19 april 2024, 13:09:27

Wat IS nu eigenlijk een ''pellet''?

Gestart door ziralioness, 7 oktober 2003, 01:07:33

« vorige - volgende »

ziralioness

Hallo allemaal,

Ik lees overal over 'pellets' maar weet eigenlijk helemaal niet wat dit zijn...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Paul

Hoi Ziralioness,
Pellets zijn eigenlijk een soort hondebrokjes voor valkparkieten.
Ze bevatten eigenlijk alles wat je valkje nodig heeft en is eigenlijk een totaalvoer.
Degene die ik gezien heb lijken een beetje op vuursteentjes van een aansteker en zijn een beetje grijsachtig.
Het is in elk geval kwa voeding heel gezond voor de vogel alleen hoeven ze niet meer zaadjes te pellen en pellets eten is dan nogal eentonig lijkt me.
Sommige dierenartsen zeggen dat zaad slecht is en alleen Pellets goed maar als je een goeie vogelarts vraagt zal die zeggen dat zaad en de juiste aanvulling van fruit en groente net zo gezond is :-)
Ik heb hier een valkje van 23 jaar oud en die heeft nog nooit een pellet gezien dus zaad is est goed hoor.
En verandering van voer is juist niet goed voor valkjes.

Groetjes, Paul

ziralioness

Oh ja, die dingen heb ik wel eens gezien... maar die kocht ik nooit omdat ik het zo onnatuurlijk vind. ;)
Weet ik dat ook weer!

Groetjes,
Diane

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Paul

Hoi Diane,
Ik vind dat ook zo een valkje is bezig als ie zaadjes pelt en die pellets is maar eentonig om te eten lijkt me.
Als je dat bij jonge valkjes meteen aanleerd is het misschien wat anders dan zijn ze niet anders gewend maar volgens de dierenarts is het niet goed om ineens op ander voer (pellets) over te stappen als ze al jaren zaad eten.
Dus ik houd het ook bij zaad :-)

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello

z'on pellets geef ik zelf niet, maar dan ben je wel zeker dat ej valkje al de voedingsstoffen binnenkrijgt, dus ook wel voordelen aan pellets!
degene die ze bij ons hebben zijn van nutribird denk ik en zijn echt net hondenbrokken, bruin en vierkant

SDC:D

mastolk

Het lijkt mij voor je valkje ook leuker (en minder eentonig) en natuurlijker om lekker zaadjes te pikken. in de natuur kunnen ze toch ook zelf utizoeken wat ze willen en wat niet!? Nou ik denk dat je de natuur ook gewoon een beetje z'n gang moet laten gaan. Tuurlijk moet je eraan denken dat ze verder alle voedinggsstoffen bijkrijgen (groenten, fruit enz) en ik geef ook multivitaminen door het water dus ze krijgen wel vitaminen.

Ik vind het zaadjes eten ook altijd wel gezellig staan!

Groetjes Margrietha
oh ja, ik had trouwens nog nooit van die pellets gehoord  :)

Paul

Hoi,
Hier zie je ook die pellets maar dan voor papagaaien die zijn wat groter maar het is hetzelfde merk.
http://www.harrisonsbirdfoods.com/our_products.cfm
Je hebt ze ook van andere merken maar dit is een van de bekendste door een aantal dierenartsen aanbevolen.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ie zijn valkjes geeft en ik houd het ook bij zaad en dan de nodige extras, ze krijgen dan net zo veel goeie stoffen binnen volgens mij.
Groetjes, Paul

mastolk

 Hoi,
Wat ziet dat er vies uit zeg die pellets! Nee geef mij dan maar gewoon zaadjes in een bakje, ziet er veel leuker uit.
Nou ja als het echt bter zou zijn kregen ze het wel hoor  ;) :D

Groetjes Margrietha
ps: bedankt voor de link, nu weet ik wat pellets zijn!

