De Bonte Parel : stoppen met valkjes(212) Ook de 4 tamme kan ik niet houden :o(

Gestart door Karin, 13 oktober 2007, 23:30:08

« vorige - volgende »

Hermien

Oh wat ben jij èrg om je papkuikens zonder eten naar bed te sturen....
Van pure ellende zijn ze toen maar aan het zaad begonnen en hebben zo in één klap een deel van hun jeugd gemist.... ;D

sabine

Citaat van: Karin op 30 november 2008, 00:07:36
En ff afwachten of ze het alle vier gaan halen hè  ::) Maar ik doe mijn best  ;)

Dat jij je best doet voor je valkjes daar zal ik zeker niet aan twijfelen. Het is te hopen dat alle 4 de jongen hun best doen om aan te komen en te groeien. Maar ik heb alle vertrouwen in dat het goed komt, zeker met al jou goede zorgen.  :-*
Ze zijn gelukkig weer wat aan gekomen en jong 1 gelukkig heel veel ;D , helaas jong 4 niet  :( .
Je heb leuke foto's van ze gemaakt.  ;D

Hoe gaat het nu met je kat? Knap hij met jou goede zorgen ook een beetje op?

Liefs Sabine

Karin

30 november 2008, 23:16:52 #1952 Last Edit: 30 november 2008, 23:19:07 by Karin
Het gaat nog steeds goed zonder pap ! De papkuikens eten flink zelf en ze mogen van de week alle vijf weg !

Bij Dizzy en Diba liggen inmiddels 3 eitjes en wonder boven wonder nog niks gesneuveld, maar hoe lang dit gaat duren ?    Wel werken de ouders de jongen steeds meer uit het blok, vanmiddag waren er 4 uit het blok gekomen. Van de week ga ik in ieder geval de oudsten eruit halen en verder met de hand grootbrengen. De 2 jongsten laat ik nog even zitten....

Bij Raven en Luana ging het helaas niet goed.... Helaas zijn van de vijf eitjes er maar één uitgekomen    Ze waren wel alle vijf bevrucht, maar gewoon niet verder ontwikkeld. Ik heb dit 2 jaar geleden ook met dit koppel meegemaakt. Hoe dit nou komt    En zo zonde !!  Nu ze maar één jong hebben zullen ze het waarschijnlijk als het een week oud is in de steek laten, dat hebben ze 2 jaar geleden ook gedaan. Ik hou ze dus goed in de gaten en leg dan het jong over bij Nessa en Kenya.

Normaal gesproken doe ik maar maximaal 2 nesten per koppel per jaar... Maar ja, dit kun je natuurlijk geen 2 nesten noemen    Waar ik dus erg benieuwd naar ben is of het nou komt door de slechte broedkunsten van de ouders ( terwijl die toch naar mijn idee trouw broeden ) of de slechte kwaliteit van de eitjes. Ik ben nu het volgende van plan : als ze weer aan eitjes beginnen vervang ik ze één voor één voor nepeitjes en leg de echte eitjes in de broedmachine. Een dag of 2 voor ze uit moeten komen leg ik ze weer terug bij de ouders. Kijken of het dan wel goed gaat ! 

Maar goed, nu even over de eenling : het is een geel donsje, met donkere oogjes. Het is dus of een wildkleurtje of een pareltje. Als het een wildkleur is is het 100 % zeker een man, als het een pareltje is kan het zowel een man als popje zijn....

Hier een paar foto's, op mijn hyves staan er nog meer...

Nessa en Kenya zijn de trotse ouders geworden van maar liefst 4 bonte witmaskertjes en één bontje !    Hahahaha, ik moest zo lachen, omdat ik dat zeker niet verwacht had ! Met een beetje geluk heb ik 1 of 2 witmaskertjes en omdat ik toevallig iemand op de wachtlijst heb staan voor een gewoon bontje ( waarvan ik dacht dat ik er dus tig zou krijgen ) was het tot op het laatst spannend !! Nummer 5 is namelijk een gewoon bontje, gisteren geboren !   

