3 mei 2025, 11:59:03

Juiste voeding voor kweken

Gestart door Suzanne, 19 oktober 2003, 20:44:12

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Ik hoop dat mijn 2 valkjes in het voorjaar helemaal verliefd op elkaar worden en ik dus kleintjes krijg. Maar welke voeding kan ik de ouders het beste geven zodat ze een goede start hebben? Ze krijgen nu gewoon valkparkieten voer met eiervoer er door heen, en vitamines in het water (omdat ze geen groente en fruit willen eten). En wat is een goed vitaminepreparaat, en kan ik die gewoon in de dierenwinkel krijgen? Ik weet nl. niet of de vitamines die ik nu gebruik goed zijn (beavita multi vitaminen van beaphar)

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Kolkkie

19 oktober 2003, 20:53:42 #1 Last Edit: 19 oktober 2003, 20:54:56 by kolkkie
Hoi Suzanne,

Het is zo en zo belangrijk om ze het hele jaar door de juiste vitaminen en mineralen te geven, dus niet alleen tijdens het broedseizoen, omdat er anders tekorten ontstaan.
Zelf heb ik vitamines van Bogena Multi-Vit, maar die van jou zijn ook prima. Deze kan je gewoon in de dierenwinkel halen.

Tijdens het broedseizoen is het belangrijk om meerdere malen per dag eivoer te verstrekken, en ook de juiste voeding, vitaminen en mineralen (grit, maagkiezel en mineralen blok en sepia). Als de ouders daar tekort aan hebben, heeft dat ook zijn doorslag op de jongen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Suzanne

Bedankt Mariska. Dat mineralenblok heb ik ook (zo'n roze), maar sepia is dus weer wat anders blijkbaar? En van dat grit vind ik ook wel een goeie, want dat hebben ze nu wel in het zand zitten, maar straks in de voliere niet meer. Meng je dat dan door het voer heen, of geef je dat in een apart bakje?

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Kolkkie

Hoi Suzanne,

Een sepia is het skelet (rugschild) van een inktvis. Zo zien ze er uit.
Die sepia bevat calcium wat goed is voor het skelet van je valkjes. Zo ziet het er uit.

Ik doe zelf mijn grit en kiezel in een apart bakje, dan kunnen ze het zelf naar behoefte nemen.
Door het voer kan ook wel, dus dat maakt niet uit.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006