Mirjam-Moniek

Het zal me wel niet in dank afgenomen worden, maar jullie praten wel erug kortzichtig zeg! Ik voer zelf pellets voor 50% van het totale dieet. Mijn valkjes zijn dol op pellets en ze vervelen zich echt niet omdat ze nou geen zaadjes meer pellen. Met pellets eten, zijn ze namelijk ook lang bezig. Echt niet minder lang dan met zaadjes eten. Dus dat valkjes zich zouden vervelen of het zaadjes pellen gaan missen, is echt onzin!
En wat betreft dat het onnatuurlijk is, dan moet je ook geen vitamine in het water doen, want dat is ook onnatuurlijk. Zelfs het houden van valkjes in een hokje/voiliere is onnatuurlijk.
Pellets hebben verder als voordeel dat alle voedingsstoffen in de juiste verhouding zitten, wat je met een ander dieet eigenlijk nooit kan bereiken. Groenvoer wordt vaak niet gegeten of er worden groentes gegeven waarin weinig vitamines zitten. Bij vitamines in het water heb je een grotere kans op bacterieen in het water, maar erger nog, het komt regelmatig voor dat valkjes doodgaan aan een overdosis van dat spul.
We vinden het heel normaal dat honden hondenbrokken eten, katten eten kattenvoer en konijnen eten konijnenvoer. Waarom is het dan opeens raar om vogels ook brokjes te geven?
Van mij hoef je echt geen pellets te voeren hoor, maar ik lees op dit forum bijna alleen maar onzin over pellets. Daar kan ik me behoorlijk aan storen. Kom dan maar eens bij mij kijken hoe "slecht" mijn valkjes het wel niet hebben. Hoe ze met tegenzin hun pellets eten en hoe ze zich vervelen.
Ik denk dat menig zaadetend vogeltje zou wensen een vogeltje van mij te zijn.

Paul

Hoi Mirjam-Moniek,
Ik zal zeker niet zeggen dat pellets slecht zijn hoor want alles wat er in zit is uitgebalanceerd en precies goed.
Maar wat me wel tegenstaat is dat bepaalde dierenartsen zeggen dat gewoon voer werkelijk slecht is voor valkjes.
Ze spelen gewoon in op je gemoed dat je wel pellets gaat kopen vaak bij hun omdat ze er aan verdienen.
En heel vaak vertikken valkjes het gewoon om pallets te gaan eten ik ken zeker een aantal gevallen.
En plotselinge verandering van voer is echt niet goed voor valkjes dat kan soms echt problemen opleveren hoor.
Dat bedenk ik niet zelf maar is een uitspraak van een goeie vogelarts.
Als je jongen gelijk pellets laat eten is dat misschien wel het beste voor ze maar dan eet hier de een zaad en de ander pellets en dat is ook niet handig.
Maar ik ben zeker niet een tegenstander van pellets hoor als ik 1 valkje had ging ik er misschien ook wel op over maar met 20 is dat een beetje ondoenlijk lijkt me, misschien dat een paar wel overwillen en de rest niet en dan heb je een nog groter probleem.

Groetjes, Paul

moonwitch (diana)

hoi paul

Ik gebruik ook pellets van kaytee.
En ik heb eigenlijk maar een valkje die ze ook eet. Maar hij eet ook gewoon zaad. Zo zie je maar dat ze ook allebei kunnen eten
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Mirjam-Moniek

12 oktober 2003, 18:48:12 #11 Last Edit: 12 oktober 2003, 18:52:45 by Mirjam-Moniek
Hoi Paul

Alles over onnatuurlijk en saai schoot me gewoon ff in het verkeerde keelgat. Vooral omdat het dan van mensen komt die nog nooit een vogel hebben gezien die alleen pellets eet.

Ik heb al mijn valkjes met twee weken op pellets gezet en dat leverde geen problemen op. Zelfs Basje at ze makkelijk en die had al 13 jaar zaadjes gegeten. In het begin was het bij Basje ff doorzetten (hem niet meer dan 90% van zijn dagelijkse zaad geven), maar toen hij doorhad dat hij pellets kon eten, at hij ze zonder moeite. Toen was het een kwestie van het aandeel pellets langzaam opvoeren. Hoe snel je dat doet, hangt wat mij betreft af van hoe makkelijk een valkje pellets accepteert.

Ik heb trouwens eerst geprobeerd ze eivoer en groente en fruit te laten eten. Dat lukte niet, dus heb ik pellets geprobeerd. Omdat dat volledig voer is, kan je het makkelijker dwingen dat ze het eten. Het vreemde vond ik wel dat Jimba pellets gelijk interessant vond.