In principe zijn al deze jongen besproken, zelf hou ik waarschijnlijk ook een bonte witmasker. Ik moet even kijken hoe ze er uit gaan zien....

Er is wel iets treurigs gebeurt....    Er lag ook een pleegeitje bij. Deze was van Cocktail en Twister. Twister had een ei op de grond gelegt, en omdat ze nog geen blok had had ik het bij een ander koppel gelegt, Dazzle X Chico. Een dag of 10 voor het uit moest komen is het zwaar beschadigt. Ik heb het op goed geluk gerepareerd en toen bij Nessa en Kenya gelegt. Toen het uit moest komen heeft het 2 dagen gepiept. Dat is vrij normaal, maar dan moet er toch echt wel een barstje in het ei komen en dat gebeurde niet....  Normaal help ik nooit een jong uitkomen, ik laat de natuur zijn gang gaan, als het niet lukt is het te zwak. Maar omdat ik dit ei gerepareerd had kon het zijn dat het ei wat uitgedroogt was en het jong vast zat in het vlies. Ik heb dus voor het eerst van mijn leven een jong voorzichtig uit het ei gehaald... het was zo'n mooi gezicht ! Toen het kopje en vleugeltje vrij was gemaakt zag ik dat het vliesje toch wat bloedde. Dat kan een teken zijn dat het jong toch nog niet klaar is en het eigeel nog niet geabsorbeerd had. Ik heb het dus met ei en als terug bij pleegmams gelegt. Het werd goed warmgehouden en na een paar uur ben ik op goed geluk verder gegaan met uit het ei pellen.... Omdat het ei met de opening omrolde richting bodembedekking wilde ik er niet de nacht mee in    Gelukkig was het eigeel goed opgenomen en ook al was het jong piepklein het deed het goed ! Maar helaas is het na 2 dagen toch overleden. Ik vond het in de bodembedekking. Ik vond eerst alleen een hoofdje en gruwelde al... was bang dat de rest opgegeten was... Maar de rest lag onder de bodembedekking... Het is jammer, het jong was toch te zwak.... Anders had het het zeker gehaald, want Nessa en Kenya zijn hele goede ouders en verzorgen ook pleegdonsjes heel goed... Het heeft niet zo mogen zijn helaas....    Ik heb in de tussentijd een heleboel foto's gemaakt, ze staan allemaal op mijn hyves. Ik zal er hier een paar neer zetten...

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Caroline

Hele mooie foto's!!!!   :o

Gefeliciteerd met al je jongen.  :D

Balen van het ene kleintje.  :'(

Inderdaad waarschijnlijk niet goed en was dit ook de reden dat het niet zelf uit het eitje kon kruipen.

Brrh, kan me voorstellen dat je je rotschrikt, als je alleen een kopje "denkt" de vinden.  :o

Succes met groot brengen van je grut.

Groetjess
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Karin

Ook nog even een snelle update van de jongen van Dimple en Magic, vinden Sabine en Heleen van fijn  ;D

Net de laatste voeding gegeven. Ik heb dat expres gedaan, zo laat, want ik moet morgen werken en dan hoef ik het niet voor mijn werk, 's morgens vroeg te doen. Ik ben om een uur of 2 thuis, dus dat is vroeg genoeg   ;)

Ik heb ze ook meteen weer gewogen : jong 1 en 4 zijn een gram of 3 - 4 bijgekomen en jong 2 en 3 maar liefst 9 - 10 gram !!  ;D ;D ;D

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

♥Debby♥

Wauw wat een update weer.. Schitterende foto's!

En mooi en verdrietig nieuws..

Maar ik heb vooral genoten van de foto's!!! GEWELDIG!!!

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Saar

sabine

Gefeliciteerd met je nieuwe donsjes! Wat zijn het weer leuke foto's vooral degene onder moeders vleugel is zo schattig  :-*.
Jammer dat die ene jong het toch niet heeft gered, je heb alles er aan gedaan wat je kon.  :'(
Ik ben idd erg blij met de update van Dimple en Magic  ;D Gelukkig komen ze aan  ;D

Rianne

Wat een prachtige foto's van het nest heb je gemaakt, mooi om te zien hoe voorzichtig de ouders zijn :)

Diaantje

Wat een geweldige foto's weer...

