12 mei 2025, 01:38:48

Kriebelen in nek

Gestart door Norbert, 17 september 2007, 15:00:16

« vorige - volgende »

Norbert

Hallo,

Ik heb 2 valkparkieten van ongeveer een half jaar. Het gaat erg goed met ze. De 1 komt wat liever naar me toe dan de ander, ik werk overdag namelijk en mijn vriendin zit op school vandaar dat ik er ook 2 heb genomen.
Nu weet ik dat ze het erg lekker vinden om in de nek gekrabbeld te worden. Wanneer ik dit echter wil doen gaan ze van mijn hand weg. Ze schrikken beetje terug. Wanneer ik ze wil oppakken met behulp van wijs en middel vinger voor ze houden stappen ze wel gewoon op.
Maar ik wil ze wel kunnen krabbelen om ze een plezier te doen maar dan moeten ze zelf ook wel willen. Is er een manier om ze dit toch een beetje duidelijk te maken dat mijn bedoeling goed is zonder ze achterna te jagen.

Sanna

Hallo Norbert,

Het antwoord heb je eigenlijk zelf al gegeven: niet achter ze aan jagen. De sleutel is vertrouwen. Het is al heel goed begin dat ze makkelijk op je vinger stappen. Ik zou zeggen, ga gewoon door zoals je nu bezig bent. Op een gegeven moment zullen ze zich vanzelf wel door je laten kroelen.

Groetjes, Sanna

Norbert

Valerie

Wat je ook zou kunnen doen... ze lijken vrij tam (als ze opstappen). Als ze bij je zitten, neem ze een keer op je schoot (knie) en leg 1 hand een beetje om het valkje heen. Probeer hem dan te kroelen, zodat ie kan merken dat dat fijn is en geen bedreiging. Je kan ook met trosgierst werken. Kroelen en tegelijk lekkers aanbieden.
Ook de kamer wat duister maken, wil helpen.

Succes ermee.

Norbert

Zal het vanavond eens proberen =)