18 april 2024, 19:46:08

Zwarte dikke slijmerige ontlasting

Gestart door Clauheid, 20 september 2007, 11:11:13

« vorige - volgende »

Clauheid

Hallo,

Gisteren hebben we een jong valkparkietje opgehaald bij de dierenwinkel. Die kon hem via een fokker krijgen.
Eergisteren is hij uitgevlogen. We konden hem dus gisteren ophalen. Geen idee hoe oud hij nu ongeveer is eigenlijk.....??


Afijn, het zit zo....
Vanmorgen zag ik zowel witte normale poep als 1 klodder dikke slijmerige zwarte poep(?) in de kooi op het
plekje waar hij zat.

Aan zijn achterwerkje heeft hij nu weer zo'n klodder hangen!!! Wat kan dit zijn??? Dit is toch niet goed?

We hebben van de dierenwinkel compleetvoer en trosgierst.
Eten heeft hij wel gedaan, want het water was iets vies.
Toch heeft hij weinig gehad van wat we (1,5 schepje)
in het bakje hadden gedaan.
We hebben ook iets op de grond gezet.

Ik las ergens dat hij te weinig gegeten heeft als de ontlasting zwart is? Maar het is dus ook dik en slijmerig..
Heb nu de trosgierst van plaats veranderd, dicht bij waar hij nu zit.... (hij veroert zich nog weinig)...
Hij eet er nu dus van en dat is opzich wel positief.

Kan iemand wat tips en informatie geven?

Anke

Hoi,
Als je valkje pas eergisteren is uitgevlogen, vraag ik me af of hij al wel zelfstandig kan eten.
Valkjes vliegen uit, worden nog door de ouders gevoerd en zijn meestal zo ongeveer met 7 weken zelfstandig.
Zwarte ontlasting duid erop dat je valkje niet of te weinig eet.
Slijmerige ontlasting is ook zeker niet goed.
Mijn advies is om contact op te nemen met de kweker en te vragen of dit valkje wel al zelfstandig is.  Misschien moet je valkje nog terug naar de kweker om door de ouders verder gevoerd te worden.
Want zelf papvoeding geven is als je daar totaal geen ervaring mee hebt absoluut geen goed idee.
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Clauheid

Hallo,

Hij heeft wel iets gegeten, want het water was wel vies...
Maar het zal wel niet veel geweest zijn.

Hij eet nu af en toe trosgierst zie ik net.....
En uit mijn hand wil hij wat compleetvoer (dus geen pap ofo, dat hebben we niet) eten......
Dat heb ik net geprobeerd en dat ging wel.

Ik kan je wel een foto laten zien hoe hij er uit ziet...
Hij heeft nog wel veel geel enzo maar heeft wel mooie veren enzo..

Anke

Hallo,
Het is prettig dat je valkje in ieder geval wel iets eet.
Houd goed in de gaten dat je valkje aankomt en niet afvalt.
Ik ben wel benieuwd naar de foto.
Als ik jou was zou ik toch via de dierenwinkel contat zoeken met de kweker om te vragen hoe oud je valkje precies is
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes


Clauheid

ik geloof dat hij gelukt is.... de foto :)
Ik zal het in de gaten houden en eens navragen hoe oud hij precies is...

Bedankt voor de zo snelle reactie!
Ik weet ook niet of hij al wel 'durft' te eten... (als zou hij zelfstandig kunnen eten...) Hij zit er natuurlijk net een klein dagje ofzo

Coco en Chantal

Hay

Eet hij echt of is het meer spellender wijs ?, want net uitgevlogen valkjes zijn nog niet zelfstandig.
Vind dit echt onverstandig hoor van zo'n kweker die een 1 dag uitgevlogen valkje al laat ophalen.
Maar goed het is nu niet anders.
Je kunt hem het beste elke morgen wegen op een digitale weegschaal zo kan je goed in de gaten houden of hij niet te veel afvalt.
Ook moet je er eivoer bijzetten, want dat hebben jonge valkjes elke dag nodig en dat is lekker zacht dus dat is makkelijk te eten.

Zwarte ontlasting wil zeggen dat hij zich zelf aan het verteren is  :-\. en dat is alles behalve goed.

Kan je hem eens wegen??




Groetjes Chantal en de valkjes


Clauheid

Hij eet echt van het trosgierst..
Of hij heeft dat door en het bakje nog niet echt, of hij vind dat lekkerder........

Uit mijn hand eet hij ook!
Wel de kleinste zaadjes enzo... Hij vist wel naar speciale zaadjes maar eet ze ook echt op.
Verbazingwekkend dat ik nu al met me hand in de kooi kan en dat hij dan eet... Hij gaat ook echt op m'n hand zitten.

