8 mei 2025, 22:34:36

brinta

Gestart door Loesie, 16 september 2003, 22:48:09

« vorige - volgende »

Loesie

;D 's ochtend begin ik de dag altijd met een bakje Brinta (tja, vin ik lekker, kan d'r ook niets aan doen) en mijn Valkparkiet is er dus helemaal wild van, hij weet niet hoe snel hij dat naar binnen moet slurpen. Maar nou wordt dat spul natuurlijk aangemaakt met melk en ik weet niet of dat slecht is voor een vogel. ::)

Mirjam-Moniek

Hoi Loesie

Een beetje melkproducten eten is juist goed voor valkjes. Ze mogen er alleen niet zo veel van hebben, omdat ze lactose-intolerantie hebben. Als ze teveel lactose binnenkrijgen, krijgen ze buikpijn en diarree. Opzich zijn kaas en yoghurt betere melkproducten om te geven, omdat deze minder lactose bevatten. In brinta zitten ook granen en dat is juist weer heel goed voor valkjes. Ik denk niet dat je valkje teveel lactose binnenkrijgt door brinta te eten. Houd anders zijn poepjes in de gaten.

Kolkkie

Hoi Loesie,

Je bent niet de enigste die de dag begint met brinta, ik nl. ook. Pukkie is er ook erg wild van, dus ik laat hem er altijd een paar hapjes van nemen. Het lijkt mij ook geen kwaad kunnen als ze het met mate eten.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Loesie,
Misschien kan je voor je valkje een beetje brinta met warm water aanmaken en in een appart bakje neerzetten.
Brinta word ook vaak gebruikt met nog andere dingen erbij om jonge baby valkjes te voeren dus slecht is het zeker niet want het zijn allemaal granen.
Maar als je dat doet  krijgt je valkje in elk geval niet te veel melk binnen.
Yogurt word aan zieke valkjes ook wel eens gegeven omdat daar melkzuurbacterien in zitten die de darmen van je valkje weer wat op gang kunnen helpen.

Groetjes, Paul

loesie

bedankt voor het advies, nu kan ik 'em tenminste brinta geven zonder na te hoeven denken of het slecht is, het wordt namelijk steeds erger, hij staat 's ochtends op mijn arm te piepen en te schudden om maar een hapje te krijgen, nog even en hij springt een keer in mijn kom. :P

Kolkkie

Hoi Loesie,

Dat herken ik :D. Dat doet Pukkie ook, vooral die neiging om er leterlijk in te springen, maar dat is geen goed idee. Heb je een betonnen valkje, zo hard wordt het :D.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Lique

Ik geef nog wel eens aan valkjes met jongen brinta, aangemaakt met water.
Heerlijk vinden ze het, en vooral als je er een papje van maakt, met eivoer erbij.

groetjes lique

mastolk

Ik heb hier nog een extra vraagje over, worden valkjes niet te dik van brinta!? En ik heb nog wat voer van Ieniemienie over, kan ik dit ook aan Pino geven (ze vind het zo lekker) dit was gewoon babyvalkjes voer (speciaal voer) ik weet niet hoe het heet!

Groetjes Margrietha

Kolkkie

Hoi Margrietha,

Naar mijn weten worden ze er niet echt dik van. Zelf geef ik het met mate, 1 a 2 keer per week dat Coco of Pukkie lekker mee mag eten.
De brinta is aangemaakt met melk, dus ook daarom laat ik ze er niet teveel van eten.

Van dat voer weet ik niet zo snel, dat laat ik aan anderen over.

Groetjes,

Mariska

Paul

Hoi Margrietha,
Als volwassen valkje ziek zijn en niet zelf eten moet je ze ook datzelfde voer geven dus slecht zal het zeker niet zijn om een oudere valk af en toe wat te geven als ie het lekker vind.
Niet een paar keer per dag geven natuurlijk maar een paar keer per week kan echt geen kwaad om daarvan iets te geven.
Bij mij snoepen ook de oudere valkjes soms mee als ik met de hand moet voeren :-)

Groetjes, Paul

mastolk

HOi Paul,

Bedankt voor je reactie. Leuk dan kan ik Pino af en toe verwennnen met een extraatje. Ik zal het zeker niet te vaak doen, zou het jammer vinden als hij te dik word! :D

GRoetjes MArgrietha