29 maart 2024, 03:39:28

Spugende valkparkiet

Gestart door arnold, 10 oktober 2002, 16:23:58

« vorige - volgende »

arnold

Wij hebben een valkparkiet die overgezet is op pellets (kijk onder voer voor verdere berichten). Nou hadden reeds daavoor al een probleem, waar we toen niet uitgekomen zijn. Reeds een maand of 3,4 hebben wij een brakende, spugende valkaprkiet. De eerste gedachte was toen, een kropziekte of iets dergelijks. Nadat we medicijnen gehad hebben van de dierenarts, die we niet gebruikt hebben want hij had er geen verstand van, zijn we inmiddels 3 maanden verder en wil ik via deze forum toch nog eens een reactie uitlokken. Mijn parkiet tikt met zijn snavel op de bank, knie, stok in kooi enz. Strekt zich op een gegeven moment en roept, haalt zo zijn voer terug en herkauwd het of spuugt het uit. Niet echt fris nee. Hij eet pellets en een klein beetje bijvoering, zoals groente en fruit. Volgens ons eigen onderzoek en veel info denken wij aan bals-gedrag. Maar kan dit het hele jaar door, het is nu al zo'n 3 tot 4 maanden aan de gang. Andere optie kan een parkiet zoveel voelen/verliefd zijn op zijn baasje dat hij bals-gedrag vertoond voor hem/haar een zijn eten dus eigelijk aanbiedt. Al met al laten we het zo of kan het uiteindelijk toch kwaad. De parkiet is nooit ziek geweest of had een verandering in zijn gedrag terwijl dit zich voordoet. Dat zijn de symptomen en de vragen. Volgende en laatste vraag, is het af te leren? Lijkt me moeilijk maar een parkiet overzetten op pellets heeft ook veel tijd, moeite en discipline gekost dus dat is niet het probleem . Nou ik wacht met veel plezier op eventuele reacties, conclusies of aanbevelingen

mvrgr Arnold Kamphuis

ezra

je vraag 1: het opgeven van voedsel ('braken') is normaal voor een mannetje. Achterliggende reden: bijvoeren van broedende pop en voeren van jongen. De braakprikkel wordt opgewekt door het kloppen. In jouw geval ontbreken pop en jongen weliswaar, maar de natuur doet niettemin zijn werk. Pellets staan er los van.
je vraag 2: bij afwezigheid van een pop kan een mannetje baltsig worden t.o.v. een van zijn bazen en dus het gedrag vertonen dat hij normalter bij een pop vertoont. Om dezelfde reden kan hij 'macho' doen tegen zijn spiegelbeeld.
je vraag 3: balts- en territoriumgedrag is aangeboren, dus natuurlijk en heel gewoon. Als je er last van hebt, neem je een pop erbij, zodat je mannetje zijn gedrag daarop kan richten. In het andere geval gewoon laten overwaaien (het gedrag verdwijnt in de winter).
PS: tussen twee haakjes, pellets met bijvoeren (zaad, groente, fruit, groene keukenkruiden) mag. Bijv.: 1 deel pellets, 1 deel zaadmengsel, 1/2 deel groen, 1/2 deel müsli. Plus een paar keer per week: calcium (sepia), jodium, mineralen, grit.    

cisca

Hallo
zoals ik lees heb je de meeste antwoorden al gehad,en inderdaad het opgeven van voer is normaal en niets om je zorgen over te maken het is de natuur die bij jou valk zijn werk doet en jij bent zijn maatje dus wil hij jou voeren maar ja dat wordt moeilijk lijkt me.

Lique

[shadow=beige,left,300]

Haha, ja dat lijkt me zeker moeilijk ja, P.D. heeft dat ook wel eens bij mij geprobeert te doen, ik schrok de eerste keer wel hoor, ik wist niet wat me overkwam, ik dacht dat ze ziek was, maar gelukkig was dit niet zo.

Groetjes @ngelique

[/shadow]  

sadelienda

Hoi,

Ik hoop dat alle reacties hierboven waar zijn want mijn ervaring is toch minder.
Ik heb hetzelfde ervaren met 1 van mijn grasparkietjes. Deze braakte alles eens in de zoveel tijd uit, maar ook 's nachts waardoor dit niet op paringsgedrag wijst.
Hij braakte alles onder en zat de volgende dag zelf helemaal onder het slijn en zaadjes. Soms was dat zo hard dat ik wakker werd van het geluid van de zaadjes die overal tegenaan spatte.
Mijn oorzaak is een vogel bacterie die overgedragen wordt van vogel op vogel. In de tijd dat ik met vogels houden begon, kreeg elke nieuwe vogel deze bacterie waardoor ik naar de dokter moest voor medicijnen. Het gaat in mijn kooi om een bacterie die in de krop zit. Mijn valkparkiet is hier ook ziek van geweest. Een goede dokter maakt een uitstrijkje van de krop waardoor een juiste diangose gesteld wordt. Vertrouw geen dokter die adviseert om maar bet boeren yoghurt te spoelen (in mijn onnozelheid en vertrouwen ben ik hierdoor een parkietje kwijt geraakt ik heb er nog steeds een schuld gevoel over).

Ik hoop voor je dat het dus paar gedrag is, maar mocht hij in de nacht uren ook braken dan zou ik toch een uitstrijjkje laten maken van de krop.

Groetjes,

Sadelienda.



Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)