31 mei 2025, 19:46:26

Valkparkiet erbij ?

Gestart door MiekeJ, 22 oktober 2007, 21:37:23

« vorige - volgende »

MiekeJ

Mijn valkparkiet is een krijgertje van iemand die er niet voor kon zorgen en heb ik nu handtam, maar ik heb het idee dat hij een kameraadje wel heel erg leuk zou vinden. Hij zit graag bij me op de schouder, tijdens stofzuigen enzo, dan is hij heel levendig, gaat netjes weer terug in de kooi. Van de zomer heeft hij buiten in de serre gestaan en was hij veel meer aan het fluiten, nou heb ik hem binnen omdat het al vriest in de serre, maar hij is heel stil... Alleen als mijn hondjes langs de kooi lopen zoekt hij hen op met wat hele kleine geluidjes.
Nu ben ik aan het kijken geweest bij herplaatsing, want een jonge valkparkiet erbij hoeft van mij niet. Maar... wat is nu wijsheid. Ik geef graag een herplaatsbare parkiet een thuis, echter hoe zijn jullie ervaringen bij een combinatie van de twee.

Ik heb een grote kooi, ruimte genoeg. Maar ook geen tweede kooi om ze naast elkaar te zetten zoals anderen al aangeven.

Affijn, wat is wijsheid.

Graag jullie reactie.

Groetjes van Mieke & Coby

Sanna

Hoi Mieke,

Ik heb toevallig ook twee herplaatsertjes in huis :). Mijn pop Belle kreeg ik toen ze 2,5 jaar oud was. Ze had altijd alleen gewoond, maar omdat die mensen geen tijd genoeg meer voor haar hadden vonden ze dat zielig en dus zochten ze iemand met meer tijd. Ik heb toen na een paar maanden voor haar een jong mannetje, Beau, erbij genomen. Niet dat ze nou vreselijk zat te springen om een andere vogel, ze was het immers niet gewend. Ze is veel meer een mensen-vogeltje. Maar voor de dagen dat ik werk is het heel ongezellig voor haar. En dat gaat uitstekend samen. Weer enkele maanden later werd mij gevraagd nog een popje op te vangen, Pino van 5 jaar oud. Ook zij is erg op mensen gericht, alhoewel ze vogels ook leuk vindt. Maar waar ze woonde kreeg ze door omstandigheden ook niet veel menselijke aandacht meer en haar eigenaars merkten wel dat ze dat eigenlijk miste. Dus nu zitten ze met z'n drieën. Het liefst zitten ze alledrie bij mij. De dames doen wel net alsof ze geen andere vogels zien in de kamer, maar ik merk langzamerhand dat ze stiekempjes aan toch naar elkaar beginnen te trekken. Ze zijn toch wel op elkaar ingesteld geraakt.

Als je een al volwassen vogel erbij neemt is het altijd belangrijk dat het klikt. Dus daar moet je in het begin wel op letten. En ik denk ook dat je dat al wel aardig kunt bepalen wanneer je naar een vogel gaat kijken, of het karakter een beetje bij die van je eigen valkje past. Ik zou ze wel even de eerste week in aparte kooien houden. Dit om in de gaten te houden of niet een van de twee een ziekte gaat ontwikkelen (door stress van de veranderingen gaat de weerstand omlaag en kan zich een ziekte openbaren die misschien al langere tijd sluimerde) en om ze langzaam aan elkaar te laten wennen. Een tweede kooi hoeft niet duur te zijn. Een kooi als bijvoorbeeld deze (klik hier) is heel geschikt om 1 valkje korte tijd in te huisvesten en is helemaal niet duur. Bovendien is het altijd handig om een extra kooi te hebben voor het geval je er eens eentje apart moet zetten omdat die ziek is. Wanneer je de vogels uiteindelijk bij elkaar gaat zetten, kun je het beste de kooi waar ze beide in komen te zitten volledig anders inrichten, zodat het voor allebei helemaal nieuw is. Dan moeten ze allebei weer plekjes gaan vinden en krijg je niet dat de ene zich territoriaal gaat gedragen omdat het 'zijn' kooi is.

