19 april 2024, 17:49:34

Mannetje of vrouwtje?? (FOTO'S!!)

Gestart door Lentemorgen, 23 september 2007, 18:40:47

« vorige - volgende »

Lentemorgen

23 september 2007, 18:40:47 Last Edit: 23 september 2007, 19:27:17 by Lentemorgen
Een dilemma over de kleur van mijn valk, het gedrag en vooral het geslacht  ;D

Een paar weken geleden had ik een topic geplaatst over mijn -naar wat ik toen dacht- mannetjesvalkje Saffier, die opeens met zijn achterwerk omhoog tegen de tralies aan ging zitten en piepende geluidjes maakte.

Ik had hem gekocht als mannetje, hij kon binnen met een week of 6 ook al nafluiten en zegt op dit moment woordjes als "Pretty bird, Kiekeboe, Jaaaa, Hallo, Huup huup huup! (barbatruuk  ;D) " en fluit het hele liedje van The Addams family inclusief het knippen met de vingers. Ook is hij sinds een paar dagen bezig met "Ben jij een pretty bird?" Dat komt er nog niet superduidelijk uit, maar hij pikt dingen enorm snel op. Ook doet hij het macholoopje met de vleugels wijd.

Voor een mannetje is hij echt niet goed doorgekleurd. Hij is een wildkleur bont. Zijn moeder was bont en de vader een witmasker. Ook heeft hij bruine veren ertussen  ??? De kleur is mij dus ook een raadsel.

En nu doet hij dus geregeld zijn achterwerk omhoog tegen de tralies, alsof hij bestegen wil worden door een mannetje  ::) Dat is toch vrouwtjesgedrag? Hierbij piept hij zachtjes.

Ik heb op dit moment bij een forumlid hier een mannetjesvalkje gereserveerd, omdat mensen in mijn omgeving er van overtuigd waren dat Saffier een vrouwtje is, maar af en toe ben ik er nog niet helemaal zeker van ::)

Dus was mijn vraag eerder: wat is het nou  ;D Heb ik toch een mannetje, of een supergetalenteerd pratende pop?
Een aantal mensen vroegen om foto's. Hierbij dus eindelijk foto's!

Dit is het vorige topic: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,25788.msg406141.html#




even vleugels strekken :D


(vleugels ook een beetje macho wijd. Hij/Zij was aan het fluiten tegen een vaatdoekje wat ze momenteel voor een valkje aan ziet, en vertoond hier ook machogedrag tegen)

http://i13.tinypic.com/54bsepe.jpg
The Addams Family fluiten.

http://i3.tinypic.com/66mvng8.jpg
en nog een close-up in link.

Nou, wie helpt? :D
Saffier is flink in de rui, dus mijn valkje ziet er niet op zijn/haar best uit.


Mara

Hoi Lentemorgen

Aan het koppie te zien is het een mannetje. Een mannetje heeft een geel gezichtsmasker, een popje niet.

Ik hoop dat iemand anders het met me eens is?

Mara

Lentemorgen

Oei  :o Dat hoop ik eigenlijk niet, want omdat hij/zij in kippetjes houding gaat, en niet helemaal is doorgekleurd zoals ik andere mannetjes zie, ging ik er vanuit dat het een vrouwtje is, en heb ik een mannetjesvalkje gereserveerd bij een kweker hier op het forum!

Anke

23 september 2007, 18:53:15 #3 Last Edit: 23 september 2007, 18:55:40 by Anke (til)
Ik ben het met Mara eens. Je valkje heeft wel heel veel geel in zijn gezichtje.
Ik denk dat het een man is. Hoe oud is je valkje?
Groetjes Anke

Editik zie net in je vorige topic dat je valkje nu 6 maanden is. Hij is dus in de rui. Je hebt hele grote kans dat na deze rui je valkje een volledig geel kopje heeft.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Lentemorgen

23 september 2007, 18:55:18 #4 Last Edit: 23 september 2007, 19:04:15 by Lentemorgen
Saffier is nu 6 maanden oud bijna.

Ik snap het niet helemaal, want mijn valkje doet toch echt kippetje zitten en dat is toch vrouwtjespaargedrag?, en ik zie op dit forum allemaal mannetjes voorbij komen die veel geler zijn, zelfs jongere valkjes  ???

