10 mei 2025, 06:48:21

lange tijd kortademig

Gestart door hanneke, 30 oktober 2007, 13:28:38

« vorige - volgende »

hanneke

Hallo allemaal,

Ik kom toch weer even advies vragen  ;)

Heel in het kort het verhaaltje van Timmy, jaar geleden legnood gehad, het ei is operatief verwijderd, daarna behoorlijke infectie gekregen, na een maand is deze weer weggegaan met synulox. Tim heeft altijd problemen met de rui, dikke pennen en niet meer kunnen vliegen doordat het niet symmetrisch verloopt en veel pennen tegelijkertijd uitvallen, gaat om specifie de slagpennen (nee, het is een bonte valk  ;) ) Zit nu op Harrisons pellets

Nu blijf ik met 1 vraag zitten. Dat valkjes moeten herstellen van zo'n zware operatie begrijp ik. Vooral de infectie heeft een behoorlijke impact gehad en ik heb vaak getwijfeld of ze het zou halen. Maar het beestje blijft kortademig. Als ze op haar stok zit is er niks aan de hand. Maar zodra ze maar 2 meter gevlogen heeft ze kortademig voor een paar minuten. Ze is door Feld geopereerd en ik heb hierover al eens met hem contact gehad. Die vond het eigenlijk vrij normaal aangezien de hele cloaca binnenstebuiten is gekeerd om het eitje te verwijderen en ze hiervan moest herstellen.

Ik blijf toch twijfelen. Wat vinden jullie. Ik hoor af en toe ook een reutelende ademhaling als ze dichtbij mijn oor zit, maar dit is ook niet altijd. Ze is ook al sinds de operatie niet zo actief als de andere valkjes. Slaapt meer dan de rest en vliegt veel minder. Het blijft wel stabiel. Ze gaat niet achteruit. Maar vooruit gaat ze ook niet.

Het duurt te lang en verloopt te stabiel voor een infectie zou ik denken (heb een medische opleiding gedaan). Maar wat dan wel. Dan ga ik denken aan een allergie. (nogmaals Dr Feld vond het normaal) maar er is in de tijd dat ze hier zit niks verandert en heeft er vlak na de operatie last van gekregen we hebben overigens ook cavia's en gerbils (waar ze heel graag de baas over spelen  ;D)

heeft er iemand een idee of dit eerder meegemaakt??

Rianne

Ik denk dat ze een luchtweg aandoening heeft opgelopen. Dit kan gebeurd zijn omdat de weerstand van je valkje een flinke klap heeft gehad. Ze zijn dan veel vatbaarder voor ziektes.
Ik heb een valkje gehad die ook kortademig werd en ook zat te gorgelen en pruttelen na inspanning. Daar bleek overigens iets anders aan de hand te zijn, namelijk een schimmelinfectie in de maag, waardoor de weerstand lager werd en ze longklachten kreeg.
Ik zou anders eens langsgaan bij Feld en vragen of hij eens naar haar longen wil luisteren.

Lin

Het zou ook een luchtpijpmijt zijn, dan zie je ook vaak dat ze met hun snavle schuren of veel gapen om de mijten eruit te willen krijgen. Mijn grasparkiet die ademde ook alsof hij helemaal verstopt was. waarschijnlijk is de kans groter op wat rianne zegt. vooral omdat ie zo kortademig blijft. Maar het is niet zo omdat ze weinig vliegt dat de spieren niet zo ontwikkeld zijn?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

hanneke

31 oktober 2007, 20:12:43 #3 Last Edit: 31 oktober 2007, 20:15:46 by hanneke
Ff naar Feld..  :) Is voor ons 2 uur rijden. We zijn er toen naar toe gegaan omdat onze eigen dierenarts niet durfde te opereren Had dat namelijk nog nooit gedaan (dikke pluim voor de eerlijkheid) en we voor mijn part naar frankrijk hadden moeten rijden voor de dierenarts die het beste aangeschreven stond.

Wanneer we binnenkort een dag vrij hebben denk ik dat we even naar Veldhoven rijden, daar schijnt ook een goede DA te zitten.

Gisteren het berichtje geplaatst omdat het al maanden hetzelfde bleef en vandaag is ze ineens als eerste de kooi uit en is ze iedereen aan het pikken die in de buurt van de voerbak komt als ze aan het eten is (is altijd de baas geweest, maar sinds ze ziek is geweest heeft een andere valk de macht overgenomen)  ;D mooizo.. goed teken.

Ben het met jullie eens dat een mens of dier vatbaarder is wanneer ze ziek zijn. Alleen dan heb ik het vooral over virussen en bacterien. Ik vind het een beetje vreemd dat het zo lang zo stabiel blijft.

Het reutelen valt gelukkig ook erg mee. Ik hoor het heel af en toe als ze dichtbij zit, maar dat is hooguit eens per week. Maar het lijkt me idd niet onverstandig om ff de longen te laten checken.

Buiten dit denk ik niet dat het mijten zijn. Veel schuren, schrapen en gapen doet ze niet.

