17 mei 2025, 20:55:53

Welke soort nestkast?

Gestart door Sander, 11 oktober 2003, 23:19:28

« vorige - volgende »

Sander

hello

Omdat ik me nu al aan het voorbereiden ben voor het volgend kweekseizoen vroeg ik me af welke nestkast het meest succes heeft bij jullie valkparkieten;

groetjes
sander

Sander

Hello

Ik heb nog een vraagje: Als je 2 koppels in dezelfde voliere hebt ,mag je dan 2 verschillende soorten nestkasten hangen of best dezelfde?

groetjes
sander

Stijn dc

hello

ik gebruik zelf liggende en staande nestkasten!
dit jaar heb ik kweekresutaten behaald in de staande, maar in de liggende kan het evengoedh oor!

je mag  denk ik wel, verschillende soorten nestkasten hangen hoor!!

SDC:D

Sander

hello stijn

omdat ik nog niet kunnen kweken heb in houtblokken zal ik nu maar eens proberen met gewone nestkasten. Hopelijk heb ik dan wel resultaat!

groetjes
sander

Inger m

Hoi,
Ik gebruik zowel berken (uitgeholde) nestkasten, als houten bestaande uit multiplex. Ze broeden in beide soorten. Ik vind berkenkasten wel mooi en natuurlijk, maar ze zijn lastiger schoon te maken en veel zwaarder. Dat is lastig bij de controles. In de multiplex kasten zit een zijluikje voor controle, dat erg handig is. (dit zie je ook weleens bij berkenkasten).
Ik lak mijn nestkasten altijd, zodat ze gemakkelijker schoon te maken zijn en langer meegaan. Dit doe ik ruim voor het broedseizoen, zodat er geen verf lucht meer in zit.

Als je twee stellen hebt, kun je het beste 3 nestkasten ophangen, zodat ze voldoende keuze hebben, ik hang er altijd meer op dan dat ik stellen heb.

Ik zag dat je ook kakeriki's heb. Ik heb zelf twee stellen en vorig jaar jongen gekweekt. Het zijn echt hele leuke vogels vind ik.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mandy

En het is ook verstandig om ze op gelijke hoogte te hangen.

Dus dezelfde blokken en altijd meer blokken dan je koppels hebt.

Op deze manier kunnen ze het minst ruzie maken om het hoogste en mooiste blok. ;)

Ik heb in 1 ruimte voor 3 koppels 6 blokken.

Dat zijn dan berken blokken en in de andere ruimtes komen gewone blokken in elkaar getimmerd van hout. Dat zijn ruimtes waar de koppels apart zitten dus daar heb ik maar 1 blok nodig.

Ik heb met beide blokken goede ervaringen, maar als je in een berkenblok meer dan 3 jongen hebt wordt dat wel te klein. Ik had dit jaar 2 blokken met 7 jongen en die moest ik na een week of 2 overleggen in plastic Xenosbakken! :D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Sander

Hello

Ik heb al ervaren met m'n grasparkieten dat je de nestkasten op dezelfde hoogte moet hangen! Als ik dan toch 3 nestkasten zal nodig hebben kan ik misschien van alle 3 de soorten eentje nemen. De berkeblokken zijn idd moeilijk schoon te maken maar ze passen wel in de voliere!

groetjes
sander