16 april 2024, 18:30:04

te jong??? inmiddels 6 eitjes

Gestart door lola, 4 oktober 2007, 12:19:12

« vorige - volgende »

lola

4 oktober 2007, 12:19:12 Last Edit: 1 november 2007, 10:57:49 by lola
hallo allemaal,

Ik kan haast niet wachten om mijn valkjes hun eerste nestje te laten krijgen!

Het popje is bijna 2 en het mannetje is 10 maanden...
nu is mijn vraag vinden julie dit te jong?

Als ik erover lees, is het popje een mooie leeftijd, en de man is net geslachtsrijp!

Graag jullie meningen en ook waarom.

groetjes nicole
Nicole's beestenboel

Lin

Het ligt eraan of ze wel gesteld zijn op elkaar en of je binnen gaat kweken.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lola

hoi

Ik zie ze vaak kroelen, en ze zitten meestal op dezelfde stok! kan ik daaruit waarnemen dat dat wel goed zit?

Ik ga idd binnen kweken!

Nicole's beestenboel

Ivy

Hoi Nicole.
Als je in de winter wil kweken, zijn er wel een aantal zaken waar je op moet letten.
Temperatuur - als je binnen kweekt, kan je dit wel regelen met de verwarming aan - maar dat kan veroorzaken dat de lucht te droog wordt. Ideale luchtvochtigheid is zo rond 50% en het is dus handig om een luchtbevochtiger te hebben.
Ook moet je voor voldoende lichturen zorgen - om goed jonkies te kunnen voeren moeten de ouders genoeg tijd hebben om te eten - mijn valkjes in ieder geval eten niet als het donker is.

Als ik jou was, wacht ik nog een paar maandjes hiermee, dan is het mannetje ook wat ouder.

Wil je echt graag nu kweken en kan je voor de bovenstaande zorgen, dan kan je een blok ophangen en kijken of jouw valkjes interesse tonen hierin. Aan jou de keuze ;)

Succes!
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

lola

Hoi Ivana,

Wij hebben een gister een broedblok opgehangen....
Ik had al het één en ander opgezocht, over temp. en lichturen enz.

Ik heb een meter gekocht voor de luchtvochtigheid.  Mij is verteld dat 60% goed is? maar hier is het nu steeds 65% ik weet niet of dat veel kwaad kan? en hoe kan ik het regelen?

Maar de kachel mag dus weel gewoon aan?

De lichturen word geen probleem! Kunstlicht staat voldoende aan in de ochtend en avond!

Groetjes nicole
Nicole's beestenboel

Lin

Een paar procent meer geeft niet.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lola

ok gelukkig! maar wat versta je onder een paar %??

Ik heb geen van beide nog in het blok gezien!
mijn vriend heeft Boy wel met zijn hoofdje er in zien kijken!

gaan ze er helemaal in om te inspecteren? of is gluren al voldoende?

en moeten ze beide er in zijn geweest voor het paren?

Nicole's beestenboel

Lin

zolang het maar nier dan 5 % is.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lola

mag ik jou persoonlijk wat vragen stellen?

dat is voor mij wat makkelijker!
ik loop namelijk met wat vragen rond, en ik kan er hier op het forum of ergens anders geen antwoord op vinden.

groet nciole
Nicole's beestenboel

Rianne

Hoi Nicole,

je kunt al je vragen over het kweken gerust op het forum stellen, zo kunnen de andere lezers er ook iets van leren :)

lola

òk, dat is waar ook....

nou hier komen mijn vragen haha nee hoor  ;D
1 voor 1 anders houd niemand het meer bij!

Ik heb het volgende op internet kunnen vinden:

ze gaan eerst het blok inspecteren, en na goedkeureing roept de man de pop. daarna volgt er een paring plaats en na 2 weken kun je het eerste eitje verwachten.

Ik weet niet of hij al in het blok is geweest, mijn vriend heeft hem dus wel al zien gluren, ik werk ook, dus het kan ook zijn dat hij er wel al in is geweest, en ik dat dus misschien niet heb gezien!

maar mijn vraag is dus, duurt het een aantal dagen voor ze het blok in gaan, en daarna weer wat dagen voor ze gaan paren, of kan dat dezelfde dag zijn?
Nicole's beestenboel

Sanna

Hoi Nicole,

Als je niet snel genoeg bent met het blok ophangen kunnen ze makkelijk al voor die tijd gepaard hebben hoor ;D. Ieder valkje doet het anders. Die van mij zaten eerst te paren. Toen heb ik als de sodemieter een blok op gehangen waar ze vrijwel meteen inzaten.... en vervolgens heb ik bijna 3 weken op het eerste ei gewacht ::).

Het kan makkelijk zijn dat je valkje al in het blok is geweest zonder dat jij het zag. Als ze aan het paren slaan hoor je dat wel vrij gauw. De eerste keer denk je: "Wat hoor ik toch??" ;D ;D. Maar dan krijgen ze de smaak te pakken hoor.

Je kunt in ieder geval je valkjes nergens toe dwingen. Ik ben bang dat je een beetje af moet wachten hoe ze het blok vinden en of ze überhaupt zin hebben om voor nageslacht te zorgen ;).

Groetjes, Sanna

lola

nou wat denken jullie....
kom ik net thuis
gaat het mannetje (boy)
zo het blok in hahah, en toen hoorde hij de hond lopen dus kwam er maar weer snel uit!
joepie hahah
wat leuk om dit allemaal mee te maken zeg!
maar ze paren dus regelmatig als ze een nestje willen?
ik dacht 1 x wip wappen en het is klaar :o
Nicole's beestenboel

lola

Gister avond moest ik naar de kapper, dus ik heb niet kunnen opletten of ze hebben gepaard, wel had ik de camara klaar gelegd voor mijn vriend, en ik had gezegd als je een vreemd geluidje hoort, goed opletten en vast leggen op camera  ;D

maar helaas niets gemerkt/ gehoord oi.

ik merk wel aan boy dat hij veel intresse toont in het blok steeds naar binnen gluren enz.

verder heb ik geef ik hem nu om de dag eivoer, dat stimuleert toch?

groetjes
Nicole's beestenboel

Lin

Zelf geef ik het ook om alvast te laten wennen aan ze en het geeft wat extra kracht. Als er bijna jongen zijn dan elke dag geven. niet teveel hopen hoor het eerste nestje kan vaak misgaan en soms duurt het tijden voor zelfs een ei of een bevruchting. als ej teveel erbij bent en bezig bent dan worden ze te onrsutig. Laat ze dus zoveel als mogelijk met rust maar laat ze wel wennen aan nestcontrole zodra ze meer in het blok zijn.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)