19 april 2024, 06:32:57

Andere vogels

Gestart door Tara, 7 oktober 2002, 23:01:38

« vorige - volgende »

Tara

Hoi, kunnen er grasparkieten en kanaries bij valkparkieten blijven als die eieren zouden hebben? Wanneer beginnen ze ongeveer te paren, is dit in mei, zoals de meeste vogels? Als ze samenzitten is het wel in een grote volière. Maar ik denk niet dat de grasparkieten en kanaries schade zullen brengen aan de eieren maar dat als ik eieren heb van mijn kanaries...
Groetjes, Tara&co

cisca

Hoi Tara.
als je andere vogels bij je valkjes laat zitten als ze een nestje gaan maken dan neem je een risico,valkjes zijn op zich heel lief maar als ze eieren hebben kunnen ze heel agressief zijn en kleinere vogels aanvallen en zelfs ernstig verwonden,wanneer valkjes paren dat is eigenlijk het hele jaar door daar is geen vaste tijd voor.

Tara

Dat is dan wel een groot probleem, ik weet de anderen dan niet te doen...
Toch bedankt voor je antwoord, groetjes, Tara&co

Peter

Hoi,

Grasparkieten slopen vaak de nesten van de valkparkiet. De valkparkiet is wel groter maar toch wint de grasparkiet het vaak. We kennen diverse mensen waarbij de grasparkiet een nest van de valkparkiet verpest heeft.

Groetjes,
Peter

franky

hallo tara
mijn valken hebben de nest van mijn grasparkieten geteroriseert en hebben de nest verlaten en ze gaan beginen te paren rond februari maart
groetjes,frank

Mandy

Hallo,
Ook ik heb gras- en valkparkieten bij elkaar in een voliére.  
En helaas heb ik dit jaar mee moeten maken dat een grasparkiet pop de kans kreeg om in het blok van een valkenkoppel te komen nadat deze dus even het blok hadden verlaten. Er zaten vier jongen in, de oudste van 9 dagen zou ik eigenlijk de volgende dag ringen, maar ze had de 2 oudste dood gepikt en de andere 2 zodanig toegetakeld dat mijn vader ze uit hun lijden moest verlossen (zelf kan ik zoiets echt niet). Dit was echt verschrikkelijk om mee te maken.
Deze pop had al 3 kleine nestjes gehad en haar blok had ik weggehaald, dus ws. wilde ze toch verder en deze dus in pikken.
Volgend jaar doe ik het dus uiteraard anders, dan gaan de grasparkietenkoppels in aparte broedhokjes. Een kweker zei laatst tegen me dat grasparkieten de piranha's onder de vogels (kromsnavels) zijn. Maar verder zijn het ook leuke en lieve parkietjes hoor.  
Dan hebben m'n valken volgend jaar tijdens het broedseizoen de voliére voor zichzelf.
Mijn advies is dan uiteraard ook om de gras- en valkparkieten tijdens het broedseizoen uit elkaar te halen.

Ik wist niet beter dan dat je alleen kromsnavels bij elkaar kon zetten en dus geen kanaries erbij, maar je zal dan ws. een erg ruime voliére hebben.
Tijdens het broeden kunnen valken inderdaad agressief worden, ze willen natuurlijk hun ongeboren jongen instinctief met hun leven beschermen. Ook als een tamme valk in huis eitjes heeft gelegd is het oppassen. Grasparkieten hebben dit temperament minder. Als die valken van mij die grasparkiet toen hadden ontdekt was daar ws. ook niet veel van overgebleven denk ik zomaar...

Ik zie m'n valken nu nog wel 's paren, maar ik hang de broedblokken pas in maart weer op. En na 2 hooguit 3 nestjes haal ik de blokken weer weg.

Succes, groetjes Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl