19 april 2024, 17:53:32

em help ???

Gestart door Michiell, 4 november 2007, 19:42:54

« vorige - volgende »

Michiell

kheb nu al 2maanden ofzo men valkparkiet en telkens als ik probeer hem iets te geven (zio noemt ie ) als ik ng maar in zio zijn kooi kom dan begint hij al rond te vliegen in de kooi en als hij dan eens stil zit gaat zijn kuifje recht staan begint hij te hijgen zoals een poes kdenk dat je dat wel snapt en probeert ie te bijten enzo maar een maand geleden ofzo hadden we ng een grasparkiet maar die is spijtig genoeg overleden hij is al ongveer een jaar oud (zio) en als ik dan buiten de kooi ben naast hem sta staat hij dan te roepen naar mij enig idee wat ik er aan kan doen en enige tips ng voor hem tam te krijgen ??

mvg michiel :)

Rianne

Hoi Michiel,

zo te lezen is je valkje verre van tam. Probeer het stappenplan eens wat hier bovenaan het forum Tam Maken staat.
Hoe oud is Zio?

Michiell

4 november 2007, 22:20:28 #2 Last Edit: 4 november 2007, 22:24:32 by Michiell
zio is ongv een jaar oud mss een jaar en half ja kzou dat wel willen doen dat stappenplan volgen maar hoe moet ik daaraan beginnen kzie wel hoe het er staat als je valkje meewerkt maar in het begin snap ik er niets van hints zijn altijd welkom en waar vind ik dan dat trostgierst en kost dat veel?

michiel :)

Gerda

Hoi Michiell,

Trosgierst is te koop bij de dierenwinkel.
Meestal zijn valkje er dol op, en kun je het goed gebruiken om je valkje te belonen.

De kernwoorden bij tammaken zijn: geduld - regelmaat - herhaling - veel praten op rustige toon - positief belonen.

Probeer het stappenplan, zoals Rianne al adviseerde. Mijn tweede valkje was een jaar oud toen hij bij me kwam en verre van tam. Nu stapt hij op, zit op mijn schouder, komt als ik roep etc.

Succes!!
Gerda


Michiell

dit is me eerste valkparkiet en vogel dat ik probeer tam te maken maar hij is schuw van mij als ik ng maar met me hand in de kooi zit is hij al heel wild enzo werkt dat praten dan echt? en regelmaat is dat dan om het halfuur ? (hij zit in de zelfde kamer als ik )

Gerda

Begin met twee keer een kwartier per dag. Op ooghoogte tegen hem praten. Gierst pakken en tegen de kooi aan houden, en zacht doorpraten.

Dan elke keer een stapje verder.

Wanneer je op de kamer bij hem bent, praat dan ook tegen hem, zodat hij aan je gewend raakt, je stem kent en weet dat je het goede met hem voor hebt!

Nogmaals geduld is belangrijk. En je moet zelf een beetje aanvoelen wanneer je kan uitbreiden.
Belangrijk is dat hij uiteindleijk het opstappen op je vinger leert. Dan kun je hem, als hij uit de kooi is makkelijk terugzetten in de kooi.

Succes!!
Gerda


Rianne

Bij een ouder valkje (ouder als een half jaar) kan het langer duren als wanneer je een jong van 8 weken tam wilt maken.
Het praten werkt zeker, hij zal gewend raken aan je stem en daar niet meer van schrikken.
Dat hij in dezelfde kamer zit, is niet erg.
Het stappenplan is geheel objectief geschreven, of het valkje nu wel of niet meewerkt. Je kunt immers pas naar stap 2 als stap 1 volledig lukt, enz enz.

Michiell

k echt onwijs bedankt kga jullie raad zeker opvolgen en we gaan zien binnen een paar weken :) als er iets is ga ik het zeker vragen

thx michiel:)

Yvette

Heel veel succes met het tam maken en ik ben met mijn vorige schrijvers mee eens
En als je het heel erg goed gaat dan kom je wel
En vooral heel erg veel met de trosgierst werken - en ook als je met iets nieuws gaat beginnen weer met een stukje trosgierst en je kan ook beter dit in kleine stukjes knippen

Ik heb zelf bij mijn eigen valkje ook ondervonden en nu stapt hij op, loopt me achterna als ik hem op de grond zet en zelfs een keer mee naar buiten, zit heel erg gezellig op mijn borst te slapen  

Michiell

hey maar is dat normaal als me valkje de hele tijd nerveus staat de doen op zen zitstok de hele tijd heen en weer gaat en met 1poot soms in de lucht gaat en hij staat ng te fluiten om aan dacht ook :S

Yvette

Het kan zijn dat je een mannetje hebt
En dit doet de mijne ook

Silke *

Hey Michiel,

Valkjes vragen zowiezo vaak om aandacht door hard te roepen.
Ik zou dat gewoon negeren en de raad opvolgend van Gerda om tam te maken.

Ik heb zelf ook nog een valkje binnengehouden van 1 van mijn jongen die ik tam maakte.
Toen hij in de kooi zat (binnenkooi) sprong hij de hele tijd weg en weer en zat vaak op te grond nerveus weg en weer te lopen...  :-\
Hij voelde zich namelijk niet goed in een kooitje.
Ik heb hem maar weer in de volière gezet en verkocht (zoals ik bij elke jongen doe van men valkarkieten).
De meneer die hem hem kwam kopen, kocht hem voor in de volière te steken.

Sommige vogels zitten namelijk liever in een volière dan in een kooitje.
Maar ik zou het wel even proberen met het stappenplan.
Met véél geduld kom je er wel!  ;)


Groetjes
Silke x

Michiell

5 november 2007, 20:15:55 #12 Last Edit: 5 november 2007, 20:17:44 by Michiell
wat moet ik daarmee doen moet ik hem meer aandacht geven dan of wil hij iets???en doet hij dat veel?? en ja het is een mannetje ik zie dat hij er uit wilt maar het zou ng niet goed zijn om hem ng los te laten dus ng ff het plan volgen en dan kijken wat er gebeurt??

Yvette

Door allereerst met hem te gaan werken - met het tam maken en dan aantal keren per dag uit zijn kooi te halen
Maar wel alles op zijn tijd en heel erg rustig aan

En is hij gekortwiekt?

Michiell

neen hij is niet gekortwiekt dus ik denk dat het uit de kooi halen moeilijk zal gaan omdat hij dan rondvliegt enzo kzou hem dan moeten gaan pakken met een handdoek en dat vind het waarschijlijk ook niet fijn