En inderdaad geweldig die enen foto onder moeders vleugel!!!
Wat een perfect koppel he.... :-* :-*
Zo 4 bonte witmaskers en een bontje, ze hebben hun best gedaan,hahaha, ze zullen vast weer prachtig worden!

Jammer van het kleine donsje van Cocktail en Twister, maar het heeft helaas niet zo mogen zijn... :'(

Je bent lekker bezig met al je donsjes hoor!
Ik ga zo nog even op hyves kijken voor alle foto's...

Jammer trouwens van Raven en Luana, echt zonde zijn zulke mooie mutaties, ben benieuwd of hun volgende met de broedmachine beter gaat.
Ben nu zeker heel blij dat ik Lana/Yuki mag ;)

Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Karin

Ook nog even een update over de kat.... Het is nog niet heel veel verandert. Ze heeft vandaag weer wat injecties gehad en de dierenarts denkt aan een hernia of arthrose is de rug of misschien een tumor. Maar goed, wat het ook is, het maakt niet uit, want genezen zal ze niet. Ze eet nog heel goed, drinkt goed en gaat naar de bak ( plast er helaas nog wel eens naast, staat ze wel netjes in de bak.... ). We kijken het nog even aan, maar als het over 1 - 2 weken nog niet verandert is en ze steeds naast de bak blijft plassen komt er een keer een eind aan.... Ze ligt nu steeds op één plek te slapen. Niet dat ik dat erg vind, want dat doet ze eigelijk al de laatste jaren, alleen lag ze ook veel op de trap, maar dat durft ze niet meer.... 
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

heleen

1 december 2008, 19:27:04 #1961 Last Edit: 1 december 2008, 20:13:13 by Sanna
Citaat van: Karin op  1 december 2008, 00:08:15
Ook nog even een snelle update van de jongen van Dimple en Magic, vinden Sabine en Heleen van fijn  ;D

Hoi Karin,

Wat een leuke update was dat joh.
Het zijn  echt schatjes,omdat ze niet lekker groeiden durfde ik niet zo enthousiast te zijn.Maar gelukkig gaat het groeien nu de goede kant op.  ;) Je ziet toch dat er een keerzijde aan het kweken kan zitten.De foto s van de andere valken waren ook echt prachtig trouwens.Wat is de natuur toch mooi he.
Verder wil ik je nog sterkte wensen met je kat.

Groetjes Heleen

Karin

Vanavond zijn Lana, Tex, Donder en Bliksem naar hun nieuwe baasjes gegaan ! Volgens mij voelden ze het want ze waren alle vijf heel erg onrustig vandaag    Inzo blijft nog even bij mij wonen, want hij komt samen te wonen met een jong van Dizzy en Diba en ze worden tegelijk opgehaald. Normaal doe ik dat nooit, omdat ze dat toch op een leeftijd zijn dat ik er veel tijd in moet steken om ze goed tam te houden en ik die tijd niet heb. Te druk met de andere valkjes. Maar Inzo is zo makkelijk dat ik er geen probleem in zie  Inzo zit nu bij de pappareltjes.

Ik heb maandagavond de vier oudste bij Dizzy en Diba weggehaald. De twee jongsten zaten nog in het broedblok en die haal ik er morgen denk ik uit, even kijken hoe het gaat. Ze worden nog wel gevoerd, maar een stuk minder. Mams is te druk met de eitjes en paps kon alle 6 echt niet alleen aan. Ik vind Dizzy er ook wel erg vermoeid uitzien. Waarom wacht ze nou niet gewoon eventjes    Ik wilde ze na dit nest 2 maanden rust geven omdat het zo'n groot nest was en Dizzy ook al weer 6 jaar is, maar ja... ze dachten er zelf anders over     De natuur kun je niet dwingen....  Het pap geven gaat bij drie van de vier jongen goed, alleen het oudste jong is een echte dramaqueen  Die is met geen mogelijkheid normaal te voeren. Die moet ik echt dwingen en de helft komt er weer uit. Deze deed van jongs af aan al moeilijk met pap. Ze kregen toen 1 x per dag een beetje, maar deze moest het niet  Ik heb wel dat hij / zij het op gaat pikken, want het wordt er niet dikker op...

