29 maart 2024, 07:36:56

staart tussen de deur

Gestart door goudvis1977, 7 november 2007, 09:38:40

« vorige - volgende »

goudvis1977

heelp


mijn lieve puck is vanochtend met zn staart tussen de deur gekomen...ik ben me echt rot geschrokken!! allemaal lange veren op de grond.

van zijn staart is niets meer over, het bloed gelukkig niet, en vliegen gaat ook nog, maar wel lastiger!! wat moet ik doen??

en gaat dit nog goed komen

gr monique

Rianne

Hoi Monique,

je kunt nu verder weinig doen. Vertroetel je valkje maar even, hij zal zich wel kapot geschrokken zijn. De veren groeien wel weer terug, alleen dit zal wel een paar weken duren.

goudvis1977

haihai

bedankt voor je reactie,
ik ben nu op mijn werk, en ik kan wel janken!!

denk je niet dat het een tijdje duurt, moet ie niet eerst in de rui zijn, voordat ze weer aan groeien??

als ie er maar niet dood aan gaat!!

gr monique

Rianne

Hoi Monique,

nee hoor, je hoeft de rui niet af te wachten. Ieder veertje wat uitvalt, groeit meteen weer terug. :)
Zolang hij niet bloed, zal hij er niet gauw dood aan gaan. Het veertjes groeien vergt wel energie, laat hem maar niet zoveel meer vliegen. En biedt sepia en grit aan. :)

goudvis1977

haihai
ooh, ik voel me zo ontzettend schuldig, het zijn echt mn 2 kindjes..en nu is er dit gebeurt, vreselijk!!

ik ben altijd zo voorzichtig met ze....

zal ik puck wat minder laten vliegen?? normaal vliegt ie soms de hele dag door...want dan is ie er de hele dag lekker uit, denk je dat dat nu teveel voor hem wordt??

groetjes monique

Rianne

Het zal hem waarschijnlijk wat meer inspanning kosten zonder staart. Kijk het maar even aan. :) Als ie echt wil hou je het niet tegen en de beweging is goed voor ze.

Valerie

Hoi Monique,

Ik kan me goed indenken dat je geschrokken bent. Dat zal puck ook wel zijn. Waarschijnlijk heeft ie daardoor zijn staart gelost (schrikrui ook wel eens genoemd).
Dat groeit meet een aantal weken weer aan hoor. ;)
Ik heb wel een een staartveer getrokken om te kijken of er dezelfde terugkwam (visgraatmoties om geslacht te bepalen). Met een paar weekjes is die zo weer aangegroeid.
ook heb ik een jong gehad dat de staart kwijt was. Ook met een paar weken kwam die er weer.
Je moet je echt niet schuldig voelen hoor. Kan gebeuren. Volgende keer extra kijken bij de deur, dan gebeurt het zeker niet weer.



goudvis1977

7 november 2007, 15:46:20 #7 Last Edit: 7 november 2007, 15:48:01 by goudvis1977
lieve allemaal,

bedankt voor jullie snelle en gerustellende reactie's..
ik ben nu thuis, ik ben eerder van het werk gegaan, om te kijken hoe het met hem is.. ik heb het idee dat ik me er slechter ondervoel, dan puck zelf.

Hij zit nu samen met zijn maatje, op zn vertrouwde plek, samen te poetsen..ook al is er niet zo heel veel meer te poesten..aah, ik vind het zo zielig.

Het ziet er ook heel raar uit, als ie vliegt, net alsof ie geamputeerd is...maar goed

Ik zal voortaan beter op letten op de deur, dat ie niet meer dichtkan waaien.

nogmaals bedankt en is er misschien nog iets dat ik extra voor mn schatje kan doen??

gr monique

Sanna

Hoi Monique,

Het is heel vervelend, maar niet gevaarlijk. Ik heb het ook 1 keer moeten meemaken en ik kan je vertellen dat ik me er gewoon ziek van voelde, zo erg was ik geschrokken. De hele staart was weg, het was echt een akelig gezicht:







Maar binnen twee weken zag ze er al weer een heel stuk beter uit hoor, het gaat eigenlijk best snel:



Maak je maar niet te veel zorgen. Het komt helemaal goed, Puck moet de komende tijd gewoon een beetje harder werken om te vliegen.

