16 april 2024, 19:01:54

Zit stil, vorige keer was het het einde

Gestart door Raymond, 18 september 2007, 11:05:03

« vorige - volgende »

Raymond

Ik herken gedrag bij 1 van mijn valkjes van mijn vorige valkjes die toen zijn overleden.

Gizmo onze witmasker zit sinds vanmorgen alleen op de grond. Ik kan hem aaien en oppakken, wat die normaal nooit toelaat. Hij bijt nu soms alleen zachtjes van zich af.

Als hij zit zie je hem af en toe met zijn kop schudden en zijn oogjes vallen half dicht. Ik merk duidelijk dat er iets mis is met hem en dat hij weinig fut/power heeft.

Meestal is het niet goed als ze op de bodem zitten te niksen.

Ik zie geen bijzondere ontlasting en ook geen verwondingen aan hem, wat kan het wel zijn.

De andere 3 valkjes kijken van bovenaf naar hem en merken dat er ook iets niet klopt!

Het grootste nadeel is dat ik naar mijn werk moet in 25 minute en dus geen tijd heb om naar een dierenarts te gaan voor vanavond.....

Graag advies en raad...


Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje

Rianne

Hoi Ray,

is Gizmo een pop? Kan het zijn dat ze een ei moet leggen?
En wat was er de vorige keer aan de hand met dat andere valkje?

Raymond

Hey Rianne,

Het is ons niet 100% duidelijk het een pop of een man is.

Maar wij vermoeden een pop. Omdat we Cici 1x op haar hebben zien zitten.

Maar ons was bij de aankop verteld dat cici een popje was en gizmo een man, maar dat kan aan de kenmerken van de vogels heel goed andersom zijn.

Wij hebben ze maar 1x zien paren en dat is al enkele weken geleden. Het andere koppel paart veel meer.

Momenteel slaapt gizmo op de grond, met zijn hoofd tussen zijn veren en dan zie je haar af en toe ook met de kop schudden

De vorige keer weten we neit omdat we ze toen terug hebben gebracht naar de dierenwinkel en daar zijn ze overleden, maar toen was de ontlastig slap en bleek en dat was een andere kooi.


Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje

Rianne

Hoe oud is Gizmo? En heeft ie een wit hoofdje of nog net zo als in je handtekening? Wordt het koppie witter is het een man, anders een pop.

Eet Gizmo nog wel, of helemaal niks meer? Hoe ziet de ontlasting?
Komt er vocht uit het neusje? Of geeft Gizmo over?

Raymond

gizmo is een popje denk ik dan wel, ivm de kleur.

Hij nam net een hap trostgier maar was ook meteen weer weg. Ik zie geen vreemde kleur ontlasting in de kooi,

Hij geeft niet over, er komt geen vocht uit zijn neus.

Gizmo is van vorig jaar mei. dus 1 jaar en 4 maanden.

Ik kan hem gewoon aaien e.d. zonder dat die opkijkt. Als ik hem wil oppakken bijt die nog wel in mijn vingers. Normaal rent,vliegt die weg al ik al in zijn buurt komt.


Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje

Rianne

Ik zou zo gauw niet weten wat er aan de hand kan zijn... Je kunt wat druivensuiker in z'n drinkwater doen en hem dat proberen te voeren. Zet hem wat warmer, in een wat donkere ruimte. Ook kun je nog even gauw een vogelarts bellen en de symptomen beschrijven, misschien dat die dan kan zeggen wat er is.

Raymond

Ik heb dit nr 033-2864772 uit een andere topic gebeld en die kwam met hetzelfde advies wat jij nu net gaf. 

Apart zetten met warmte en druivensuiker ebij en los trostgier erbij.
Die warmte moet dat via een warmte lamp of kan het ook een gewone lamp zijn. Want ik geen warmte lamp en ms zelfs geen eens een losse lamp om erboven te zetten.

Enige nadeel is dat ik dus geen aparte kooi heb. Zal ik die eerst moeten gaan zoeken/aanschaffen.

Mocht die hier niet van opknappen dan moet ik ermee naar een dierenarts toe gaan.


Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje

Raymond

weet jij toevallig een goede vogelarts in de buurt van Alkmaar.

Hier in oudorp heb je wel een dierenarts maar die is niet speciaal voor vogels, maar behandeld ze wel. Vorige keer zijn we daarheen geweest met stitch


Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje


Rianne

Let wel op als je een lamp erbij plaatst. Zorg ervoor dat er ook een plekje is met schaduw. Het kan erg warm worden onder een lamp, en je hebt geen tijd om de temperatuur te meten begrijp ik?

Raymond

temperatuur van het valkje of van de lamp als die erop staat.

Ik heb mijn werk al gebeld dat ik later of niet kom. Dus dat ik geregeld. Straks eerst dan maar naar ranzijn rijden om een aparte kooi te kopen en een warmte lamp (als ze die hebben)


Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje

Rianne

De temperatuur in de kooi bedoel ik. De afstand tussen de kooi en de lamp bepaalt de temperatuur. Dus hangt ie er te dicht op, is je valkje zo geroosterd.

Raymond

ik heb om 13.45 uur een afspraak bij een vogeldierenarts. Die van HHwaard die je me gaf. Ik wacht hun oordeel even af met het aanschaffen van kooien en lampen.

Maar hun vonden dat ik zeker even langs moest komen om het gizmo te laten controleren. Ik heb er zelf weinig hoop in als ik dit vergelijk met mijn vorige 2 valkjes.  Maargoed eerst de dierenarts maar aanhoren, wat die zegt.

Is het misschien wel al verstandiger om gizmo in het vervoersmandje te zetten met trostgier en water onder een lamp zodat zij iig weg is bij de andere valkjes ivm besmetting?


Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje

Rianne

Sja, besmetting... Als het al iets besmettelijk zou zijn zouden ze het allemaal al wel hebben denk ik. En wie of wat is dan de bron?
Voor de rust zou het geen kwaad kunnen. :) Fijn dat je al zo snel terecht kunt.

Raymond

Ik ben net met spoed naar HHwaard gegaan omdat ik het idee had dat die het niet ging halen.

Helaas had ik gelijk en blies Gizmo zijn laatste adem uit bij de dierenarts. Daar strekte hij zich uit en overleed hij.

De dierenarts heeft geen bijzondere dingen gezien behalve dat die wat magerder was dan normaal. Kennelijk heeft die iets onder de leden gehad wat niet aan de buitenkant te zien was en heeft die waarschijnlijk niet veel gegeten in de laatste dagen. Voor de rest was die gezond en mankeerde hij niets...

ik kan er nog steeds niet bij dat Gizmo in 1 dag van een actieve valk naar een valkje is gegaan die het niet overleeft.

En het erge is dat je dan bij jezelf gaat nadenken wat heb ik fout gedaan, waarom ben ik gisteren toen die halverwege de kooi zat niet al gaan bellen... dan had die het mischien nog gered...

De andere valkjes merken het al dat gizmo niet meer terug komt... Het mannetje blaast naar mij en tik op alles wat in de kooi hangt.

Ik heb er nog steeds kippevel van en heb ff geen idee wat ik moet doen. Ik hoop dat de andere valkjes het allemaal goed hebben en ik zal zeker gaan opletten of zij allemaal eten!


Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje