3 mei 2025, 21:50:09

HELP....Pino doet raar!

Gestart door Ruud, 3 oktober 2007, 17:16:35

« vorige - volgende »

Ruud

Hallo allemaal!!

Ben toch maar even hier voor proffesionele hulp... heb het idee dat pino aan het varanderen is van een lief aanhankelijk parkietje (2 maanden geleden) tot piranha....(nu)

Pino is vorig jaar november geboren, en we hebben hem gekocht in januari. hij was geknipt en superhandtam!! was dus ook met de spuit grootgebracht.

maar toen we hem eenmaal hadden ging het bergafwaarts met hem...hij werd steeds lustelozer bewoog niet meer en lag op zijn buik.......dat heb ik toen ook onder het 'ziek'topic gepost!....na een nutteloos dieren/vogelarts bezoek kreeg ik hier de tip van een vogelarts ergens in het land. die heb ik toen gebeld en de assistente heeft alleen aan de hand van mijn verhaal een flesje met druppels klaargemaakt voor in het water...soort vita/kalkmix.....en dit heb ik aan de toen veel te lichte pino gegeven ....en je zag hem met de week beter worden......steeds gezonder!!!

gelukkig kwam hij erbovenop!! het was ondertussen tijd voor de eerste rui....het was duidelijk een mannetje!...veel fluiten en nafluiten...7 verschillende deuntjes...en kon zijn eigen naam zeggen! mooi op gewicht en nog steeds supertam en lief!

na de rui heb ik hem niet meer laten knippen, en hij vloog lekker rond......

maar na een poosje zo vlak voor de vakantie werd hij al wat minder vriendelijk.....beet wel eens wat vaker van zich af....maard dat was nog redelijk zacht en acceptabel...

toen gingen we hem op zomervakantie....hem dus naar mijn ouders gebracht...en daar is hij 2 en een halve week geweest..

heeft er zelfs nog een deuntje bijgeleerd...maar je kon hem al niet meer uit de kooi pakken zonder tegenstribbelen...en bijten...

eenmaal terug thuis hoopt ik dat hij weer zichzelf zou worden, maar hij liet zich alleen nog maar kroelen als ie in de kooi zat...via de tralies....als het kooitje opengaat neemt hij al een aanvallende houding aan...en probeertje aan te vallen als je te dichtbij komt.....

als ie openstaat komt hij er zelf uit...en vliegt hij wel naar je toe en wil hij op je hoofd komen zitten...of gewoon bij je...alleen aanraken hoeft niet...dan issie weer weg....in de kooi zetten gaat aleen als je hem moe hebt laten vliegen..zodat hij zit te hijgen en dan kun je hem gemakkelijk pakken

ondertussen is hij ook begonnen met fietsen/sexen op zijn zittouw....

gisteren kon ik hem ook al niet meer aaien via de tralies....toen wilde hij mij ook aanvallen....voor mijn vriendin geld hetzelfde....

Ik weet het even niet meer....ik probeer nu mijn poot stijf te houden door hem gewoon uit de kooi te pakken...wat gepaard gaat met een hoop gefladder, en bijten tot bloedens toe....maar ik laat me niet bang maken door zon klein vogeltje..ook al doet het goed pijn..dus pak hem gewoon vast....hoop dat ie zo gaat inzien dat bijten zinloos is...

wat is er met de oude pino gebeurd? kan ik hem misschien beter laten knippen...of doorzetten...of issie broeds en moet ik hem met rust laten....of blijft ie zo??

heeft iemand van jullie een oplossing?

hopelijk wel...:(

Saar

Hoi hoi
Ik denk dat Pino last heeft van zijn hormoontjes, dus dat ie aan t puberen is... Hopelijk heeft iemand anders tips wat je zou kunnen doen. Succes!
Groetjes Saar :-*

Sanna

Hallo Ruud,

Het klinkt alsof Pino flink broeds is en zijn 'nest' (=kooi) verdedigt. Het zou kunnen dat nog een keer knippen in dit geval helpt om hem minder dominant te maken. Hij wordt dan weer afhankelijk van jullie en jij bent dan weer de baas. Jullie moeten dan wel heel veel aandacht aan hem (blijven) besteden en met een beetje mazzel hoef je hem dan verder nooit meer te laten knippen. Maar ik heb dit niet uit eigen ervering, ik heb het gelezen. Dus misschien dat er nog iemand dit kan bevestigen? (of tegenspreken natuurlijk ;D)

Succes!
Sanna

Yvette

Mag ik even vragen bij welke VA heb je het gevraagd?