Je gaat hem aaien in de overtuiging hem rustiger te maken. Het tegendeel is waar: je "aait" als het ware de angst erin, je bevestigt. Op deze manier wordt de angst alleen maar groter en groter.

Elke moeder zal een angstig kind bij zich nemen en het zeker niet negeren. Een verstandige moeder zal het troosten en uitleggen dat je er niet bang voor hoeft te zijn en daarna afleiden. (Heb je zelf kinderen? Of ben jij zelf op angstige momenten genegeerd door je moeder? )

In ieder geval kan ik me vinden in deze discussie, alleen viel ik over het voorbeeld. :)

Groetjes :)

mees

Haha, idd, je hebt gelijk ;)

beetje vreemd voorbeeldje gebruikt, oopsieiejj  :P
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


corine1981

Citaat van: mees op  6 december 2007, 08:48:36
Ik raad je aan om een paar filmpjes op youtube te kijken, van valkparkieten die op de schouder zitten en daardoor erg agressief reageren..
Bijv.. http://nl.youtube.com/watch?v=2rWdFPElfVQ


Ik ben het ermee eens dat een vogel niet op je schouder hoort, ik moet eerlijk bekennen dat ik dit eerst niet wist, maar na veel lezen ed erachter gekomen ben.

Maar zodoende zie ik ook wel meer gebeuren in dit filmpje:
als de 'schouder vogel' opgepakt moet worden, steekt de man in kwestie (redelijk abrupt maar dat terzijde) zijn vinger uit.
De vogel hapt en de man; trekt zijn vinger weg.
Mij is geleerd dat je ze nooit weg moet trekken, omdat ze dan juist gewonnen hebben.

En ja, ik weet dat ze hard kunnen bijten :D

mees

Maarja, daarom deze discussie, ik vind het dus vreemd dat er bij het 'tam maken' staat dat je ze op de schouder kan zetten.. eigenlijk zou je daar juist moeten zetten dat je hem daar niet moet laten zitten.. maarja, mijn mening :)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!