28 maart 2024, 22:52:00

Ze eet of drinkt niet!

Gestart door Dirk, 9 november 2007, 17:24:46

« vorige - volgende »

Dirk

Hallo, Beste medeliefhebbers.

Nadat enkele jaren geleden de laatste valkparkiet uit de voiliére gestorven is heb ik nu sinds gister de eerste tamme valkparkiet voor thuis gekocht bij een particulier.

Daar thuis was het een leuk, en enthousiast vogeltje. Ik ben daar meer dan 'n uur geweest waarbij beide vogels (het waren er 2, eentje hielden ze zelf) over me heen vlogen, op mijn hoofd landen, enz. Mijn kooi heeft daar ook een half uur gestaan, maar toen ze uiteindelijk daarin moest was het natuurlijk even paniek. Nadat dat 'n beetje gekalmeerd was ben ik naar huis gereden (circa 15 min). Thuis aangekomen de kooi op de voet gezet, voer en water gevuld en houtsnippers op de bodem gelegd. Uiteraard zat ze stil op het hoogste stokje te kijken.
Daarna ben ik 2 uur weggeweest, en volgens mijn ouders was ze toen erg druk. Toen ik thuis kwam zat ze wat te blazen naar me. Ik heb haar daarom gisteravond met rust gelaten.
Vanmorgen stak ik mijn hand in de kooi en beet ze zachtjes wat, maar ze kwam wel rustig op mijn vinger zitten. Nadat ik 'n beetje op die manier met haar gespeeld had, heb ik haar op een stok gezet. Toen ben ik naar mijn stage gegaan.
rond 11 uur belde mijn moeder op, de vogel zat nog roerloos opdezelfde plek als waar ik haar achter had gelaten. Ze had ook nog niet gegeten en gedronken. (gisteravond volgens mij ook niet)
Ik heb de vorige eigenaresse opgebeld, en die heeft wat van hun voer en wat pappoeder klaar gelegd. daarna heb ik maar vrij genomen vanmiddag. Het poeder en zaad opgehaald, en bakjes gekocht die ín de kooi hangen, ipv erbuiten. Het papje i een spuit gedaan, maar helaas dat wilde niet lukken, ook niet met wat forceren. Ze begn mij te bijten, en draaide wild met haar kopje. Uiteraard ben ikt oen gestopt. Uiteindelijk is ze vanmiddag 'n keer of 3 uit de kooi geweest, en dat gin gheel goed, ze bleef rusti gzitten, heeft wat rondgefladderd, en zodra ik mijn minder dan weer voor houdt komt ze daar weer rustig op zitten. Uiteindelijk heeft ze ook prima door wanneer ze weer terug moet in de kooi, ze klimt dan zo snel mogelijk tegen mijn arm omhoog.
Maar het eigenlijke probleem, het eten en drinken is niet opgelost.

Ik weet niet of dit nog goed is, ik kan me voorstellen dat zo'n beestje in de war is, en daarom rustig is, maar ze moeten toch eten en drinken.

Kan iemand van jullie me wat tips of ervaringen geven?
Alvast heel vriendelijk dank!
Dirk

Silke *

Hoi Dirk,

Het is heel normaal dat de valkparkiet de eerste dagen niet eet of drinkt.
Ook zitten ze meestal roerloos in een hoekje zoals je zei.
Ze moeten eerst wat wennen aan de nieuwe omgeving e.d.

Hoe oud is ie trouwens?

Groetjes
Silke x

Dirk

Hallo, ze is ongeveer 3 maanden oud.

Verder gaat nu alles heel goed, ze vliegt hier wat rond in de kamer, heeft nog wat moeite met landen, wat voor leuke taferelen zorgt. Maar het eten baart me toch wat zorgen. Hoop toch dat ze snel begint.

Bedankt voor je reactie!

Silke *

Aan 3 maandn ze wel al moeten kunnen eten, dus geen zorgen maken hoor!  ;)

Kyk morgen nog es goed of overmogen, dan zal ze wel al moetn eten.

Silke x

Dirk

Ok, ik hou het scherp in de gaten!