In het compleet voer zit trouwens ook ei e.d...
We hadden 't zelf al over eivoer, maar de dierenwinkel zei dat hierin ook eivoer zit.

Gisteren heeft hij trouwens echt nix gegeten bijna.
Hij was 's morgens naar de dierenwinkel gebracht en 's middags hebben we hem opgehaald.
Dus een dag weinig voedsel.
Hopelijk is de ontlasting vandaag/morgen beter nu hij wat eten wil enzo.....

Kunnen jullie aan de foto een beetje zien of hij nog 'te jong' is om zelfstandig te eten?

Anke

Hoi Hoi,
Het feit dat je valkje trosgierst eet, betekent niet dat hij zelfstandig is.
Als je valkje echt eergisteren is uitgevlogen dan is hij gewoon echt nog niet zelfstandig.
En zal hetgene wat hij zelf eet waarschijnlijk niet genoeg zijn om aan te komen. Vaak spelen die kleintjes in eerste instantie meer met het voer dan dat ze echt wat eten.
Dus is het verstandig om zoals Chantal aanraad hem eivoer te geven wat hij makkelijk eten kan.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Clauheid

Oke dank je, zal dat er als extra bijdoen en kijken wat er gebeurd. Zo maar even naar de dierenwinkel dus! Bedankt!

Mara

Hoi hoi

Je moet echt een bakje met eivoer erbij zetten, en als het even kan ook de trosgierst en eventueel grasparkietenzaad, dat is wat kleiner en kan wat beter gepeld worden door je valkje.

Ik ben het wel met Chantal eens, een valkje wat 1 dag is uitgevlogen is nog helemaal niet zelfstandig genoeg. Zwarte poep is helemaal niet goed, dus het advies van Chantal zou ik echt opvolgen als ik jou was. En hou je valkje heel goed in de gaten.

Succes ermee.

mara

Clauheid

Hallo,

Ik heb nu eivoer in een bakje zitten (beetje natgemaakt).
De gewone compleetvoer (zitten inderdaad grove zaden in dus nog niet zo handi.......) heb ik op de grond gezet op een  klein schaaltje.

Volgensmij kan ik de eerste tijd beter dat eivoer nemen inderdaad. Gaat veel makkelijker!! Thanks

Heel erg bedankt voor de tips!! Ik zou hem goed in de gaten houden en hoop dat de kleur van de poep snel anders word.


Mara

Hoi hoi

En wegen! Je moet je valkje in dit geval elke morgen wegen zoals Chantal ook al gezegd heeft.

mara

Sanna

Hallo Claudia,

Dat je valkje nu nog veel eivoer nodig heeft wil niet zeggen dat hij het andere voer niet meer nodig heeft hoor. Dus je moet hem allebei geven. Ook moet je voor zorgen dat je het eivoer aan het einde van de dag er weer uithaalt en 's morgens vers nieuw eivoer geeft. Natgemaakt eivoer kan namelijk beschimmelen en dat is weer gevaarlijk voor je valkje, het mag er nooit langer dan een dag in staan.

Je moet ook elke morgen even je valkje wegen. Een gezond volwassen valkje weegt tussen de 80 en 100 gram. Je valkje mag niet afvallen. Als je valkje veel minder dan 80 gram weegt is hij inderdaad zichzelf aan het verteren en moet hij door iemand met pap worden bijgevoerd (trek dan eerst maar eens aan de bel bij die kweker, want hij heeft dan een jong verkocht dat nog niet zelfstandig is). Ik zou zowiezo eens proberen contact op te nemen met die kweker om wat meer over je valkje te weten te komen. Misschien weet hij ook de geboortedatum nog wel. En misschien is je valkje nog wel helemaal niet pas 1 dag uitgevlogen. Dierenwinkels zeggen wel eens zulk soort dingen omdat ze denken dat dat beter verkoopt.

Verder vind ik je valkje op de foto er wel goed uitzien. Ik krijg nou niet direct het idee van een ondervoed valkje. Is de ontlasting echt zwart of eerder heel donder groen? Maar als eerste zou ik nu vooral zijn gewicht wel eens willen weten.

Groetjes, Sanna

Clauheid

Hoi,

Ja heb nu vanalles in z'n kooi...
Compleetvoer, eivoer en trosgierst...
Die trosgierst gaat er behoorlijk aan, de rest tsjah....
Met moeite en wat hulp van mij eet hij er wat van.
Geloof dat ie nu erg moe is van alles en zit nu te slapen.

Heb geen idee hoeveel hij weegt. Ik heb geen idee hoe ik hem kan wegen.

De ontlasting is echt dik en slijmerig....tis één klodder eigenlijk. Het is zwart en volgensmij donkerbruin/groen als je het uitsmeerd.   Net lag er ook weer één en er zat wel heel iet wit bij, niet veel..