7 mei 2025, 00:21:39

Angstkreet of puber?

Gestart door smile_emerald, 14 augustus 2003, 03:29:27

« vorige - volgende »

smile_emerald

Hoi allemaal,

Sinds vanmorgen doet mijn valkje extreem raar :-/ Hij heeft daarvoor 2 weken in een vogelopvang gelogeerd wegens vakantie samen met zijn maatje Skippy (Skippy is wel van iemand anders). Vorige week zondag haalde ik hem op en ik kon hem eerst niet herkennen, hij leek zo erg veranderd... Ik twijfel ook of ze bij het vogelopvang wel goed voor hem zorgden, want ik zag geen voedsel in de kooi hangen toen ik ze kwam ophalen. En weet je hoe Skippy werd gevangen? (Hij moest verplaatst worden naar de andere kooi, ze zaten namelijk in een andere grotere, en Skippy ontsnapte, Tommie lukte het wel makkelijk om in de andere kooi te doen.) Eerst werd Skippy vastgepakt op een lullige manier en krijsen dat ie deed :o Maar ach die wilde valkjes worden wel sneller bang dan tamme. Maar goed teon lukte het niet helemaal en Skippy ontsnapte weer. Gingen ze zo'n net halen :-X Kom op he! Ik zou de tijd ervoor nemen om hem rustig te vangen zonder hem pijn te doen! Uiteindelijk heb ik hem maar in de kooi gedaan met moeite, dat beest was helemaal overstuur. Maar goed ik zette ze in de auto en niet normaal meer hoe ze allebei zaten te hijgen!!! Waarschijnlijk van de hitte, maar volgens mij was Skippy ook nog eens erg bang. Tommie niet, onderweg werd ik zowat geblazen van de verhalen, nieuwe melodietjes enz. die hij had te vertellen :D Maar wat nu mijn echte probleem is: Gisterenavond had ikde kooi in mijn kamer gezet en Tommie vlooog er natuurlijk snel uit :P Maar goed, hij heeft de hele nacht op mijn kussen geslapen, maar om half 7 vloog hij naar de andere kant van mijn kamer. Ik sliep weer door en rond 7 uur hoorde een gekrijs hee :o Zo hee, dat beest is er kwartier mee doorgegaan toen ik er echt helemaal genoeg van had. Straf: In de kooi. Wat kreeg ik terug: Hetzelfde. Hij bleef maar door krijsen, het leek op een angstkreet, maar als je naar hem keek zag hij er heel relaxed uit en leek hij het zelfs leuk te vinden! En hij bleef maar doorgaan en ik kon maar niet slapen, dus probeerde ik maar om een dekbek over zijn kooi heen te gooien. Hij was meteen stil :o Probleem opgelost: NOT! Sindsdien snauwt hij me alleen maar af en zodra ik met mijn hand de kooi in ga, gaat hij al meteen boos kijken en pikt hij naar mijn hand. Wat kan ik hier aan doen, is Tommie soms een puber geworden ofzo? :-/ Hij is echt anders geworden dan ervoor, hij luistert ook bijna niet meer naar mij... Een paar dagen geleden nog wel :-/ Someone help me???

Groetjes Esmeralda

Natanella

Hoi Esmeralda, ik ben nog lang geen kenner, maar als het mij zou gebeuren, dan zou ik denk ik gewoon weer helemaal overnieuw beginnen. Echt alsof je Tommy voor het eerst hebt. Met in de kooi tegen hem praten en lekkers geven en aandacht en schreeuwen (proberen ) te negeren en aandacht geven bij positief gedrag.
Ook handkontakt weer opbouwen met lekkers e.d.
Waarschijnlijk is hij toch van slag geraakt door de logeerpartij en/of speelt leeftijd ook een rol, daar heb ik geen ervaring nog mee.
Het is natuurlijk wel ontzettend balen, maar volgens mij helpt nu alleen veel liefde en geduld en vertrouwen weer opbouwen met Tommy.
Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte!
Succes, Anita

Barbara

14 augustus 2003, 06:51:47 #2 Last Edit: 14 augustus 2003, 06:56:23 by Barbara
hoi Esmeralda,

ik hoor hier altijd dat valkjes gewoon een paar dagen boos op je kunnen zijn als je ze voor hun gevoel in de steek hebt gelaten. Ik ben nog nooit langer dan 2 dagen weggeweest en heb er nooit last van gehad, dus het moet wel echt wat langer duren voordat ze boos worden, of misschien bof ik wel :)

Maar er wordt dus ook altijd gezegd dat dat in een paar dagen bijtrekt zonder dat je ze opnieuw tam hoeft te maken. Dus ik zou gewoon lekker normaal proberen te doen tegen hem, alsof je niet doorhebt dat ie chagrijnig doet en proberen het pikken te negeren. Als het echt niet over gaat, zul je misschien inderdaad overnieuw moeten beginnen :( Ik denk wel dat het dan sneller gaat hoor, maar voorlopig hou ik het er op dat ie boos is op je! En dat gehijg in de auto kan natuurlijk best stress zijn geweest, ik zou ook enorm schrikken van zo'n net als ik een valkje was! Mocht je hem zelf niet vangen dan? Of heb je dat alsnog gedaan?