Vriendelijk dank voor de reacties! :)

Silke *


Anja

Hoi hoi,

Het is voor je valkje idd wennen maar ze moet toch gaan eten en drinken. Ook kan het zo zijn dat ze heeft gegeten en gedronken als jij niet kijkt.

Ik zou op zoveel mogelijk plaatsen in de kooi voer neer zetten/hangen.
Ook een bakje met water op de bodem van de kooi.

Groetjes Anja

Silke *

Ja, idd.
Je kan best wat eten en/of drinken op de bodem van de kooi zetten.
Zit ze vaak op de grond of ook op stokken?

Silke x

Dirk

Ze zit nu op wat meer plekken in de kooi, de bodem zit ze het minst.

Ik heb op 2 plekken water en voer, en 1 apart bakje voor eivoer en maagkiezel.

Ze zit regelmatig op het voer, maar eten.. nopez  :-X

Dirk

Citaat van: Dirk op  9 november 2007, 19:57:06
Ze zit nu op wat meer plekken in de kooi, de bodem zit ze het minst.

Ik heb op 2 plekken water en voer, en 1 apart bakje voor eivoer en maagkiezel.

Ze zit regelmatig op het voer, maar eten.. nopez  :-X


ow, en op de bodem ligt nog 'n hoopje los voer..

Dus dat is er genoeg, ze moet nu zelf initiatief gaan nemen..

Silke *

Gwn nog ff afwachten, kijk morgn nog es en zet eens op het forum of ze al eet of niet, okéj?  ;D

Hahha, ze komt blijkbaar niets te kort van eten :D

Silke x

Sanna

Hoi Dirk,

Dit is normaal hoor, het is voor je valkje natuurlijk ook even wennen. Heb je niet toevallig al een paar losse zaadhulsjes in het voerbakje zien liggen? Hang in ieder geval voorlopig even op zo veel mogelijk plekken trosgierst en zaadbakjes neer (trosgierst is eerder een lekkernij en is makkelijker te pellen). Als je valkje 3 maanden oud is kan hij echt wel zelfstandig eten en hij zal het ook wel gauw genoeg gaan doen nu. Valkparkieten hebben heel weinig water per dag nodig, dus het kan makkelijk dat je hem nog helemaal niet hebt zien drinken. Mijn valkparkieten zie ik ook maar sporadisch een keertje drinken, meestal alleen als ze zich net onwijs hebben zitten uitsloven in de lucht.

Groetjes, Sanna

jose

Toen wij Tommy kochten heeft hij zeker 4 dagen niet gegeten,ik ging me ook zorgen maken,maar geloof me het komt goed.Gewoon even wennen.

Anja

Hoi Dirk,

Hoe is het nu met je valkje?

Groetjes Anja

Dirk

Hallo,

Nou het gaat beter!  ;D

Gisteravond zat ik wat te leren voor school, en ondertussen het valkje te observeren, en toen zag ik dat ie iets uit z'n bakje aan het halen was. Lukte hem alleen niet zo goed. Hij snapt het namelijk niet.
Voor het bakje zit een stokje, waar dat ie op moet gaan zitten. Hij gaat op de rand van het bakje zitten, en probeert dan te eten, maar dat lukt niet, want ja, het bakje is te klein, en het randje te dun, dus dan valt ie er weer vanaf. maar goed, hij snapt het in ieder geval.

Vanmorgen heb ik expres het bakje wat voller gedaan, en toen belde mijn moeder halverwege de morgen al dat ie uit z'n bakje aan het eten was, en dat ie leven voor 10 maakte.
Toen ik net om 5 uur thuis kwam zat ze rustig op een stok, en toen heb ik er haar maar even 'n half uurtje uit gehaald.

Straks na het eten hier mag ze er nog even 'n half uurte uit, maar dan krijgen mijn ouders bezoek van mensen waarvan ik weet dat die vrouw doodsbang is voor vogels, dus ik zal haar dan maar terug stoppen.

Ze weet trouwens ondertussen hardstikke goed dat ze terug moet in de kooi, want dan loopt ze heel hard via mijn arm omhoog naar mijn schouder, haha.

Bedankt voor de tips en adviezen hier!