Wel of geen vogelshow ivm papegaaienziekte?

Gestart door Peter, 16 november 2007, 20:20:15

« vorige - volgende »

Peter

Als ik zie hoeveel shows er gehouden worden en er vrijwel geen mensen papegaaienziekte krijgen kunnen doorgaan vind ik. Wat is jou mening?

Hier ook nog een aantal persberichten:

GGD stelt definitief papagaaienziekte vast
Uitgegeven: 16 november 2007 18:44
Laatst gewijzigd: 16 november 2007 19:12


BEUNINGEN - De GGD heeft definitief vastgesteld dat in Beuningen sprake is van de papegaaienziekte. Dat meldde een woordvoerder van de GGD Regio Nijmegen vrijdagavond.

Achttien mensen werden ziek na een bezoek aan een vogelshow in Weurt begin deze maand. Zeven mensen liggen in het ziekenhuis. 

Onderzoek
Uit laboratoriumonderzoek blijkt dat er inderdaad sprake is van papegaaienziekte. De GGD hield vrijdag al langer rekening met die mogelijkheid. Sypmtomen zijn longontsteking, keelpijn, rillerigheid en een grieperig gevoel.

Volgens de GGD is zijn enkele zieken er ernstig aan toe. De verwachting is echter dat iedereen met behulp van antibiotica weer volledig herstelt.

Bezoekers
De getroffen personen zijn standhouders en een keurmeester die aanwezig waren bij een vogelshow in Weurt op 2, 3 en 4 november.

Volgens de GGD is niemand van de circa tweehonderd bezoekers ziek geworden, al wordt bezoekers wel aangeraden alert te zijn op symptomen. Huisartsen in de regio zijn ingelicht.

Contact
De leden van de vogelvereniging die de vogelshow organiseerde, moeten hun dieren binnenhouden. Ook wordt aangeraden om contact met de vogels zo veel mogelijk te beperken.

De Voedsel- en Warenautoriteit VWA gaat de ontlasting van de vogels onderzoeken. Binnen tien dagen moet duidelijk zijn welke dieren ziek zijn. De papegaaienziekte is ook bij vogels goed te genezen, aldus de GGD.

Bron: nu.nl


Zestien zieken na vogelshow in Weurt
Uitgegeven: 16 november 2007 09:33
Laatst gewijzigd: 16 november 2007 12:56


WEURT - Zestien mensen zijn ziek geworden na een bezoek aan een show van de Vogelvereniging Vogelvrienden in Weurt bij Nijmegen. Zeven mensen zijn er zo ernstig aan toe dat zij zijn opgenomen in het ziekenhuis.

De GGD onderzoekt of er sprake is van de besmettelijke papegaaienziekte. De instelling hoopt dat vrijdagavond om 18.00 te kunnen zeggen.

De show op 3 en 4 november is volgens Vogelvriendensecretaris Geert Willems door 150 tot tweehonderd mensen bezocht. Het duurt gemiddeld een dag of tien voor een besmetting met papegaaienziekte klachten geeft.

Vanaf woensdag bleek dat veel mensen die bij de Weurtse vereniging betrokken zijn, dezelfde klachten van keelpijn, rillerigheid en een grieperig gevoel hadden.

Keurmeester
Vijf leden van de vereniging liggen in het ziekenhuis in Nijmegen. In Eindhoven is een keurmeester opgenomen. De GGD regio Nijmegen verwacht zeer snel te kunnen vaststellen of er inderdaad sprake is van papegaaienziekte, zegt een woordvoerster.

Maar voor het zover is wil de gezondheidsorganisatie vrijdagmorgen eerst met onder meer behandelend artsen en leden van de vogelvereniging praten om te horen wat er precies is gebeurd. De GGD verwacht vrijdagmiddag meer te kunnen zeggen over de aanpak van de mogelijke uitbraak.

Druten
De show die vogelvereniging Onze Vogels in het Gelderse Druten komend weekeinde wilde organiseren, is afgelast. Het bestuur wil geen risico lopen dat een eventuele uitbraak van papegaaienziekte verder wordt verspreid.

Dat is besloten nadat vrijdag bekend werd dat tientallen mensen ziek zijn geworden na een bezoek aan de show van vogelvereniging Vogelvrienden in Weurt, dat ongeveer 15 kilometer van Druten ligt.

Bron: nu.nl


Papegaaienziekte kan dodelijk zijn
Uitgegeven: 16 november 2007 10:19
Laatst gewijzigd: 16 november 2007 10:22


NIJMEGEN - De papegaaienziekte ofwel psittacose wordt veroorzaakt door een bacterie, die vogels bij zich kunnen dragen. Met name parkieten zijn berucht als ziekteverspreiders.

De bacterie kan vrij lang overleven buiten het vogellichaam en wordt ook wel gevonden in volièrezand. 

Mensen die geïnfecteerd zijn krijgen na een tot twee weken griepachtige klachten als koorts, verkoudheid, keelpijn, hoofd- en spierpijn. Als de ziekte niet met antibiotica wordt behandeld kan longontsteking optreden.

Uiteindelijk kunnen leverproblemen ontstaan en een ontsteking van de hartspier. Oudere mensen die een verminderde weerstand hebben, kunnen aan papegaaienziekte sterven als zij geen behandeling krijgen.

Handschoenen
Veel vogels die de bacterie bij zich dragen zijn zelf niet ziek. Daarom adviseren artsen vogelhouders om handschoenen te dragen als ze de kooi verschonen en altijd de handen te wassen als ze bij de vogels zijn geweest. Plotselinge sterfte onder volièrevogels moet gemeld worden bij de dierenarts.

Slachtoffers
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu komen in Nederland jaarlijks ongeveer dertig gevallen van psittacose voor. Vermoedelijk zijn er in werkelijkheid meer slachtoffers, stelt het RIVM, maar verloopt de ziekte in die gevallen dermate mild dat de patiënt niet naar de dokter gaat.

Bron: nu.nl

mees

Bij ons in het dorp mogen kwekers alleen meedoen aan tentoonstellingen als hun vogels geringd en getest zijn.

Als dit nu gewoon overal zou gelden, zouden de problemen met besmetting in ieder geval opgelost zijn..

Maar ik ben het zowieso niet eens met vogeltentoonstellingen..

Het is voor het vermaak van mensen, en niet voor het plezier van de vogel. Ik ben er wel eens gaan kijken, en veel vogels zitten helemaal bang, verstijfd of zelf in shock in hun veel te kleine kooitjes.

Ik vind het gewoon niet kunnen dat je een vogel voor je eigen vermaak zo'n stress bezorgd! En dat noemt zich vogelliefhebber! ???
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Yvette

Ik ben helemaal met jou eens Loes ben zelf ook een paar keer naar de vogeltentoonstellingen geweest maar zonder mijn eigen vogel

En je weet maar nooit met de besmetting van de papegaaienziektes

Ik ga veel liever naar de papegaaienwandelingen of meetings die buiten worden gehouden

ManjaV

Ik ben een paar keer naar een heel kleinschalige vogelshow geweest in het dorp waar mijn ouders wonen.
Ik stond er toen niet zo bij stil, maar ik kan mij inderdaad niet voorstellen dat het voor de vogels een pretje is, daar te zitten.
Maar sommigen zaten in een hele grote voliere en dat vond ik nog wel gaan.
Ik zelf zou niet direct een hele grote show gaan bezoeken omdat ik toch bang zou zijn om wat 'mee naar huis te nemen'. Dat doe ik uit voorzorg maar niet, vanwege mijn valkjes.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki