19 april 2024, 21:40:33

vraagje:moet krop leeg?

Gestart door mamavalerietje, 6 oktober 2007, 16:38:20

« vorige - volgende »

mamavalerietje

6 oktober 2007, 16:38:20 Last Edit: 6 oktober 2007, 17:46:06 by mamavalerietje
Hallo,

Ik vroeg me net iets af over handopfok.

1. Als een valkje nog wat voer van de ouders in de krop heeft kan dat dan kwaad dat je handopfokvoer geeft of moet je ook met de ouderlijke pap wachten tot die weg is? (ik wacht altijd voor de zekerheid, maar vroeg mij toch af..)

2. Als een valkje al een beetje zelfstandig kan eten en dat er een beetje zaad in de krop zit, mag je dan wel handopfokvoer geven of moet je dan ook weer wachten tot hij ook geen zaadjes meer heeft in de krop?

kortom; moet de krop altijd leeg zijn, ook al is het geen handopfokvoer dat er in de krop aanwezig is?

groetjes,

Valérie

Anja

Hoi Valerie,

De krop hoeft niet persee na elke voeding leeg te zijn maar wel 1 keer in de 24 uur.

Mag ik vragen waarom je handopfok gaat geven?

Groetjes Anja

mamavalerietje

6 oktober 2007, 17:26:28 #2 Last Edit: 6 oktober 2007, 17:28:15 by mamavalerietje
Hallo,

ik ben nu al 8 jaar aan het kweken met valkjes, maar heb jammer genoeg 9 jongen met de hand op moeten voeden (verspreid over die 8 jaar)

Ik doe dit enkel als het echt hoognodig is.

Ik zit nu met het laatste nestje valkjes van het jaar.
Ze zitten momenteel nog in ons vorig huis, normaal gezien is het een goed koppel, maar dit keer is het echt fout aan het lopen, ze waren eerst met 7 nu nog maar met 3.

De ouders hebben jonkies verloren door de kou (jonkies voelden koud aan en stierven.
Maar nu is het nog erger geworden door de stress die we veroorzaakt hebben door het verhuis.
De ouders zaten met 30 in een grote vollière en nu plots alleen.

Nu zien we dat ze bijna niet meer naar hun jongen kijken, ik heb al 2 jongen moeten reanimeren doordat ze kou waren en geen eten in hun krop hadden.

ik moet ze vandaag nog gaan halen of ze zijn morgen zeker dood (als ze nu nog allemaal leven ben ik al blij!), ik heb vandaag terug nieuwe nutribird (A21) gekocht (vorige was 2 maand vervallen) en nieuwe spuitjes gekocht.


Wat ik altijd deed bij de valkjes is bij ELKE voeding kijken of de krop volledig leeg was (dus ook geen zaadjes of voer van de ouders) omdat ik schrik had voor kropverzuring.
Maar dat klopt dus niet dat hij bij elk voeding leeg moet zijn? (bv bij zaadjes in de krop)

mamavalerietje

maar als ik je goed begrijp moest ik dus eigenlijk overdag nooit echt wachten tot krop volledig leeg was??? enkel s'nachts

heb het eigenlijk nooit op die mannier gedaan... ???

zeker dat dit klopt?

Anja

Hoi Valerie,

Dat klopt. Als 's morgen met de eerste voeding de krop maar leeg is.

Wat naar om zo een nestje bijna helemaal te verliezen.
Ik hoop dat deze er door gaat komen voor je hoor.

Heb je al op onderstaande link gelezen.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Groetjes Anja

mamavalerietje

hallo,

Ja heb ik al gelezen, maar ik kende het eigenlijk al.

het enige dat ik me eigenlijk afvroeg is of die krop nu eigenlijk wel altijd leeg moest zijn.. zoals ik het hier vroeger geleerd had.

(als puber kwam ik wel vaak op dit forum (onder andere naam), tot er een ruzietje kwam, weet niet meer met wie of over wat)

de 9 jongen die ik vroeger heb opgevoed zijn allemaal mooie gezonde volwassenen geworden.
Gelukkig heb ik nu veel tijd aanzien in niet werk en nu huismama ben.

groetjes,

Valérie


Anja


Komt vast helemaal in orde hoor. En als je iets wilt weten dan moet je het gewoon vragen hè.

Groetjes Anja

mamavalerietje

tnx Anja voor je snelle reacties! :-*

zal het zo proberen, heb wel schrik nu als de krop nog niet leeg is en ik al nieuw voer geef...

Anja

6 oktober 2007, 18:43:21 #8 Last Edit: 6 oktober 2007, 18:45:31 by Anja
Graag gedaan hoor. En je hoeft geen schrik te hebben hoor. In het topic van handopfok staat het ook .

Kijk maar,

Zorg dat de krop tijdens de nacht de kans krijgt om geheel te legen. Deze moet in de ochtend leeg zijn, anders mag de volgende voeding nog niet gegeven worden. Gebeurt dat wel dan is er grote kans dat er kropverzuring ontstaat. Het jong kan hieraan sterven. Kropverzuring herken je onder andere door een slecht legende krop en een zure lucht. Lees meer over kropverzuring

Oorzaken niet goed legen van de krop
-   Pap is te koud
-   Omgevingstemperatuur te laag
-   Kropje is te ver uitgerekt
-   Onderliggende infectie

Als de omgeving te koud is, neemt de lichaamstemperatuur van de valkparkiet evenals de spijsverteringssnelheid af. Om een betere kropleging te krijgen, zal nagegaan moeten worden wat de oorzaak is. Soms wil het helpen om een klein scheutje Yakult geven door de pap. Geef yakult niet standaard elke ochtend, het is meer bedoeld als noodgreep. Je kan ook wat water geven met wat druivensuiker en de krop rustig masseren. Geen voeding geven, maar wachten of de krop nu wel goed leegt. De krop moet altijd soepel aanvoelen. Bij problemen kan het beste een vogeldierenarts of ervaren kweker geraadpleegd worden. 



Groetjes Anja

mamavalerietje

ja had ik ook gelezen, daarom ook mijn twijfel.

alsins yakult heb ik ook in huis gehaalt evenals druivensuiker.
Maar dat deed ik met onze vroegere handopfokkertjes ook al..

Omgevingstemperatuur is nu ook al in orde (27 graden), ze beginnen al pluimpjes te hebben.

m'n man is nu de valkjes gaan halen in ons vorig huis, hopelijk doen ze het nog goed.
Ze zijn wel gezond.. tis enkel een probleem van temp. en voeding, maar zo wel op te lossen.

Anja


Ik hoop zo voor je dat ze het gaan redden hoor.
Mijn duimen draaien overuren ;D ;D ;D

Groetjes Anja