6 mei 2025, 23:54:43

probleem met hond en wat vraagjes

Gestart door Vogellovertje, 28 september 2003, 18:37:45

« vorige - volgende »

Barbara

hoi Vogellovertje,

kun je de vogels niet bv op zolder als je die hebt zetten voorlopig? Of in een andere kamer.... En als jij of iemand anders naar de valkjes gaat, moet een ander gezinslid iets leuks doen met Lady, zodat ze afgeleid raakt en zich niet alleen gelaten voelt als iemand naar de valkjes gaat. En dus ook niet probeert bij de valkjes te komen omdat ze ook aandacht wil. Dit verzin ik nu zelf ter plekke, maar het lijkt mij de enige manier om het grote risico dat je valkjes nu lopen (zowel in als vuiten de kooi), op korte termijn uit te schakelen en tegelijk iets aan Lady's gedrag te doen. Ik kan me voorstellen dat je er wanhopig van wordt :o ::)

Ik had vroeger een hond en ratten, die hond werd ook wild van die ratten, maar met duidelijk aangeven wat wel en niet mag, was het best te doen, maar je moest altijd op blijven letten en zodra de hond in de buurt kwam pakte ik hem vast. Hij was een kruising labrador/rottweiler en erg sterk en dominant, maar het lukte wel. Ik zei duidelijk nee en trok hem weg van de valkjes als tie leek te willen gaan happen, en als tie alleen keek of een lik gaf, zei ik dat ie braaf was en kreeg ie vaak wat lekkers. ik had het idee dat ie wel snapte dat als tie hapte hij nooit meer bij die leuke beestjes in de buurt mocht komen. Maar je moet dus wel 100% consequent zijn! Lijkt de hond ze trouwens leuk te vinden en dat ie dus te enthousiast is of lijkt het of ie ze echt wil pakken en (dood)bijten? Bij die van mij leek het echt wel overenthousiasme en dat kan je dus niet echt straffen omdat de bedoeling niet kwaad is. Dan moet ie dus alleen leren niet wild te doen. Als tie ze wil pakken omdat ie ze wil bijten, ziet ie ze niet als lid van het gezin denk ik, in elk geval niet als een gelijkwaardig of hoger lid. Helaas kunnen valkjes dat natuurlijk niet zelf veranderen omdat de hond sterker is, maar wij kunnen het wel duidelijk maken door heel boos te worden bij respectloos gedrag.

Ik heb laats ergens een tactiek gelezen om honden dingen af te leren gebaseerd op het idee dat als je een hond bij bepaald gedrag straft en dan troost, hij gaat denken dat wat ie deed echt heel erg was. Je spuit bv met de waterspuit naar de hond of je gooit een zachte pantoffel tegen hem aan als tie aan een tafelpoot knaagt (hij weet dan niet dat jij dat deed) en dan troost je hem alsof tie iets heel ergs heeft meegemaakt. Hij zou dan moeten gaan denken dat aan de tafelpoot knagen iets heel engs en ergs is en het niet meer gaan doen... misschien werkt dat ook wel als hij zo gek doet bij de valkjes? Daarentegen moet je de hond niet troosten als tie gedrag vertoont dat je niet wilt, zoals bv flippen als je naar de valkjes gaat. Als je hem troost, denk ie dat het inderdaad heel erg is als iemand naar de valkjes gaat en geef je hem gelijk. Je moet hem dan echt negeren en eventueel voor afleiding zorgen met speeltjes of snacks zodat ie het zelfs leuk gaat vinden als iemand bij de valkjes is.

Overigens denk ik nu opeens ook aan een muilkorf, dan kan Lady in elk geval je valkjes niet bijten als ze rondvliegen... ik kan me ook voorstellen dat een valkje bangig blijft met zo'n groot 'monster' om zich heen de hele tijd.

Maar op cursus moet je zeker ook gaan hoor, want dit kan sowieso niet, of het nou om de valkjes gaat of niet.

Ik heb ff wat ideetjes gespuit die in mij opkwamen, misschien heb je er wat aan... Succes in elk geval en hou ons op de hoogte!

Groetjes,

Barbara

Speedy

Goedemorgen,

Tja, het lijkt allemaal simpel, maar dat is het niet.
Ik ken de hond ook, het ras is zeker niet makkelijk.
Ikzelf heb ook een hond, die het heel erg prachtig vind als hier een nieuw dier in huis komt.
Dan is hij helemaal in trance en kan alleen nog maar naar dat diertje kijken. (staren en piepen)
Hij komt dan niet eens, als je hem roept om mee te gaan op straat.
De ratten hebben we dan ook maar op de kamer van mijn dochter gezet, nu met de kwarteltjes is het weer zo.
De valkjes en kwartels ga ik echt niet naar boven zetten hoor voor meneer hond.
Het is geen kwaad wat er in zit hoor, zowel niet bij die van mij als die van vogellovertje.
Ik heb het gedrag ook gezien van Lady, maar ze is er gewoon helemaal gek van en wil het liefst het aanraken en zo.
Helaas bij een vogel kan dat niet.
Ik heb zelf het vertrouwen in mijn hond, dat als een valkparkiet op de stoel zit, hij echt niks kwaads doet.
Hij wil er gewoon heel dicht tegenaan zitten.

