19 april 2024, 21:33:40

welke voeding eerst afbouwen?

Gestart door ♥Debby♥, 16 oktober 2007, 16:22:08

« vorige - volgende »

♥Debby♥

16 oktober 2007, 16:22:08 Last Edit: 16 oktober 2007, 16:56:05 by Debbeltje
Hallo Allemaal,

Onze diesel krijgt nog pap.. van 4 zijn we afgebouwd naar 3 zonder problemen..

Nu, weer een goede week verder, moeten we terug naar 2 voedingen. Ik had als instructie meegekregen om dan nu de ochtend voeding af te bouwen.. eerst halveren en dan helemaal weg.. Dan krijgt hij dus nog pap om 15.00 uur en 22.00 uur..

Nu heb ik 2 keer de ochtendpap gehalveerd maar na die halve voeding blijft hij bedelen en krijsen.. en ik geef hem trosgierst, eivoer, zaadjes, vruchtenzaad, snoepstaven alles.. maar krijsen en bedelen is vreselijk..mijn hart breekt.. na een tijdje gaat hij dan ook weer terug in z'n kooi omdat hij niet de hele dag uit de kooi mag en dan gaat hij zich verzorgen, knabbelt wat en gaat slapen..

Dan 's middags mag hij z'n kooi weer uit en krijgt hij de middagpap en daarna blijft hij uit z'n kooi tot wij gaan eten en gaat hij er weer in.. En als dan de kinderen op bed liggen mag hij eruit tot wij zelf weer gaan slapen..

Oke.. even een opsomming..

Diesel is nu 7 weken
Hij is de afgelopen 2 dagen NIET afgevallen..

maar is het nu beter om hem 's ochtends wel  te geven en dan de middagpap maar af te bouwen?

en dan pas volgende week de ochtendpap??

of is dit uitproberen en moet ik gewoon volhouden??

Weer bedankt namens Diesel en mij!  :)


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Lin

Hier staat het schema in:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

en meer tips..

Als je van drie gaat dan laat je de middelste voeding weg. Zodat de afstand tussen een voeding groter is.

8 weken is trouwens vrij laat om naar twee te gaan. Degene die handopfok geven hebben hun valkje op die leeftijd al zelfstandig. Gewoon nu s ochtends geven en s avonds. en tussendoor regelamtig eruit halen en niet alelen als hij schreeuwt. Als hij schreeuwt dan een bakje met zaadjes geven want hij zou nu al kunnen pellen op die leeftijd. of speelt ie nog?

Krijsen en bedelen hoort bij een handopfok valkje. ik ben blij dat ik niet zo'n krijser/krijsers elke keer in huis heb. Dit kan nog wel weken duren.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

♥Debby♥

Hoi Lin, bedankt voor je reactie.. allereerst even een rekenfoutje veranderd..

Diesel is geen 8 maar 7 weken nu... ik was 1 week in de war..

En dat krijsen doet hij alleen vlak voor z'n etenstijd en zeker niet de hele dag dus ik heb er verder echt geen last van hoor..

Hij knabbelt genoeg.. dat blijkt ook wel uit het feit dat hij niet afvalt en toch minder pap krijgt.. maar ik zal dan morgen dus wel 's ochtends geven en niet meer 's middags... het is ook zo lastig.. hij krijgt ook geen voorbeeld ofzo.. hij is, nu nog, alleen..

en volgens het overzicht dat ik gekregen had klopte het wel dat ik nu naar 2 voedingen moest en dan volgende week nog 1 en die in een week afbouwen..


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

♥Debby♥

Dat schema is wel totaal anders dan wat ik opgekregen heb zeg..

Toen wij Diesel kregen moest hij nog 4 voedingen.. volgens het schema zou dat dus nog maar 2 zijn op die leeftijd..

maar ik ga morgen dus een volledige pap geven en dan 's avonds nog maar dan wat vroeger dus dat wordt 20.00 uur en dan zien we wel wat hij doet..

voor de rest is hij eigenlijk gewoon heel tevreden.. zo heeft hij net weer wat gescharreld boven op z'n hok en nu zit meneer weer tevreden z'n verenpakje te schrobben..  :)


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Kaatje

Hoi Debby,

Als het goed is dan is Rico nu ong 9 weken ! Vandaag precies 5 weken bij ons  :D Rico is ook helemaal van de pap af en weegt tegen de avond 89 gram en in de ochtend 87 gram !

Je kunt gerust het schema volgen wat hier op de site staat, bij Rico is het op deze manier ook helemaal goed gekomen  :D

Wat weegt Diesel in de ochtend met lege krop !?

Groetjes Karin

♥Debby♥

Hoi Karin,

vanmorgen woog hij 88 gram.. dat was om kwart over 8...

heeft tot 98 gram pap gegeten en vloog toen weg.. zit nu te eten boven op z'n hok.. eivoer en zaadjes tussen de beukensnippers..


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Lin

Het schema wat hier stond heb ik een paar maanden geleden aangepast. Het keek naar leeftijd en niet naar gewicht in combinatie met leeftijd. Een valkje van 40 gram van 2 weken voer je anders dan van 5 weken. Vandaar dat het gewijzigd is.

Iedereen voert anders en ik geef ook wel eens meer dan 10% naar gelang de situatie. dit is meer een basis voor handopfok en eigenlijk bedoeld voor mensen die gedwongen aan handopfok doen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

♥Debby♥

rond 21.00 uur hebben we diesel gewogen en hij woog 86 gram en heeft weer gegeten tot 98 gram..

nu dus wel iets lichter de kooi in maar heel veel gescharreld en gegeten en nog belangrijker.. hij heeft vanmiddag helemaal niet gebedeld... ik had hem gelijk z'n eivoer voorgezet en daar ging hij lekker van eten..

Dus als dit zo blijft dan gaat het goed..

Bedankt voor alle informatie Lin!


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Kaatje

Hoi Debby,

Dat gaat helemaal goedkomen hoor  ;D

Groetjes Karin