Ik denk dat veel dierenartsen pellets zo aanbevelen omdat het erg moeilijk is valkjes elke dag een uitgeballanceerd dieet te geven. Nog moeilijker is het om valkjes dat ook echt te laten eten. Daarom geef ik nu voor de helft pellets, zodat ik zeker weet dat ze alle voedingsstoffen voor een groot deel in de goede verhoudingen krijgen. Op een amerikaanse website vond ik een volledig dieet met granen, macaroni, groentes, fruit en melkproducten. Dat heb ik gebruikt als leiddraad voor de andere helft van hun dieet. Voornamelijk omdat ik dat zelf leuk vind en omdat er "menseneten" in voorkomt dat mijn valkjes al van mijn bord probeerde te eten. Ik geef mijn drie valkjes nu samen 3 eetlepels pellets, 1 eetlepel eivoer, 1 eetlepel groente, 1 eetlepel Xtravialvoer en 1 eetlepel zilvervliesrijst/macaroni of wat brood. De groenten eten ze meestal niet. Maar in elk geval, of ze nou alleen zaadjes eten, alleen pellets, zaadjes en pellets of dit dieet, ze zijn even vrolijk en levendig. Het idee dat alleen pellets eten saai is of leidt tot verveling zie je in de kraktijk gewoon echt niet. Het maakt me gewoon boos als mensen dat (blijven) beweren terwijl ze er geen voorbeelden van kennen.
Dat valkjes het vaak moeilijk accepteren heb ik ook vaak gelezen ja. Aan de andere kant lees je dan wel dat mensen die valkjes/papegaaien regelmatig overzetten op pellets tussen de 95 en 99% aan de pellets kunnen krijgen. Ik denk dat het ook al helpt als andere vogels pellets eten. Sinds ik Keo heb, eet Jimba opeens ook eivoer. Keo is namelijk dol op eivoer, dus wil Jimba het ook. En wat betreft het dieet veranderen, dat moet je ook langzaam doen ja. Ik voerde het aandeel pellets elke dag op met 10%. Als ze pellets moeilijk zouden eten zou ik dat per week doen. 

ziralioness

Oh jee... sorry Mirjam-Moniek, het was niet rot bedoeld hoor! :( Dat pellets voordelen hebben wist ik nl. al...

Weet je bijvoorbeeld dat als een vogel wat slapjes of zelfs (erg) ziek is, hij met pelletvoeding snel alle nodige voedingstoffen kan opnemen? In sommige gevallen kan pelletvoeding dus zelfs een leven redden!
Dit heb ik uit het boek ''mijn valkparkiet'', schrijver ben ik even kwijt, maar die word meer genoemd op deze site als zeer goed informatief boek. :)

Tja, het hangt natuurlijk ook van de situatie af.
Mijn vogels bijvoorbeeld eten gewoon het zadenmengsel voor valkjes, eivoer, vogelmuur, rozenbottel, trosgierst en 'snoepsepia'. (dit is een snavelslijpsteen van sepia met een randje van een soort snoepsteen met bessensmaak) Ze eten hiermee dus gelukkig wel groen, en gedijen hier prima op. Ik gebruik dan ook geen vitaminen in hun water. Ze zijn er allebei prima gezond mee. :)

Binnenkort ga ik eens zaden proberen te kiemen en ze dat eens voeren. Let op; dit moet wel hygienisch gebeuren!!!
Ik heb wel aanvullend druivenzuiker & een warme lamp bij de hand liggen in het geval van ziekte.

En tja... dat valkjes vaak geen groen willen eten is inderdaad een bekend en lastig probleem. Echter... niet onmogelijk. Doorzetten, vaak geven en ook lekker veel mee laten spelen voor ze ervan eten. Gelukkig willen vrij veel valkjes wel imiteren. Wat jij eet willen zij ook wel eens proberen... Zo heb ik weet-ik-hoe-vaak gedaan alsof ik rozenbottel at voor Nina en Kiko het wilden proberen. Ricky is hier gelukkig ietsje makkelijker in... die is meteen alert als ik eet!  :D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Mirjam-Moniek

Hoi Ziralioness

Ja, wat ik eet, willen mijn valkjes ook. Dat werkt bij vanalles, behalve bij groente :(
Ik blijf het geven, dan eten ze het vast nog wel een keer. Als eentje het maar eet, dan eten de anderen het binnen de kortste keren ook. Zo ging het tenminste met het eivoer.

ziralioness

Yep... dat is zeker waar. Wat ook zo leuk was; Kiko is dol op balletjes, en wilde met de rozenbottels spelen!!  :D En toen ze daar eenmaal de slag van te pakken had was een hapje gauw genomen... en toen vroeg Nina zich ook af of het lekker zou zijn... dus zij ook een hapje...  :D :D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...