De Bonte Parel : stoppen met valkjes(212) Ook de 4 tamme kan ik niet houden :o(

Gestart door Karin, 13 oktober 2007, 23:30:08

« vorige - volgende »

Karin

Omdat mijn oude dagboek ( KLIK HIER ) een beetje vol werd en ik weer begin met een nieuw broedseizoen heb ik het oude gesloten en begin hier de nieuwe.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

14 oktober 2007, 01:00:00 #1 Last Edit: 26 oktober 2007, 13:34:42 by Karin
Eindelijk staan de broedblokken er in. Het heeft allemaal wat vertraging. Allereerst zijn we begin deze maand een paar dagen naar Disneyland parijs geweest. In september waren we op vakantie dus in deze tijd kon ik geen jongen hebben. Daarnaast heb ik net een nieuwe broedkooi gekocht, maar de blokken moesten nog iets aangepast worden. Ik moest nu het hele blok eruit halen om er in te kijken en dat werkt natuurlijk niet goed als je bezorgde ouders hebt  ;D Eindelijk na manlief flink gepushed te hebben zijn de blokken aangepast, de klep kan nu ook halverwege open. Ik heb meteen 2 van de 3 kooien klaar gemaakt en daar zitten nu 2 koppels in :

Dimple x Magic ( jongen cinnamon gepareld en cinnamon geparelde witmasker ). Een ervaren koppel met superjongen. Erg leuk karakter, mijn favoriete broedkoppel.

Jipper x Mellody ( jongen bonte witmasker en cinnamon bonte witmasker ). Een vrij onervaren koppel. Hebben vorig jaar 2 nesten gehad. Bij het eerste nest ging 1 van de 3 jongen onverwacht dood terwijl het net in de veren zat ( het jong wat ik zelf wilde houden  :'( :'( :'( ) en de ouders vertikte het daarna om nog op de het nest te gaan. Ik heb de andere 2 dus met de hand groot moeten brengen. Bij het tweede nest hebben ze plots te bevruchte eieren verlaten. Ik heb de eitjes onder een ander koppel kunnen leggen die onbevruchte eitjes hadden en helaas heeft 1 ei het maar gered. Daar is Cuba uit gekomen, die heb ik gehouden. Toen het een week of 3 was stopte de pleegouders met voeren ( helaas gebeurt dat wel vaker, vinden 1 jong niet de moeite ) en heb ik hem dus verder met de hand groot gebracht. De jongen die ze krijgen zijn schitterend, wel met een eigen willetje, maar grote knuffels.

Omdat ik dit broedseizoen maar met weinig koppels zal kweken is het een beetje puzzelen. In maart zijn we 12 1/2 jaar getrouwd en gaan we weg, dus ook dan kan ik geen jongen hebben. Uiterlijk eind februari moet dus alles "weg" zijn. Daarnaast sta ik momenteel niet zo te popelen voor veel jongen. Ten eerste heb ik het druk met andere dingen ( o.a. mijn hond, ik volg met haar  diverse workshops zoals clickeren, reddingshond en frisbee, en daarnaast doen we nog aan Sport en Spel en in November hebben we examen VEG = voortgezet elementaire gehoorzaamheid ) en ten tweede heb ik gewoon even niet het gevoel van "ja, leuk, kweken !". Ik ga dus eerst met 2 koppels beginnen, 1 ervaren en 1 onervaren en dan zie ik wel. Waarschijnlijk nog 2 koppels als alles mee zit ( allemaal maar 1 ronde ) en dan stop ik. Misschien dat ik deze zomer nog met 2 bijzondere koppels ga kweken. Ik zal die jongen dan niet helemaal tam maken, wel aan handen wennen. Daar heb ik in de zomer geen tijd voor. En dat drukt ook een beetje de prijs  ;D

Welke 2 andere koppels ik ga gebruiken weet ik nog niet. Maar ik heb nog even tijd om er over na te denken.

Dazzle x Chico in ieder geval niet. Het zijn echt supersuperouders, maar krijgen erg drukke jongen waar ik heel veel tijd in moet steken.

Nessa x Kenya waarschijnlijk ook niet. Echt superouders hoor, maar krijgen veel gewoon bonte jongen met weinig geel en daar is minder vraag naar. En als ik dan toch een koppel kies kan ik beter mutaties nemen waar wel veel vraag naar is.

Dizzy x Diba, misschien. Met Jazzy was Dizzy een supermama, maar tot nu toe weet Diba niet hoe hij het moet doen  ;D wel een goed pleegkoppel, maar ja, moet ik net op dat moment eitjes hebben die een pleegkoppel nodig hebben. Misschien dat ik het nog 1 x met ze probeer en anders mogen ze gewoon van hun pensioen genieten. Dizzy heeft met haar eerste man heel wat jongen groot gebracht, en ach, als ze maar gelukkig is. Ze hoeven niet zo nodig jongen van me. Laatst vroeg iemand of ik voor haar een nieuwe man zou zoeken als het niet zou lukken, maar dat was nog niet eens in mijn op gekomen  ;D ;D ;D Nee hoor, ik laat ze lekker rondfladderen.

Cookie x Kenzie mogen niet kweken. Niet dat ze geen mooie jongen krijgen ( mijn Sterre is het bewijs er van, schitterend fel geel met cinnamon gepareld valkjes en echt een super karakter ), maar Cookie is een te zwak valkje. Als hij jongen moet gaan groot brengen kan dat hem de das om doen. Ik heb vorig jaar 2 eitjes van Kenzie bij een ander koppel gelegt met Sterre en nog een valkje als eindresultaat  ;D

Dan heb ik in de grote volière nog 2 koppels zitten waar ik sowieso niet mee kweek : Kazoo x Luna, na jaren eindelijk een bevrucht nest en alle jongen dood laten gaan ( nou ja, heb er 1 kunnen redden ). Dat koppel kostte me te veel bloed-zweet en vooral tranen. En Mystic x Breezer werd ook niks, Breezer kan geen goede eitjes leggen ( dunne schaal ) en het eieren leggen koste haar zoveel energie dat ze er heel slecht van ging uit zien. Ook met pensioen gestuurd dus  ;D

Een ander koppel wat er in zit is Luana x Raven. Een prachtig koppel die bij de vorige eigenaar een goed nest kreeg. Helaas heb ik minder geluk. 2 nesten die wel bevrucht waren maar waar er maar 1 van uit kwam. De rest dood in het ei. En na een week lieten ze het jong alleen. Gelukkig beide keren het jong kunnen overleggen. Wel kan ik bij dit koppel het geslacht zien van de jongen. Weet nog niet of ik er dit jaar mee ga kweken. Anders slaan we gewoon een jaartje over.

River x Phoenix is één van de bijzondere koppels die ik er in heb zitten. Een fallow bonte witmasker x split fallow bonte witmasker. Het mannetje was maar een iel ventje toen hij bij mij kwam. De pop is heel fors. Gelukkig is River nu ook een flinke vent geworden en hij versiert constant Phoenix. Misschien ga ik deze winter nog proberen of het wat wordt.

Cocktail en Indra heb ik uit elkaar gehaald. Dat was mijn primrose koppel, maar dat klikte helemaal niet. Zij vond hem wel leuk, maar hij vond niks aan haar. Ik heb 3 maanden het blok opgehangen maar helemaal niks-nakkes-nada.... Ik heb nu mijn andere primrose man, Nova, bij Indra zitten en Cocktail zit nu alleen. Maar daar heb ik al een popje voor. Die gaan we binnenkort halen. Hoop dat het wat wordt.

Nou, dat waren mijn koppeltjes, Willow, Sterre, Summer, Cuba en Madelief zijn "vrijgezel", alhoewel Sterre laatst een ei gelegt heeft. Omdat ze flink broeds was en zowel met Cuba als Cocktail iets gedaan kan hebben is het ei misschien bevrucht ( het tweede ei was kapot ). Ik bewaar hem dus even en schuif hem bij Dimple en Magic erbij als ze gaan leggen. Wie weet  ;D

Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gerda

Hoi Karin,

Een goed broedseizoen gewenst!!
Bij mij is het eerste eitje net gelegd!!

Groetjes, Gerda

Anke

Hoi Karin,
Spannend hoor weer koppels in de broedkooien.
Veel succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Mara

Hoi Karin

Heel veel succes voor het komende broedseizoen.

Mara

Marc van de Kuifjes

Citaat van: Karin op 14 oktober 2007, 01:00:00
Nou, dat waren mijn koppeltjes, Willow, Sterre, Summer, Cuba en Madelief zijn "vrijgezel", alhoewel Sterre laatst een ei gelegt heeft. Omdat ze flink broeds was en zowel met Cuba als Cocktail iets gedaan kan hebben is het ei misschien bevrucht ( het tweede ei was kapot ). Ik bewaar hem dus even en schuif hem bij Dimple en Magic erbij als ze gaan leggen. Wie weet  ;D


Hoe lang kun je zo'n eitje dan bewaren?




De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

Tjerk

Hey Karin,

Succes met je aankomende broedseizoen!!! Zou je met B.T.W. op de lijst willen zetten voor een Bont split Witmasker Bronze Fallow popje, mocht je gaan kweken met River & Phoenix.

Groeten Tjerk

Mandy

Zo we zijn weer helemaal op de hoogte na je uitgebreide verslag! ;D
Ik wens je een goed kweekseizoen toe! :D
Zal weer spannend worden. En succes met de primrose koppels. Wel een foto laten zien zodra je de pop hebt hé. :)

Spik&Span waren bij mij trouwens ook eerst geen koppel hoor. Vorig jaar ook helemaal niks en dit jaar toch wel, hormonen doen soms veel hoor. :P
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

*Esther*

Citaat van: Mandy op 15 oktober 2007, 13:15:10
Zo we zijn weer helemaal op de hoogte na je uitgebreide verslag! ;D
Ik wens je een goed kweekseizoen toe! :D
Zal weer spannend worden. En succes met de primrose koppels. Wel een foto laten zien zodra je de pop hebt hé. :)

Spik&Span waren bij mij trouwens ook eerst geen koppel hoor. Vorig jaar ook helemaal niks en dit jaar toch wel, hormonen doen soms veel hoor. :P

Jij kent haar al Mandy! ;)

Marc van de Kuifjes

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de nieuwe jongen! :D




De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

Anja

Hoi Karin,

Heel veel succes voor het komende broedseizoen.

Groetjes Anja

carco

Veel succes het nieuwe broedseizoen!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Dierenfreackske

Van ons ook hoor ! Veel Succes met het broedseizoen he !!
Grtjs Ann



Karin

Allemaal bedankt voor jullie reacties ! Ik hoop dat het een beetje soepel verloopt dit seizoen.
Eitjes zijn ongeveer 2 weken te bewaren, misschien zelfs wat langer. We zullen zien  ;D En grote kan dat het helemaal niet bevrucht is natuurlijk.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Diaantje

Hoi Karin,

Leuk en spannend! Leuk dat je weer gaat kweken, ben nu al benieuwd naar de jongen..


Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.