24 april 2024, 01:16:41

nieuw valkje...

Gestart door alexander, 14 oktober 2007, 18:57:58

« vorige - volgende »

alexander

maar als je beide vleugeltjes knipt, dan kan hij theoretisch weer vliegen he, alleen wat minder krachtig!

en men valkje blijft op kot, er komt elk weekend zat en zondag, een vriend van me bij hem, die hem eten , water en aandacht geeft, en men valkje heeft hem nog altijd prima :D

hij kruipt nu zelf op zijn hogere stokje, vroeger bleef hij op het onderste ..

x

Silke *

30 oktober 2007, 10:38:01 #31 Last Edit: 30 oktober 2007, 11:12:24 by ~ Silke ~
Nja, in principe wel mss.

We hebben hier eens een kip gekortwiekt aan een vleugel en ze vloog scheef  ;D ;D ;D
Best wel grappig om te zien..  :)

Ben blij dat je valkje heb goe stelt en in het weekend genoeg aandacht krijgt  ;) :D

Vogels zijn namelijk gekent om op een zo hoog mooglijk stokje te kruipen...  ::) ::)

Groetjes
Silke x

PS: als je nog vragen hebt, moet je ze maar stellen hé  ;)

alexander

heej , tijdje geleden dat ik hier nog geweest ben , dus kleine kennismaking, ik ben alexander en ik heb een valkje herbie, hj was 7 weken toen ik hem kreeg en hij zit nu ondertussen al 7 maand denk ik bij mij.

Hij was toen destijds geknipt aan 1 vleugel, heeft de kweker voor men ogen gedaan, en het zag er allemaal goed uit eigenlijk, maar nu is het zo, dat die vleugel eiglijk nog geen klein beetje is terug gegroeid.. nog helemaal niks eigenlijk :s

mijn plan was om hem met geknipte vleugel tam te maken, en dat is ook gebeurt, en daarna dat hij terug kon vliegen natuurlijk, het is een vogel he!

maar dus nu , 7 maanden later, heeft herbie nog altijd geen vleugel...

als ik de andere vleugel nu ook zou knippen? zou hij dan terug een beetje kunnen vliegen ? ik weet niet echt wat hiermee te doen eiglijk.. jullie raad dus :)

groeten alex

alexander



hierbij een foto van de vleugel, niet zo duidelijk...

groeten alex.

Kimm

je moet dus wachten totdat hij in de rui komt dan komen die veren ook weer terug. wat je ook kan doen is die andere vleugel lichtjes knippen en dan kan het zijn dat ie weer gaat vliegen. nu vliegt hij niet omdat hij geen evenwicht meer heeft.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

alexander

maar na 7 maand zou hij toch al zijn eerste rui gehad moeten hebben ?

groten alex

Kimm

hoi alexander,,

nee dat hoeft dus niet. de eerste rui van mijn valkje was pas in de 8e tot 9e maand en dan is het even flink ruien en dan stopt het weer en dan kan het weer beginnen. mijn valkje was ook gekortwiekt en die heeft nog niet eens alle veren weer terug, hij verliest nog steeds wat en hij is nu 1 jaar oud.
dus ik denk nog maar even geduld hebben ;) hij heeft wel nieuwe veren hoor, maar die dus kort zijn, zijn nog niet allemaal uitgevallen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

alexander

ok, dus ik maar me nog geen zorgen  ;)

alvast bedankt!

alex

Kimm

hoi alexander,

nee hoor maak je nog maar geen zorgen. hij kan zo van het ene moment op het andere moment gaan ruien. nou en dat merk jij wel ;D  ;D  ;D
als hij gaat ruien laat het maar ff weten, ik ben benieuwd namelijk!
knuffel voor je valkje.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

alexander

volgens mij zit hij wel in de rui hoor, het gaat alleen traag, de afgelopen 2 weken vind ik meer en meer pluimpjes op de bodem van zijn kooi, kleine pluimpjes van max een 3 cm lang. en nu heeft hij een staartveer "los hangen" zeg maar ( zon geel gestreepte)... zijn de vleugels als laatste in de rui ?

en als ik het dus goed begrijp, gaan de vleugels die er nu zijn, en afgenknipt zijn, er uit vallen, en vervangen worden door nieuwe? hoe lang duurt dat die "nieuwe" pluim krijgen ?  heft hij nu meer voeding nodig ?

en dan nog een laatste iets, als hij uit zijn kot heeft hij de neiging om overal wat aan te knabbelen, hij bijt niet echt erin, hij voelt wat, en duwt zijn tong er wel eens tegen , maar hij doet dit ook bij plastiek dingen waar hij aan kan .. kan dat kwaad?

groeten alex

Kimm

hoi hoi,

ja dan is hij al bezig met de rui. het begint inderdaad met wat kleine pluisjes. het kan een paar weken duren voordat er een nieuwe veer is gekomen. je kan het wel zien hoor. die afgeknipte veren vallen uit, niet tegelijk en er komen weer mooie veren voor terug. je kan hem helpen door wat extra ruivoer te geven. en ik weet niet of hij van douchen houdt maar dat helpt ook wel.

het knabbelen aan dingen kan geen kwaad hoor, zolang hij het niet opeet. je moet hem uiteraard niet aan gevaarlijke dingen laten knabbelen. je hebt ruivoer in bv druppels en poeders. informeer maar even bij een dierenspeciaalzaak.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

alexander

heej!

ik heb nu juist (omdat men valkeje het wat lastig heeft met zen rui), rui-hulp gekocht van beaphar.. een klein plastiek doosje, met erin een soort poeder.. en in de bijsluiter staat, gewoon te mengen met zijn gewoon voer.. maar natuurlijk, val dat poeder gewoon tot op de bodem en is hij er niks mee :p

iemand iedeen om dit beter aan te pakken ? mengen in water ofzo ?

ik heb ook een vitaminespray gekocht, en die moet ik ook op het eten sproeien, dit lukt wel natuurlijk.. maar dan hangt het toch op de omhulsels van de korreltjes, en niet op hetgeen hij op eet ? :p

alvast bedankt!

x

Kimm

hoi alexander,

hoe gaat het met je valkje? lukt het met de poeder en de vitamines?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010