Groetjes, Sanna

goudvis1977

8 november 2007, 12:24:08 #9 Last Edit: 8 november 2007, 12:26:12 by goudvis1977
Hia sanne,

ja, ik begrijp je precies! ik voel me er ook heel erg shit onder, ik zag hem vanochtend zo zitten, en werd er bijna niet goed van..het ziet er zo akelig uit..en dan al die veren, die zo op de grond lagen..brrr.

ik zag zojuist de fotos van je valkje, en bij puck is het precies zoals op de eerste foto, volledig eraf. Is de laatste foto van twee weken later??? want als dat zo is, dan groeit het idd wel aardig snel aan...

puck is er vanochtend wel gewoon lekker uitgeweest, hij is lekker aan het babbelen, en eet/drinkt goed...
maar het schuldgevoel blijft denk ik nog wel even hangen!!

denken jullie dat er trouwens pijn aan heeft/gehad??

gr moniqe

Hermien

Ja joh, ik weet ook hoe je je voelt. Heb het zelf gehad met Gerritje (jan.jl. ingeslapen). Dat beest zat steeds op de grond naast mijn computerstoel (zo een met wieltjes)  als ik ff aan het pc-en was. En ik maar steeds waarschuwen dat-ie daar weg moest. Tja, het was kennelijk niet te vermijden dat het toch eens mis zou gaan. Op een kwade avond had ik even niet in de gaten dat-ie daar weer zat en toen ik mijn stoel achteruit reed om voor koffie te gaan zorgen, gebeurde het. Een enorme schreeuw en weg was Gerrit. Zijn staartveren lagen allemaal keurig gespreid onder het weil van mijn stoel. Ik gelijk een oom, die veel van vogels afwist, bellen. Die vertelde me dat het absoluut geen pijn gedaan zal hebben. Het is een ontsnappingsmeganisme van de vogels. Bijv. als ze in de natuur worden gepakt door een roofdier, kunnen ze op deze manier nog ontsnappen. Het was inderdaad geen gezicht, zo'n staartloze valk, maar in no time was alles weer aangegroeid. Natuurlijk heb ik Gerrit wel een paar dagen extra verwend en gekroeld. Hij heeft daar niets aan overgehouden, ook geen trauma ofzo. Dus zet je schuldgevoel opzij, want als je valkje NIET op deze manier was ontsnapt aan de dichtslaande deur, was-ie er naar alle waarschijnlijkheid nu niet meer geweest. Want een heel lijfje tussen de deur...........dat zou einde verhaal geweest zijn.
Geef je valkje nog maar een extra knuffel, maar verwen hem weer niet te veel. Hij zou eens misbruik gaan maken van je schuldgevoel...... ;D

goudvis1977

hai hermien,

oooh, wat akelig.. ik zie het ook al helemaal voor me! al die veren gerangschikt naast elkaar onder dat wiel :( poeff, zal idd schrikken geweest zijn.

Ik moet zeggen dat ik me ondertussen, dankzij jullie lieve emails wel een stuk beter voel! bedankt....

Toch gek eigenlijk he, dat je zoveel van die beestjes gaat houden...daar moet je zelf echt valkjes voor hebben.

Ik ben afgelopen dinsdag zelfs eerder naar huis gegaan van het werk, om bij puck te gaan kijken, ik heb maar niet tegen mn baas gezegd wat de echt reden van mn halve dag compensatie was!! die had dat toch niet begrepen, voor veel mensen zijn het gewoon maar vogels..

Lieve mensen, nogmaals allemaal bedankt en hopelijk zal puckje zn staart weer snel de oude zijn

x monique