Ze zijn zo grappig, de 4 van Dimple en Magic    Als ik ze op het kleedje op de grond zet komen ze waggelend naar me toe gelopen    Ik moet wel uitkijken bij het broedblok, want hun blok hangt meer dan 2 meter hoog en als ik het open doe komen ze naar me toe... Het is het enige blok met de opening aan de voorkant ( anders kan het niet open, het zit vlak bij het verlaagde plafond ). Er zit wel een plankje voor van een paar centimeter hoog. Gisteren zijn ze niet heel veel bijgekomen, dus ze krijgen nog steeds 2 papvoedingen van me. Normaal gesproken weeg ik jongen bij de ouders nooit, dus misschien valt het nu gewoon op. Maar ik wil geen risico lopen, en blijf nog even 2 maal daags bij pappen. Echt stilzitten voor de foto doen ze niet....

Raven en Luana zijn al weer druk aan de wipwap    Ik moet het jong dus extra goed in de gaten houden, want ze kunnen het op elk moment in de steek gaan laten. Ze voeden het tot nu toe nog wel, en dat is het belangrijkst. Het zit gelukkig binnen op de warme vogelzolder, dus heel snel zal het niet afkoelen. Ik zit nog even te dubben of ik het bij Nessa en Kenya zal zetten of bij een ander koppel die nu nog maar 1 jongen heeft... Maar dat jong is veel kleiner dan het jong van Raven en Luana en wil niet dat het overlopen wordt. Nou ja, nog even afwachten en duimen.

Het gaat goed met de 5 pluizebolletjes van Nessa en Kenya. Jong 5 is wel ieniemienie als je het vergelijkt met de rest, maar het wordt goed gevoerd en duikt gewoon lekker tussen zijn / haar nestgenootjes in om lekker warm te blijven als mams en paps niet op ze zitten   

Helaas is het nest van Nova en Indra helemaal de mist in gegaan    Ze hadden 4 eitjes, zover ik zag in ieder geval de eerst 2 bevrucht, de vierde was net gelegt en de derde was nog niet te zien. Gisteren was ik overdag weg en toen ik thuis kwam zag ik beide gewoon in de kamervolière zitten    Het tweede ei was helemaal kapot en leeggelopen en de andere 3 eitjes waren steenkoud. De kans dat ei 1 nog wat wordt is zeer klein, en het derde ei was beschadigt. Ik heb die gerepareerd en de overgebleven 3 eitjes bij Cocktail en Twister gelegd. Het eerste ei zal wel verloren zijn, en ik heb een hart hoofd in ei 3, maar ik hoop dat ei 4 nog wat wordt. Nu zijn Cocktail en Twister een geheel onervaren koppel die tot nu toe nog geen jongen hebben gehad en ik heb dus geen idee of dit gaat lukken. Een alternatief was de eitjes in de broedmachine doen en dan vlak voor het uitkomen bij Cocktail en Indra leggen, maar stel dat ze van te voren al van hun eigen eitjes afgegaan waren dan zit ik met net uitgekomen jongen zonder pleegouders en grootbrengen vanaf dag 1 is bijna niet te doen.... Dat risico wil ik niet nemen, dus laat ik nu de natuur zijn gang gaan... Ik had ook nog Dizzy en Diba als alternatieve ouders, maar Dizzy legt meestal 6 eitjes en dan wordt het wel heel erg druk bij ze    We zullen zien   

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sabine

Gelukkig zijn jong 1 en 4 makkelijk te onderscheiden. Jong 2 en 3 lijken op de foto erg veel op elkaar.
Karin, jij kan nog spieken bij hun ringetjes  ;D

Karin

Rechtsachter is jong 3, linksachter is jong 2  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves