14 mei 2025, 02:40:55

Waarom krijst mijn valkparkietje???

Gestart door Famke, 28 november 2007, 12:43:03

« vorige - volgende »

Famke

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen hebben wij een Lutino van 7 weken oud in huis. Hij is met de hand gevoerd en heel tam. Hij zit heel graag bij je en vindt het heerlijk om gekroeld te worden. Alleen... als hij gekroeld wordt, krijst hij verschrikkelijk!! :o Ik lees overal dat krijsen een teken is van aandacht vragen of honger, maar hij eet gewoon en hij krijgt de hele dag door aandacht ??? Ik ben veel thuis en met hem bezig. Zijn kooi staat ook de hele dag open dus hij kan gaan en staan waar hij wil. Als ik hem kroel in zijn nekje gaat hij er helemaal voor zitten, hij lijkt er ook echt om te vragen maar waarom krijst hij dan zo?! ??? Ik snap er niks van. Wie heeft een idee waarom hij zo doet?

Groetjes,
Famke

Sanna

Hoi Famke,

Is het echt een keihard gekrijs dat door merg en been gaat, of is het eerder een soort gekraak waarbij hij zijn koppie op en neer beweegt? Ik denk dat je last hebt van het tweede. Dat is bedelgedrag. Dat een valkje genoeg te eten heeft wil nog niet zeggen dat hij niet meer bedelt. Ik denk dat het tegelijkertijd ook een beetje aandacht vragen is. Je ziet het vaak met handopfokvalkjes dat dit gedrag toch nog wel een paar weken aanhoud nadat ze al helemaal zelf eten. Als er andere valkjes in de kooi zijn, doen ze het daar ook vaak tegen. Uiteindelijk houdt hij er vanzelf een keer mee op hoor ;).

Groetjes, Sanna

Famke

Dank je wel Sanna voor je antwoord :) Ik denk inderdaad dat het dan dat gekraak is wat je zegt. Fijn om te horen dat het ooit een keer ophoudt ;) Ik hoef er dus verder niks aan te doen, hoef 'm niet te negeren ofzo? Of juist wel? Want eigenlijk vind ik dat ook weer zielig... :-\

Sanna

Wat je zelf aan kan ;D ;D. Om het af te leren is het het beste om het te negeren. Maar ik ken dat geluid, het breekt je hart en is zeer moeilijk te negeren ;).

Groetjes, Sanna

Famke

Als ik 'm niet negeer houdt het dan wel een keer op? ;D Of moet ik het 'm echt zelf afleren?

Sanna

Hahaha, ja het houdt wel een keer op hoor, maar met negeren ws sneller ;D

Famke

Nou in ieder geval heel erg bedankt Sanna, dan weet ik een beetje hoe en wat  ;)
De komende weken maar even oordopjes in ;D

Groetjes,
Famke