Dat krijsen doet ie misschien wel om jou te pesten? Dan moet je misschien wel doen of je het reuzeleuk vindt  ;D, maar ja, wie weet leert ie het dan juist aan..... Of hij heeft het overgenomen van een andere vogel in de opvang.

Groetjes,

Barbara

Paul

Hoi Esmeralda,
Als wij met de vakantie ons valkje wegbrachten voelde hij zich ook in de steek gelaten als we hem op gingen halen en was hij niet te genieten.
Maar na 1 of 2 dagen was ie weer helemaal de oude en ik weet heel zeker dat ie bij die mensen goed verzorgd werd hoor.
Het kan zijn dat je valkje roept naar zijn soortgenootjes die hij in die opvang bij hem in de buurt had zitten.
Als het in de auto erg warm is kan het daarvan komen dat ze zaten te hijgen :-(
Dat is niet goed voor valkjes als ze te heet zitten en ze kunnen er hartkloppingen van krijgen en zelfs doodgaan als het helemaal te heet word.
Mensen gaan zweten maar valkjes kunnen dat niet en gaan met hun bekje open zitten hijgen om de warmte dan kwijt te raken.

Groetjes, Paul

smile_emerald

Hoi allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties. Vandaag is het gelukkig minder geworden, maar ik heb ontdekt dat hij vooral nijdig wordt als ik hem terug in de kooi zet. Als ik hem bijvoorbeeld net eten en/of drinken heb gegeven snauwt hij mij af. Dat zit me gewoon niet lekker! Alsof ik een indringer ben ofzo >:(  Tommie heeft inderdaad een aantal melodietjes overgenomen van Skippy en het zal best eens kunnen dat dat krijsen er ook vandaan komt. Maar ik vind het zo raar, want werkelijk, het klinkt echt als een angstkreet! En als je dan naar zijn houdingen kijkt, bolle wangen, kuifje niet naar boven of helemaal plat, alles is volgens mij ok. Misschien ziet hij het dus echt als een spelletje. Ik niet echt, als ik 's ochtends vroeg dat de hele tijd aanhoor. En dan over dat net, alleen Skippy werd geprobeerd er mee te vangen (uiteindelijk heb ik hem zelf diervriendelijk gevangen :P) en sindsdien is ie snel in paniek (Tommie was toen nog best tam en kon je makkelijk in de kooi zetten). Ook omdat hij sterk is vastgepakt bij het vangen. Jammer hoor, ik was 2 weken ervoor aan het proberen om hem tam te krijgen, maar nu kunnen ik en mijn vriendin weer helemaal opnieuw beginnen. Skippy en Tommie hebben gelukkig maar 10 minuten in de auto gezeten, met het raam op een kiertje (het mag niet te veel tochten, maar de temperatuur van een oven is ook niet echt aangenaam :P). Toen ik thuis kwam heb ik Skippy nog een paar uurtjes bij me gehad voordat mijn vriendin hem kwam ophalen. Het eerste kwartiertje zat ie nog steeds te hijgen, helaas kan ik daar niks aan doen, onze kamer is zeker weten op goede temperatuur. Tommie was er natuurlijk al lang overheen. Ik heb Tommie met kooi deze nacht ook op mijn kamer gezet met dekbed eroverheen en gelukkig werkte dat. Tot 9 uur is hij stil gebleven en als beloning mocht hij uit de kooi. En krijsen heeft hij nog niet gedaan gelukkig! Tommie kwam lekker vanzelf weer bij mij maar vloog ook vanzelf weer weg. Alleen in de kooi doet hij nog vervelend, ik hoop dat dat ook weer veranderd, maar ja, niet alles kan perfect worden.

Groetjes Esmeralda.

p.s. Tommie deed net geluidjes van Get The Pictures na :P

p.s. Irritant: ik slaap op zolder en soms neem ik Tommie zonder kooi mee naar beneden en als ik dan beneden ben gaat hij weer helemaal naar boven vliegen :D Pestertje :P

Skippy

Hey Esmeralda

Ik vond het inderdaad ook erg moeilijk om te zijn hoe onze valkjes werden aangepakt en waren veranderd.
Gelukkig ik Skippy (toch na enige moeite) weer de oude geworden!!!Ik zal eens een foto inscannen van hoe ik met hem de Donald Duck lees :D

Die "angst"kreten kunnen misschien van Skippy overgenomen zijn!Skippy floot voornamelijk hoge melodietjes en die kunnen angstig overkomen.Ik ben er natuurlijk allang aan gewend!!!

Over dat snauwen (het is nu wel weg maar ik wil er nog even wat over zeggen) misschien dat hij Skippy gewoon mistte!!!Waarschijnlijk voelde hij zich ook wel een beetje in de steek gelaten maar zullen we ze nog eens een keertje samen laten vliegen???

Skippy!