Kan ook goed zijn dat ik Tim eens wat achter de veren aan moet zitten om haar conditie op te bouwen. Ze is wel een tijd uit de roulatie geweest. Ben me alleen af aan het vragen of ik dat moet doen. Als het een hart/long/... probleem is put ik haat alleen maar uit denk ik

Marietje

Mijn valkje heeft precies hetzelfde! Ik wou eveneens om advies vragen, dus je mail verast me. Mijn valkje (Pimpel) is alleen tegen een raam aangevlogen (4 mnd geleden) terwijl ze aan het logeren was bij mijn zusje. Dit gaf een bloeding in een luchtzak met alle gevolgen van dien. Sindsdien heeft ze ook een waslijst aan medische problemen, vnl luchtweginfecties. Afgelopen zaterdag ben ik weer hals over kop naar de dierenarts gerend omdat ze weer ademde met open snavel. Ze zit verder niet bol, eet goed (weegt 115 g) en komt zelfs wel naar me toe vliegen (duurt een minuut voordat ze op adem is), maar ik maak me toch erg veel zorgen. Ze is immers al 11 jaar. Ik kan je dus geen advies geven. Ik heb eveneens een medische achtergrond, maar ik kan er ook niet inkijken. Er zijn zoveel verklaringen mogelijk.....
Ik wens je in elk geval sterkte en als je weet hoe die benauwdheid toch komt, wil je me dat dan laten weten? Ik zal hetzelfde doen.[/color] :-[

Sanna

Hallo Hanneke,

Is Veldhoven dan dichterbij voor jullie? Want dan zou ik gewoon daar naartoe gaan hoor. Daar zit een minstens even goede vogelarts:

Bijzondere dieren praktijk "Den Horst"
Drs H van der Horst
Wintelresedijk 51
5507 PP Veldhoven
Tel: 040-2053097

Groetjes, Sanna

hanneke

Ik reageer toch maar weer even op dit topic. Vandaag gaan we bellen met dierenpraktijk Den Horst voor een afspraak.

Het ging steeds beter met Tim, nog steeds kortademig na inspanning, maar vloog steeds meer. Nu weer ruiproblemen. Veren aan de linkerkant zijn uitgevallen en vliegen kan niet meer (bonte vogel). Verder is Tim allert en eet en drinkt goed. Ontlasting is eigenlijk al maanden een beetje plakkerig. Blijft vaak hangen aan het lijfje.

Nu is ze in rust ook kortademig. Het gaat niet goed. Met fases is ze behoorlijk benauwd. Ze komt verder niet ziek over behalve het feit dat de ademhaling echt stukken sneller is dan normaal. Dit blijft eigenlijk zo in rust. Nu bijvoorbeeld zie ik dat ze veel dieper ademt dan andere valkjes.

We gaan vandaag bellen voor aan afspraak, ik ben alleen als de dood voor de diagnose die eruit komt rollen. De vraag aan jullie is eigenlijk of dit kenmerken zijn voor aspergillose? Want als ik ergens niet op sta te wachten is dat het wel. Niemand niet denk ik.

En dan komt de vraag van jullie, waarom niet eerder naar de DA ;)

Timmy heeft deze kortademigheid na een zware operatie bij Feld opgelopen. Dit is anderhalf jaar geleden. Een paar keer op en neer gebeld en daar kregen we de medeling mee dat we Tim de tijd moesten geven om te herstellen. Tim bleef stabiel. Nog altijd kortademig na inspanning, maar het ging zeker niet slechter. Na een tijdje zelfs met kleine stapjes beter. Nu gaat het ineens rap achteruit. Daarom gaan we nu naar de dierenarts.

Kimm

ik wil je even heel veel sterkte wensen met tim. succes!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kaatje

Hoi Hanneke,

Jeetje wat een ontzettend naar verhaal  :( Wat heeft de VA vandaag gezegd, en wanneer kan je komen !? Ik wens Tim ontzettend veel beterschap toe en jullie enorm veel sterkte gewenst !!

Groetjes, Karin

hanneke

Hij was al gesloten toen we belden. Die is op maandag maar tot 2 bereikbaar.

Morgen poging 2. Heeft iemand enig idee welke aandoening dit kan zijn?

Gerdy

Heel veel sterkte met Tim ..en weet je nu wanneer je bij de va terecht kan?

gr Gerdy

hanneke

Vanavond om half 8 zijn we aan de beurt.. Ik ben benieuwd.

hanneke

We weten het..

Om half 8 naar dokter den Horst. Zij heeft een uitstrijkje gemaakt en wat vocht uit de buikholte afgenomen. Daarnaast hoorde ze al dat er vocht in de longen zat.

Met de operatie is het mis gegaan. De eileiders zijn afgebonden maar de eierstokken zijn actief gebleven. schijnt vaker voor te komen bij valkparkieten en een aantal papegaaien. dit schijnt te komen doordat de poppen erg veel gebruikt werden/worden om maa veel eieren te blijven leggen.

hierdoor blijven de eieren komen. deze kunnen geen kant op waardoor ze verdwijnen in de buikholte en daar voor lelijke ontstekingen zorgen. naar verloop van tijd ook veel littekenweefselverkleving. aangezien de eierstokken links zitten is het ook heel typisch dat ze altijd aan de linkerkant problemen heeft met de rui. dit hangt er dan ook mee samen

nu heeft ze dus vocht in de longen en een darminfectie

het probleem is niet op te lossen. wel te behandelen. ze heeft nu chronisch Metacam voorgeschreven gekregen. een ontstekingsremmer (NSAID) deze zal ze haar hele leven moeten blijven gebruiken. Daarnaast gaat er citroenzuur door het water om dit enigsinds te desinfecteren en daarmee het risico op infecties te verminderen.

Het zal een zorgenkindje blijven en haar levensverwachting is een stuk afgenomen. De dierenarts schatte de levensverwachting voor een wldkleur valk op 20/25 jaar, die van een bonte op 15 jaar. Zij is een bonte en haar levensverwachting is nu geschat op 5 a 10 jaar.

We proberen er maar het beste van te maken :-\

hanneke

Heeft er iemand ervaring met het permanent blijven toedienen van Metacam?

Heeft iemand dit al eens eerder gebruikt en hoe snel was er verbetering zichtbaar?