Ik twijfel ook zo erg omdat het geel ook niet om zijn wangetjes heen gaat, en het geen solide masker is??

http://i13.tinypic.com/54bsepe.jpg
Dat kun je hier ook zien.

Het lijkt op de foto trouwens feller geel vanwege de flits. Wat ik dan vooral niet snap is het kippetjesgedrag  ;D Dat doet hij/zij dus wel een keer of 4 per dag. Kont omhoog tegen de tralies aan, en hele zachte geluidjes..

Lentemorgen

Vergeet ik er nog bij te zeggen: Saffier heeft ook witte stippen onder de vleugels, en de nieuwe staartveertjes die dankzij de rui doorkomen hebben ook duidelijk de visgraat-tekening. Dat is toch ook een kenmerk bij popjes?  ??? Ik dacht dat mannetjes altijd een zwarte onderkant bij hun staartveren hadden na het ruien.


*Esther*

Citaat van: Lentemorgen op 23 september 2007, 19:21:24
Vergeet ik er nog bij te zeggen: Saffier heeft ook witte stippen onder de vleugels, en de nieuwe staartveertjes die dankzij de rui doorkomen hebben ook duidelijk de visgraat-tekening. Dat is toch ook een kenmerk bij popjes?  ??? Ik dacht dat mannetjes altijd een zwarte onderkant bij hun staartveren hadden na het ruien.



Dat is precies wat ik net ook dacht te zien.
Als hij al een half jaar oud is zouden er toch al effen kleurige veren in de staart door moeten komen.
Het masker is wel gelig maar er zijn ook popjes die zo geel zijn en mannetjes zijn meestal geler.
Spots onder de vleugels zou duiden op een pop.

Ja, de kop zou nog verder geel kunnen kleuren maar daar wil je natuurlijk niet op wachten. Ik ook niet ;) ;D

Roffelt of tikt hij met zijn snavel op de tralies? Dat zou betekenen dat het een mannetje is.

DNA test biedt uitkomst.


Hij is trouwens wildkleur split witmasker bont
gr Esther

Lentemorgen

23 september 2007, 19:38:18 #7 Last Edit: 23 september 2007, 19:40:09 by Lentemorgen
Nee, roffelen en tikken doet hij (of zij  ;D ) niet.

Ik heb er net nog even goed naar gekeken, maar ik zie toch echt nieuwe kleine staartveertjes met een hele duidelijke visgraattekening er op. Geen donkere staarveren. Ook de nieuwe veertjes op de achterkant op het koppie lijken gewoon dezelfde kleur weer te worden  ::) moeilijk moeilijk  ;D

De kleur in het echt is trouwens niet zo geel op de foto's. we kregen de flitser met geen mogelijkheid uit  ::)

en dat kippetjesgedrag zit me dan toch een beetje in de weg  ;D
Misschien toch maar DNA testen dan, ook al ben ik erg bang voor de stress die het op gaat leveren.

Het nieuwe valkje komt hoe dan ook hoor, maar ik ben nu toch wel erg benieuwd of ik straks toch 2 van hetzelfde geslacht heb of niet  :-[


Anke

Hoi,hoi
Spots onder de vleugel (ook na de rui) duidt op een pop
Maar ja goed fluiten en praten is toch weer mannetjes gedrag.
Is je valkje al helemaal door de rui heen nu?
Hi hi je heb een manwijf inhuis ;D
Ga er maar vanuit dat als de nieuwe staartveren die na de rui teruggroeien een visgraatmotief hebben, je dan een popje hebt.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

*Esther*

Citaat van: Lentemorgen op 23 september 2007, 19:38:18
Nee, roffelen en tikken doet hij (of zij  ;D ) niet.

Ik heb er net nog even goed naar gekeken, maar ik zie toch echt nieuwe kleine staartveertjes met een hele duidelijke visgraattekening er op. Geen donkere staarveren. Ook de nieuwe veertjes op de achterkant op het koppie lijken gewoon dezelfde kleur weer te worden  ::) moeilijk moeilijk  ;D

De kleur in het echt is trouwens niet zo geel op de foto's. we kregen de flitser met geen mogelijkheid uit  ::)

en dat kippetjesgedrag zit me dan toch een beetje in de weg  ;D
Misschien toch maar DNA testen dan, ook al ben ik erg bang voor de stress die het op gaat leveren.

