12 mei 2025, 17:41:34

wie helpt me?

Gestart door carco, 26 januari 2004, 16:27:56

« vorige - volgende »

carco

Mijn ouders willen graag een vogel:ze hebben altijd een grasparkiet gehad, maar vinden een valk eigenlijk wel heel leuk.
Nu is het volgende: 's zomers zitten ze op de camping en moet het beestje dus mee.
Is het bezwaarlijk om hem tijdens de campingweken in een kleinere kooi te zetten: veel vliegen kan hij dan natuurlijk niet: of wat 's zomers ook kan natuurlijk is kortwieken zodat hij gewoon op de kooi kan zitten.Wat voor advies geven jullie: een valk(die natuurlijk veel leuker is) of toch een grasparkietje die niet zo veel ruimte nodig heeft?
Klik op het plaatje voor onze site!

Liek

Hoi Carco,

Een grasparkietje mag dan wel kleiner zijn, maar hij heeft wel ruimte nodig! Meestal zijn grasparkietjes juist ontzettend actieve beestjes!
Wij hebben ook tien jaar lang op een camping gestaan. De valkparkiet namen we altijd mee. Op de camping hadden we ook een kooi staan (dit was de oude kooi, thuis stond de nieuwe, grotere kooi). Voor de reis ging hij gewoon in een transport kooitje, dat vond ie nog leuk ook!
In de caravan mocht hij 's avonds altijd nog even een uurtje los.
Het ligt natuurlijk aan de mogenlijkheden die je hebt, maar ik denk dat de valk best in de parkieten kooi (als de kooi niet al te klein is) kan. Als hij er dagelijks maar wel even uitkan om zijn vleugels te strekken.
Kortwieken raad ik niet aan. Ik weet niet of er katten op de camping zijn, maar een vogel uit zij kooi is zo kwetsbaar!

Groetjes Liek

tommy

hoi  ,
je kunt het altijd meenemen maar het ligt er aan hoelang en of het erg warm is ze kunnen namelijk erg slecht tegen warmte en fel zonlicht.
Als je met de caravan gaat kan je hem loslaten vliegen in de caravan.
Ik zou hem niet kortwieken maar dat is persoonlijk.
grt Annemieke

Paul

Hoi Carco,

Het meenemen zal al helemaal geen probleem zijn alleen moet je inderdaad een plekje hebben waar hij niet in de zon staat want tegen extreme hitte kunnen ze niet zo goed.
Als je een kooi hebt die groot genoeg is dus 60 cm breed ongeveer kan ie daar best een paar weekjes in zitten mocht je geen mogelijkheid hebben om hem even los te laten.
Ik zou hem zeker niet kortwieken dan kan ie minimaal een half jaar niet vliegen :-(
En zelfs gekortwiekte valkjes kunnen soms nog kleine stukjes vliegen en dan ontsnappen :-(
Dat risico moet je zeker niet nemen.
Maar ik denk voor je ouders dat een valkje leuker is dan een grasparkiet omdat je met een valkje toch net even wat meer kan doen.
En een andere optie is als je ouders weg gaan om de vogel bij jullie neer te zetten of als jullie weg zijn bij iemand anders die wel thuis is.

Groetjes, Paul

carco

Ze hebben een stacaravan die op één plek staat in Brabant en ze zitten daar vaak een aantal weken achter elkaar en een schaduwplekje moet er toch te vinden zijn : het is misschien inderdaad een idee om tijdens die periode de valk bij ons te brengen zoals Paul zegt: als ze dat zien zitten, want ze nemen zo'n beestje natuurlijk wel voor de gezelligheid: maar ik zal het ze voorleggen.
Klik op het plaatje voor onze site!