20 april 2024, 00:18:16

te jong??? inmiddels 6 eitjes

Gestart door lola, 4 oktober 2007, 12:19:12

« vorige - volgende »

Sanna

Hoi Nicole,

Het kan makkelijk zijn dat je het paren gemist hebt hoor :D. Maar het kan ook zijn dat Boy toch nog te jong is en niet weet wat hij moet doen. Maar als bij je popje dan wel de hormonen door het lijfje gieren (bijv. kippetje zitten), dan neemt het instinct het gewoon over en legt ze eieren, ook als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden. Gewoon afwachten dus en over een paar dagen eens schouwen met een schouwlampje: http://www.valkparkiet.com/nl/files/kweekei.htm. Overigens kun je het eitje gewoon voorzichtig met je vinger naar het midden duwen hoor. Ligt het eitje de volgende dag dan weer in de hoek, dan vind je pop dat gewoon een prettig plekje :D.

Groetjes, Sanna

lola

Hoi Sanna,

bedankt voor je info! Lola zit nog regelmatig kippetje!

Er is geen 2e ei gelegd, maar dat hoeft toch niet om de dag?
zaterdag morgen vond ik dit eitje! Lola zit wel regelmatig op het ei, Boy heb ik er nog niet op zien zitten.

afwachten dus...
Nicole's beestenboel

Sanna

Nee hoor, er kan ook makkelijk een dagje extra tussen zitten. Maar het kan ook dat het er bij 1 blijft.

Groetjes, Sanna

lola

komt dat wel vaker voor dan dat het er bij 1 blijft?

En als er morgen dus nog geen ei bij is gelegd, kan ik er van uit gaan dat het bij 1 blijft?

ze zitten nu samen in het blok maar Lola zit op het ei! en Boy zit aan de houtkrullen te peuteren!

Kan het ook zijn dat hij nu hij een ei heeft gezien de bedoeling wel snapt en nu dus gaat paren, dat er sommige eitjes wel bevrucht zijn en sommige niet?
Nicole's beestenboel

Silke *

Hoi Nicole,

Je bent wel erg ongeduldig en nieuwsgierig he  ;D ;D ;D ;)

Ik weet wat het is..

Meestal leggen valkjes 's morgens een eitje, niet zo gou 's avonds.

Normaal leggen valkjes meer dan één eitje hoor.

En, je zal wel zien of er een eitje ligt morgen of niet.
Bij mij liggen er ook vaak maar een 2e eitje om 2 dagen hoor..

Silke x

lola

hihi ik ongeduldig? ;)

Je eerste nestje is toch spannend!

Ik wil gewoon alles goed doen enz. vandaar dat ik zoveel vragen stel!

maar ik laat de natuur zijn gang gaan en dan zullen we zien hoe het uitpakt.

Als morgen mijn wekker gaat vlieg ik de trap af om te kijken of er een nieuw eitje bij ligt  ;)
Nicole's beestenboel

Silke *


lola

en ja wel hoor vanmorgen vroeg om half 7 naar beneden gevlogen, en tot mijn grote verbazing lag er een 2e eitje! :o

Ik ben helemaal verrasd!

Maar ik heb onze lieve Boy er nog niet op zijn broeden, alleen red ze dat toch niet?

Zodra eitje 2 er ligt gaan ze broeden toch? komen de eitjes dan nooit bloot meer te liggen?

groetjes nicole

Nicole's beestenboel

Silke *

Hoi Nicole,

Leuk dat er een 2e eitje ligt.

Normaal broedt het popje 's avonds en 's nachts, het mannetje overdag.

Maar meestal in het begin het popje eerst (of bij miij toch).

Jawel, de eitjes komen soms wel efjes bloot te liggen.
Dit is niet zo erg, als het maar geen eeuwen duurt eer ze er weer beginnen opbroeden.

Dus nu zullen ze waarschijnlijk wat beginnen broeden.

Maar je hoeft je geen zorgen te maken dat je boy niet ziet broeden hoor..

Groetjes
Silke

Bert_85

Hoi,

Moest het mannetje niet mee willen broeden, dan nog hoeft het niet verkeerd af te lopen. Ik heb dit jaar een pop gehad die een nest van 4 jongen op haar eentje uitbroedde en grootbracht! Het is dus zeker wel mogelijk.

Wanneer ze beginnen met broeden, dat hangt af van koppel tot koppel. Sommige beginnen zelfs pas vanaf het 3e ei.

Je hoeft je dus zeker niet meteen zorgen te maken.

Groeten,

Bert

Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

lola

Bedankt voor al je reacties en tips, ik ben inmiddels een dagboekje begonnen, waar ik ook zo mijn vragen stel....

groetjes Nicole
Nicole's beestenboel

Rianne

Hoi Nicole,

fijn dat je een dagboek bent begonnen. Als je nu een nieuwe vraag hebt over het kweken, wil je dan een nieuw topic openen? Dan is het voor mensen die eenzelfde vraag hebben ook makkelijker op te zoeken. :)

lola

Ja is wel zo overzichtelijk mogenlijk!
zal ik doen!

groetjes nicole
Nicole's beestenboel