28 april 2024, 22:09:24

tam maken???

Gestart door noa, 29 november 2007, 17:06:04

« vorige - volgende »

noa

Hallo allemaal

Ik heb sinds zaterdag een heel lief valkparkietje genaamd noa, het is een lutino van bijna 7 weken oud en weet niet of het een jongen of meisje is, nu heb ik alleen een paar vraagjes.

De eerste paar dagen heb ik noa met rust gelaten en nu ben ik haar uit mijn hand laten eten en dat gaat heel goed want met zaadjes en trosgierst eet noa meteen uit mijn hand, maar zodra ik 1 vinger voor d'r hou dan lijkt het wel alsof ze bang wordt want dan loopt ze van mij weg.Het uit mijn hand laten eten doe ik minimaal 3x per dag een kwartier en daar tussendoor praat ik veel met noa, is dit genoeg om haar tam te krijgen??

Ook vroeg ik me af of het erg is als ik de kooi van noa op de salon tafel neer zet zodat  ik makkelijker met haar kan praten, voor heel de avond of in iedergeval een paar uur want als ik voor de kooi ga staan waar ze nu staat, zit ze niet op ooghoogte vandaar mijn vraag of dat kwaad kan dat ik de kooi verzet zolang ik met haar aan het buurten ben.

Sorry voor de vele vragen maar wil het graag goed doen.

Groetjes joyce

Anke

Hoi Joyce,
Leuk dat je een jong valkje hebt!
Je bent al lekker bezig met tam maken zo te horen!
Kijk voor het stappenplan om een valkje tam te maken
hier

Verder is het denk ik voor je valkje erg onrustig als je de kooi verplaatst. Dat is tenslotte zijn veilige plekje en het kan eng zijn om ergens anders te staan.

Kan je niet op een krukje gaan zitten om bij je valkje te zijn?
Succes!!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

noa

Hey

Het stappenplan heb ik al gezien en die ga ik ook volgen maar toch had ik nog wat vraagjes, dus ik dacht ik vraag het gewoon.

Nee jammer genoeg heb ik geen krukje want dat zou het wel makkelijker maken maar weet jij misschien of het een goed teken is dat ze al meteen uit mijn hand eet, ondanks dat ze nog wel wegloopt voor mijn vinger.

En kan ik haar vastpakken en aaien zodat ze daar aan gaat wennen of beschadig ik dan het vertrouwen. en is 3x perdag voldoende?

noa

wat ze ook doet is heel leuk doorspelen als ik tegen haar aan het praten ben, kan ik de speeltjes misschien eruit halen als ik thuis ben en als ik wegga dat ik ze ff terug hang.

Anke

Hoi,
Goed dat je het stappenplan al gevonden hebt :)
Vragen staat vrij hoor, we doen hier op het forum ons best om elkaar te helpen :)
Het is zeker een goed teken dat ze al uit je hand eet.
Als je het met trosgierst doet dan kan je het stukje trosgierst steeds dichter bij je hand houden zodat je valkje op een gegevenmoment verleid wordt om op je vinger te stappen.

Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om je valkje zelf het moment te laten kiezen waarop hij dicht bij je buurt komt zitten. De trosgierst kan helpen om je valkje over de streep te trekken
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

noa

29 november 2007, 18:47:07 #5 Last Edit: 29 november 2007, 20:45:40 by noa
sorry ben wel heel lastig ;D maar ik vind het nog niet echt duidelijk,is 3 x per dag 15 min voldoende en kan ik haar vastpakken en aaien of beschadig ik het vertrouwen dan en kan ik die speeltjes er beter uithalen of niet want het lijkt net of ik tegen de muur sta te praten dan  :)

Anke

Hoi Noa,
Welnee je bent helemaal niet lastig, vraag maar raak hoor ;D

Drie maal per dag is prima hoor. Loop de rest van de dag gewoon regelmatig even naar de kooi en praat wat.
Het hangt helemaal van je valkje af of ze zich laat vastpakken ja of nee.
Je schreef volgens mij dat ze wel uit je hand komt eten, maar wegloopt als je met je hand naar haar toe komt?
Dan zou ik haar voorlopig niet oppakken.
Volg gewoon het stappenplan, en kijk goed naar je valkje om te zien of hij/zij al een stapje verder wil en kan.
Het is zo verschillend per valkje. Het ene valkje komt na een dag al bij je zitten en wil gekroeld worden, het andere valkje doet daar veel langer over.
Het belangrijkste is geduld, geduld en nog eens geduld.
Probeer je valkje niet te dwingen tot iets want dat heeft een averechts effect.
Als je nog meer vragen hebt... stel ze maar hoor :)
Succes!!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

noa

Harstikke bedankt voor je hulp en advies, het gaat me zeker lukken maar moet leren meer geduld te hebben  :)

Anke

Hoi Noa,
Graag gedaan ;D
En wat dat geduld betreft: oefening baart kunst ;D
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes