17 mei 2025, 00:33:13

Kweken in voliere/ aantal vragen

Gestart door Inger m, 9 oktober 2003, 22:18:56

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi,
Ik ben alvast aan het nadenken over het kweekseizoen voor volgend jaar... (nu ik wat meer valken heb).
Ik heb altijd gekweekt in de ruime voliere met 1 of 2 stellen valkparkieten en een groter aantal grasparkieten.
Op dit moment heb ik 9 valkparkieten, die dus 4 stellen moeten gaan vormen in de voliere. Het aantal grasparkieten ben ik aan het inkrimpen, want die kunnen naar elkaar en naar valkparkieten in het broedseizoen erg fel zijn.

Hoe zijn jullie ervaringen met een groter aantal valkparkieten in de voliere? Broeden ze makkelijk? en storen ze elkaar niet te veel?

Heeft iemand ook ervaring met het koppelen van valkparkieten? Hoelang houd je een te vormen stel dan apart?

Nu ik volgend jaar met mutaties ga kweken zit ik erover te denken om mijn valkparkieten gewoon particulier te gaan verkopen. Hoe zijn jullie ervaringen ermee?
Ik heb een grote kweekkooi aangeschaft (kunststof), zodat
ik de jonge valkparkieten apart kan zetten als ze zelfstandig eten, zodat ze een beetje tam gemaakt kunnen worden.
Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,
Mijn valkparkieten kiezen zelf hun partner uit.
Echt koppelen lukt hier meestal niet of het duurt heel erg lang.
Ik had twee koppels bij elkaar met een nest en dat ging heel erg goed samen in elk geval.
Particulier ben je de jonge valkjes meestal best snel kwijt zeker als ze ook tam zijn dan is er best veel vraag naar :-)
Wat tammaken betreft, ik pak de jongen elke dag even op en besteed er dan wat aandacht aan dan zijn ze al gewend aan mensen voor ze uitvliegen en als ze zelf eten zet ik ze appart in een kooi die dicht bij ons in huis staat dan wennen ze nog meer aan je.
Maar echt heel goed tam worden ze dan vaak bij hun nieuwe baasjes in een paar dagen al.

Groetjes, Paul