Lady wil gewoon in haar enthousiasme erop af, maar wordt tegengehouden, dan is ze alleen maar wild.
Als je heel zeker weet, dat ze niet bijt, zou je haar gewoon haar gang moeten laten gaan om een keer te snuffelen aan de valkparkiet...heb je dat vertrouwen niet in haar...dat zal ze ook voelen, dan is het moeilijk.

Groetjes,
    Trudie

Mandy

8 oktober 2003, 15:43:57 #17 Last Edit: 8 oktober 2003, 15:47:09 by Mandy
Oei oei vervelend en moeilijk allemaal... :-/
Maar inderdaad terriërs zijn natuurlijk wat moeilijker dan een Shih tzu.

Zelf heb ik een Engelse bulldog (Paco) en daar ben ik wel mee op puppycursus geweest, maar dat vond ik niet zo'n succes.
Die luisteren ook vaak alleen wanneer ze willen, maar straffen en belonen werkt vaak wel het beste om ze iets aan/af te leren.
Ik heb nu alleen een grijze roodstaart binnen (Chico) en Paco vind haar heel leuk en zou er het liefst mee spelen, maar Chico moet er niets van hebben en als Paco te dicht in de buurt komt dan bijt ze hem! :o Ze waren allebei jong in huis gekomen, maar jammer genoeg klikt het niet, was wel leuk geweest.
Tijdens het broedseizoen haal ik vaak jonge valkjes naar binnen om tam te maken en dat vind Paco altijd heel erg leuk en wilt er dan ook het liefste mee spelen.

Die valkjes zijn dan nog erg jong en vinden het vaak wel goed. Dus die zijn vaak al aan een hond gewend als ze hier vandaan komen.
Paco zou ze nooit bewust iets aandoen, maar door z'n enthousiasme en gewicht zouden er wel vervelende dingen kunnen gebeuren, dus ik laat ze nooit zonder toezicht samen los.

Maar dat zou ook niet gaan, want als er een valkje naar Chico zou vliegen dan wordt zij zo boos dat ze die zou kunnen onthoofden met d'r grote scherpe snavel! :o
Chico moet dus echt helemaal niets hebben van die kleine gevleugelde beessies, beetje jaloezie ook denk want zelf kan ze niet vliegen! :D
Vandaar ook dat ik altijd maar een paar valkjes naar binnen kan halen om tam te maken. Zowieso natuurlijk, want als je er 10 naar binnen haal kan je ze nooit allemaal tegelijk even tam krijgen natuurlijk.

Maar goed, veel succes in ieder geval! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

:D Wat een moppies toch he die van jou Mandy, zo lief die Paco.
Ja ik ben er ook niet bang voor, want MAo snuffeld aan ze en is alleen maar erg oplettend wat ze doen.
Ik denk dat als er iets kwaads in hem zat, de valkparkieten ook echt niet zo laag bij hem durven te komen.

Groetjes,
     Trudie

Natanella

Hoi Loraine,
Ik heb je verhaal gelezen en ook de diverse aanraders, en ik denk dat je alleen maar iets kunt bereiken als de rest van de familie wil meewerken!
Ik heb zelf ruim 6 jaar hondentraining gegeven aan diverse niveau`s en ook mensen geholpen met "probleemgevallen" dus ik hoop dat ik je een beetje kan helpen.

Een terrier is natuurlijk veel eigenwijzer dan de meeste rassen en ik denk dat je aan het advies van Barbara over een onlustgevoel bij negatief gedrag(plantenspuit oid) en daarna troosten voor de schrik, best wel iets kunt bereiken, mits dat iedere keer gebeurd als ze de voliere bestormd! Want haar jachtdrift wordt nu iedere keer zo erg beloond, dat het heel moeilijk wordt omdat te veranderen.
Dus dat vraagt konsquent gedrag van het HELE gezin!
Anders gaat ze het misschien met jou in verband brengen
Sowieso moet je zoiets doen, zonder dat Lady merkt dat hetmet jou te maken heeft.
Maar negeren bij negatief gedrag kan ook een optie zijn, alleen dan goed belonen bij positief gedrag! En dát wordt vaak weer vergeten.
Ook is gedrag wat al een poos plaats vindt, veel moeilijker om te veranderen! En zeer waarschijnlijk zul je (lees gezin) ook andere dingen moeten veranderen t.o.v. Lady, omdat trainen op 1 ding meestal weinig effect heeft! Het is vaak een combinatie van factoren.
En nogmaals, daar moet wel iedereen achter staan!

Anders is toch de beste oplossing om de hond in ieder geval de kamer uit te doen als je met je vogels bezig bent!
Want zo te horen is de kans behoorlijk groot dat je vogels anders een keer toch te grazen worden genomen.
Lady ziet ze echt als prooi of toch in ieder geval een bedreiging voor haar plaats in de roedel bij jou thuis.

In ieder geval heel veel succes, en probeer te begrijpen dat een hond geen dingen doet om jou te pesten maar alleen probeert om dingen te doen die haar een lustgevoel geven.
En dát kan betekenen dat het lijkt of ze jou dwars wil zitten, maar zulke dingen kúnnen honden echt niet! Al zouden ze het willen!
Sterkte en groetjes, Anita