Heel veel succes met je keuze.

Groetjes, Sanna

MiekeJ

Bedankt voor je bericht Sanne. Maar weet je dat ik niet eens een idee heb of het een vrouwtje of mannetje is. Ik heb haar Coby genoemd omdat ze het beste reageert op mijn hond Moby, als ik haar riep ging hij/zij fluiten...

Kan er dan ook gewoon gecombineerd worden met ofwel een mannetje of vrouwtje ? Maakt dat nog wat uit. Ja, dat er wellicht nageslacht komt en ze gaan broeden heb ik ook teruggelezen. Dat snap ik. Maar zal het verschil maken ?

Gr. Mieke en een onzijdige Coby

Sanna

Hoi Mieke,

Nee hoor, valkjes zijn hele verdraagzamen dieren. Je kunt net zo makkelijk twee mannetjes of twee popjes bij elkaar hebben. Soms zie je ook in een groep valkjes dat er bijvoorbeeld twee mannetjes een heel hecht koppeltje vormen. Niet dat er dan ooit kleintjes komen... :D. Maar trouwens, als je uiteindelijk een man en een pop hebt hoef je echt geen nestje te krijgen als jij dat niet wilt hoor.

Heb je geen foto's van Coby, of kun je Coby anders omschrijven? Wie weet kunnen we je helpen ontdekken of je een man of pop hebt.

Groetjes, Sanna

MiekeJ

Ik ga morgen even met hem op de fotograveer toer.  ;)

Nu lopen de hondjes binnen, overdag lopen ze (meestal) buiten, we hebben een gote ren. Dan kan Coby gewoon los, maar met de hondjes gaat het niet goed, dan wordt Coby een maaltijd  ??? en da's niet de bedoeling.

Ik zal eens een fotoshoot van verschillende kanten maken, daar gaat íe zeker mooi voor zitten. Dan kom ik er morgen op terug. Ben eigenlijk nu ook wel nieuwgierig, Misschien wordt Coby dan toch maar beter een Kobusje, ha, ha. ;D

Gr. Mieke

Sanna

We zullen zien... ;D ;D ;D

MiekeJ

Ik heb een leuke compilatie gemaakt van Coby is het alleen de vraag hoe krijg ik die nu als afbeelding hierbij gezet ???

Gr. Mieke

MiekeJ

Yes, beetje verder proberen en het is gelukt.

Ik ben benieuwd of iemand nu ook ziet of het een dame of een kereltje is...

Gr. Mieke & Coby

Rianne

Hoi Mieke,

dat kun je niet zien bij een bont valkje. Merk je al iets aan het gedrag? Veel fluiten, macho doen?

MiekeJ

Als we binnenkomen dan gaat hij fluiten (meer nog tegen mijn man dan tegen mij, ha, ha ;D) en hij tikt ook graag met z'n snaveltje op de stokjes in de kooi, maar ook op de bankleuning, de tafel, net wat hard is,   ::) waar hij op dat moment op zit...

Gr. Mieke

Rob S

Dan is hij oogstwaarschijnlijk een mannetje ;) Mannetjes tikken met hun snavel op voorwerpen en fluiten meer dan vrouwtjes. Zit hij ook wel eens met de vleugels breed, als een macho?

Groetjes

MiekeJ

26 oktober 2007, 20:00:44 #11 Last Edit: 26 oktober 2007, 20:02:25 by MiekeJ
Ja dat klopt !  ;D

Hij zit dan lekker breed te wezen met z'n schoudertjes wijd uit.  En als ik hem dan aandacht schenk omdat hij dat doet (ik heb in ieder geval de -zelf-verbeelding dat hij dan op mij reageert...) soms zelfs een soort van draaiende beweging voorover, soort van wave maar dan voorlangs naar beneden.

Ha, ha, Kobus doet 'm dan wel meer eer aan, geloof ik.

♥Debby♥

hihi.. een echte transformatie.. dag coby, hallo kobus!  ;D

ik hoop dat je een leuk vriendje/vriendinnetje voor kobus kan vinden.. Mooie foto's trouwens!! mooi valkje hoor!

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.