28 maart 2024, 20:03:35

Harrison's Birdfood goed/niet goed?!?!?

Gestart door Melthya, 16 oktober 2007, 17:03:11

« vorige - volgende »

Melthya

Ik was vandaag bij dierenarts, waar ik fortuin kwijt was om even mijn valkjes te laten kortwieken en nageltjes te laten knippen. Toen mijn dierenarts weer begon over dit voer.

Het heet Harrison's Birdfood. Het zijn soort korreltjes. Hij zegt dat dit helemaal geweldig is.

Op dit moment gebruik ik Xtra Vital Complete Birdfood, wat naar mijn idee prima voer is. Mijn vogels zitten goed dik in hun verenpak (waar ik complimenten van andere arts over had gehad) En ze zijn gezond vrolijk en energiek.

Anyway, wat voor voer geven jullie je valkjes?!

Anja

Hoi hoi,

Ik geef mijn valkjes zaadvoer en pellets van Nutribird.
Verder krijgen ze vers fruit en groente en af en toe wat lekkers.

Groetjes Anja

Romy

Hoi,

Ik geef Flupke zaadvoer en ben sinds kort ook begonnen om ze te doen wennen aan pellets. Ik geef die van Nutribird.
Daarnaast krijgt ze ook trosgierst,snoepzaad,snoepstok,kiemvoer,... (maar niet alles tegelijk natuurlijk ;) )

Groetjes
Romy

Melthya

Ik heb nog nooit van pellets gehoord. Wat is dat precies/???!?!?

Mara

Hoi hoi

Ik geef mijn valkjes zaadvoer en verder eigenlijk alles wat ze mogen hebben aan groente, fruit, eivoer en dergelijke.

mara

Gerda

Pellets zijn een totaalvoer, waar alles al in zit.

De Harrison pellets zijn goed, maar ook andere merken zijn prima.

Het is belangrijk om naast pellets ook gewoon zaadmensgel aan te bieden en wat extraatjes. Ten eerste om de maag goed aan het werk te houden en ten tweede als gedragsverrijking.

Stel je voor dat je elke dag alle voeding die je nodig hebt in geperste staafjes, of in een soort shake naar binnen krijgt, dat is een beetje wat pellets is. Al het goede zit er in, maar leuk is het niet!

En jij kunt nog andere dingen gaan doen op een dag. Voor een valkje is eten een groot deel van zijn dagarbeid en het is leuker om er wat voor te moeten doen.

Ik zag laatst iets heel leuks, dat is te koop bij de Valk:
http://www.valkparkiet.net/N_frame.html?http://www.valkparkiet.net/

Klik onderaan op de link voor het filmpje. Een soort wiel met allemaal gaatjes aan de zijkant waar je valkje aan kan draaien en dan eten uit kan peuteren. Dan heeft hij wat te doen!

Zelf geef ik mijn valkjes een grofzaadmengsel (Teurlings 228 eurotop) en eivoer, sepia, grit, groente en fruit, mineralen etc Af en toe haal ik een zak pellets, die maal ik fijn en strooi het over het zaad of geef ze los in een klein bakje.

Er is geen goed of fout, pellets zijn prima, maar als je valkje alles eet en genoeg voedingstoffen binnenkrijgt (belangrijk vitamines, vooral vitamine K) dan is er niets aan de hand!

Fout is alleen eenzijdig zaadmengsel geven en verder niets, of alleen met de pot mee laten eten (te zout en te vet).

Groetjes, Gerda

Yvette

Ik ga ook over op Harrisons en dit is op aanraden van mijn eigen dierenarts en hij doet ook in vogels

Rianne

Mijn valkjes zitten al een jaar aan de Harrison's. :) Ze krijgen dit elke dag, en daarnaast nog voldoende ander voer, wat een valkje die geen pellets eet, ook krijgt. :)

De Harrison's zijn inderdaad vrij prijzig. Voor 2,27 kilo betaal ik 42 euro en daar doe ik iets minder als een maand mee. 's Zomers wat langer omdat we dan extra groente aan kunnen bieden omdat we dat zelf telen.

Melthya

Nou ik vind dat dan wel hoop geld die Harrison gedoe. Maar dat dacht ik al, omdat alleen bij dierenarts te koop was. Ik denk dat ik gewoon bij xtra vital blijf en af en toe iets lekkers tussen door.

@gerda, idd super gaaf ik heb hem gelijk besteld dat rad.

Heeft iemand anders ook het voedingsradje?! Zoja, wat heb je erin zitten. Ik heb naelijk nog geen idee wat ik erin ga doen hihihihi.....

Groetjes Marijke

Sanna

Ik gebruik naast een zaadmengsel (Prestige Australian Parakeet van Versele-Lage) de pellets van Ecobird. Dit zijn ook hele goed pellets (ik vind ze een stuk beter en prettiger dan Nutribird pellets), maar dan een stuk goedkoper dan Harrisons. Omdat ik natuurlijk maar 3 vogeltjes heb en ik het bij het zaadvoer geef, vind ik het sonde om Harrisons te kopen omdat ik dan zoveel moet weggooien. Ecobird is veel langer houdbaar, ik kan het ook in de vriezer bewaren.

Groetjes, Sanna


PS: Wat leuk dat voeder-wiel!! Ga ik ook eens naar zoeken ;)

Jacqueline

Onze papagaai kreeg een tijd geleden ook Harrisons maar wat bleek. Hij was er allergisch voor. Wij zijn toen overgestapt naar Dieca pellets en sindsdien geen problemen meer. Onze valken krijgen overigens gewoon grof parkietenzaad, maagkiezel, groenvoer, fruit en af en toe een stick. Hier doen ze het prima op.

Moppers

Ik geef mijn vogels sinds juli Harrison's. Het gaat om 2 valkjes en 2 grasjes. Ik ben op dit voer overgeschakeld omdat ik het belangrijk vind dat ze alles wat ze nodig hebben binnenkrijgen, en dat het voer zonder chemische middelen tot stand is gekomen, want de pellets van harrison's zijn biologisch.
Ik ben nu bijna door de 5 pound zak die ik begin juli gekocht heb heen. Ik heb dus 4 maanden gedaan met deze zak, dus dat komt uit op een tientje per maand, 2,50 per vogel per maand (of 2 euro per grasje per maand en 3 euro per valkje, die eten toch iets meer dan de grasjes).
Het lijkt dus duur, want het is toch meer dan 40 euro die je in één keer neer moet tellen, maar relatief gezien is het helemaal niet duur.

Yvette


Rianne

Hallo Moppers,

vries jij een hoeveelheid in, als je een 5 pound verpakking koopt?

Als je het omrekent, valt het inderdaad wel mee. Ik doe 1 maand met 5 pound, en daar eten 10 valkjes van. Dus iets meer als 4 euro per valkje per maand. :)

Moppers

Ik vries inderdaad een deel in. Aangezien ik langer doe met een verpakking dan dat het in principe houdbaar is, zou ik anders een deel weg moeten gooien.
Het grootste deel bewaar ik dus in de vriezer, dan nog een voorraad voor zo'n 2 weken in de koelkast, en voor 2 tot 4 dagen buiten de koelkast. Zo heb ik altijd ontdooit voer wat niet te koud is klaar staan.