Het nieuwe valkje komt hoe dan ook hoor, maar ik ben nu toch wel erg benieuwd of ik straks toch 2 van hetzelfde geslacht heb of niet  :-[



Voor een dna test heb je +/- 5 borst veertjes nodig. Die trek je er in 1 rukje uit.
De eerste keer dat ik dat deed vond ik ook niet leuk maar het valkje gaf geen kik.

Hahaha dan heb je tegen die tijd misschien een goed excuus om er een valkje(s) bij te nemen. ;) ;D
En een voliere te bouwen..................... ;D

Lentemorgen

23 september 2007, 19:51:06 #10 Last Edit: 23 september 2007, 20:06:30 by Lentemorgen
Sorry dat ik jullie bijna dood gooi met foto's maar ik heb het idee dat de kleine versies nogal vertekenen  ::)

Hier de originele grootte: de staart is ook goed te zien:
http://i3.tinypic.com/4xxeo0y.jpg

http://i18.tinypic.com/625uiv6.jpg
Op deze foto zie je de kleur, en het niet doorgekleurde masker het beste. Het gele zit alleen op het voorhoofd, en een klein beetje achter de wangetjes, maar het kleurt niet door en de nieuwe veertjes lijken ook weer donker. Op de achterkant van het koppie zitten 2 witte vlekjes.
(Let ook op het vaatdoekje links. Dat is momenteel het surrogaatvalkje  ;D



Tja  ;D Toch een manwijf?  ;D
Het is wel een verschrikkelijk dier, en dat is het  belangrijkste.

Saffier is nu denk ik halverwege de rui en ziet er dus ook niet uit met al die uitstekende veren  :-X Hij/zij was die ochtend ook nog eens onder de douche geweest.

@Esther, ik denk dat die voliere hoe dan ook over een tijdje wel gaat komen  ;D Ik heb het virus heel erg zwaar te pakken!

ManjaV

Hoi Monique,

Je valkje lijkt mij een mannetje. Ik meende te lezen dat hij zes maandjes oud is. Pas met een jaar of wat is de kop helemaal geel. Dat kan dus wel eventjes duren!
Ik ben het dus met Mara eens!
Het feit dat hij zo piept en zo zit, hoeft niet perse aan te duiden dat het een popje is. Het kan natuurlijk gewoon zijn dat hij ergens tegenaan het 'rijden' is. ;)
Wil je echt honderd procent zekerheid, dan kan je een dna-test laten doen bij Gendika. Een paar veertjes uittrekken bij de borst en opsturen. Maar zo te zien lijkt het mij echt een mannetje! :D

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Mara

Hoi hoi

Ik wilde even zeggen dat een van mijn geparelde mannen, nu pas een gestreepte staartveer heeft verloren, ik noem ze altijd zo'n popjesveren. En die is al dik anderhalf jaar oud hoor, en echt een mannetje want hij is al zijn pareltjes kwijt....

DNA onderzoek is het enigste om het 100% zeker te weten....

Mara

Lentemorgen

Toch maar DNA onderzoek dus  ;)

Moet ik echt veertjes uittrekken? Saffier verliest ze nu echt waar hij/zij bij zit, dus kan ik die ook niet gebruiken?
Ik denk niet dat mijn valkje het leuk gaat vinden, haar/hem kennende  ;D

*Esther*

Citaat van: Lentemorgen op 23 september 2007, 21:02:26
Toch maar DNA onderzoek dus  ;)

Moet ik echt veertjes uittrekken? Saffier verliest ze nu echt waar hij/zij bij zit, dus kan ik die ook niet gebruiken?
Ik denk niet dat mijn valkje het leuk gaat vinden, haar/hem kennende  ;D

Je moet echt trekken. De veertjes die op de grond liggen kunnen al vervuild zijn.
Ook mag je de veertjes dan alleen maar bij de pluimen vast houden, om vervuiling te voorkomen.

Je zou het evt iemand anders kunnen laten doen. Om het vertrouwen in jou niet te schaden.