28 maart 2024, 23:17:12

valkje wat veel hijgt

Gestart door amber, 1 oktober 2007, 12:03:28

« vorige - volgende »

amber

Hoi allemaal,
Ik ben net nieuw hier dus zal me even kort voorstellen. Ik ben 26 jaar en heb 7 weken geleden naast ons huis een tam valkparkietje gevonden. We hebben geprobeerd de eigenaar te vinden maar dat is niet gelukt. We vinden hem erg leuk dus hij mag hier lekker blijven. Hij is waarschijnlijk 2 of 3 jaar oud en een mannetje. Volgens de dierenarts een paar weken geleden was hij gezond. Nu heb ik toch een paar vraagjes over de verzorging en gezondheid van ons valkje.
Hij hijgt heel veel, dat deed hij in het begin niet. als hij even geluid heeft gemaakt of gewoon op zijn stok zit dan zit hij te hijgen en ook erg met zijn snavel tegen de stok te tikken. Hij ziet er verder heel gezond uit (hij valt alleen wel uit) hij is niet bang voor ons en heeft een grote mooie kooi. hij eet en drinkt ook goed.
en is er iets te doen aan het harde krijsen? als hij dat doet negeren we hem zoveel mogelijk of doen er een doek overheen. maar ook als hij in het donker zit dan blijft hij doorgaan. We hebben sinds gister een tak van een krulwilg in zijn kooi gedaan om op te zitten maar die tak bijt hij helemaal kaal? ik zag op een site staan dat een wilg geen kwaad kan maar wil dat toch graag zeker weten dat hij hier niet ziek van word. en hij lust absoluut geen groente of fruit wat je ook probeert. is dat erg? hij krijgt wel die stokjes met fruit en vitamine die eet hij wel.
Alvast bedankt,
Liefs, Amber

Sanna

Hallo Amber,

Gefeliciteerd met jullie vondelingetje!

Dat hijgen wat jij omschrijft, bedoel je soms dat hij naar bijvoorbeeld je hand blaast? Want blazen klinkt inderdaad als hijgen, maar dan van die korte pufjes en met z'n bekkie open. Dat doen ze ook nog wel eens naar je als het al donker is en je ze toch stoort, ze zijn namelijk nogal nachtblind ;). Dat tikken met z'n snavel hoort er ook bij, dat is macho mannen gedrag. Niks om je zorgen over te maken dus. En dat uitvallen, dat is de rui. Hij zal wel aan z'n winterkleedje gaan beginnen nu.

Wat fijn dat hij helemaal niet bang voor jullie is. Wel jammer voor de vorige eigenaren dat jullie ze niet hebben kunnen vinden, want hij is dus echt wel behoorlijk tam. Maar helaas krijst hij dus wel. Je kunt het beste doen wat jullie nu al doen: gewoon negeren en hem aandacht geven zodra hij lief en rustig is. Ik zou geen doek over de kooi doen. Jullie hebben zelf al gemerkt dat het niet helpt en het is niet fijn voor het valkje. Je kunt hem beter proberen zo veel mogelijk af te leiden, zoals je dus ook al met die wilgentak hebt gedaan. Je moet er altijd voor zorgen dat je zo'n tak zelf geplukt hebt. Takken die je op de grond vindt, daar kunnen schimmels en parasieten in zitten en dat is heel gevaarlijk. Dus je kunt ze beter zelf afbreken of -snijden. Leg ze dan even een dagje te drogen. Als er namelijk nog heel veel sappen in de tak zitten, en hij begint te slopen, dan kan hij daar misselijk van worden en gaan spugen. In de dierenwinkel kun je ook genoeg vogelspeelgoed kopen, maar dat is vrij prijzig. Je kunt ook zelf heel gemakkelijk speelgoed maken met wat takken en sisal-touw. Dat is nog hardstikke leuk ook en een stuk goedkoper.

Het is jammer dat je valkje nog geen groente of fruit gegeten heeft. Misschien was hij die dingen niet gewend. Probeer gewoon dingen uit en misschien begint hij er op een keer wel aan. Die van mij zijn gek op broccolie en wortel, maar dan alleen als ik het met een knijpertje aan de tralies doe. Hier kun je nog meer tips voor wat betreft de voeding vinden.

Op den duur vindt jullie valkje het misschien ook wel leuk om een vriendje of vriendinnetje te krijgen. Valkjes zijn sociale dieren en in het wild leven ze in grote groepen samen. Meestal wordt een jong valkje makkelijk geaccepteerd. En een valkje erbij kan helpen om het schreeuwen van je eigen valkje te verminderen. Maar niet alle valkjes blijken het leuk te vinden een vriendje erbij te krijgen, bijvoorbeeld als ze al hun hele leven alleen hebben gezeten. Dus het is geen garantie dat het werkt, dat moet je dan wel even van tevoren incalculeren. Maar als het wel werkt is het heerlijk om 2 (of meer ;D) van die boefjes te bezitten.

Succes verder met jullie valkje. Hoe heet hij eigenlijk?

Groetjes, Sanna