ingevroren Harrison's pellets: zijn ze los of is het 1 bonk?

Gestart door joepie, 11 september 2007, 19:11:38

« vorige - volgende »

joepie

Hoi allemaal,

Heeft iemand misschien ervaring met het invriezen van Harrison's pellets?
Ik vraag me af hoe de pellets zijn na het invriezen: is als het ware 1 grote klont, of zijn het nog losse korrels?

Ik heb nog helemaal geen ervaring met pellets, maar ik begrijp dat Harrison zegt dat na het openen van het pak, de pellets minder lang houdbaar zijn; omdat er lucht bij is gekomen. Na het openen van het pak moeten de pellets binnen een paar weken opgemaakt worden.

Als de pellets in ingevroren toestand los blijven, kun je ze ook invriezen voordat het pak open gaat :P, en een deel weer terug in de vriezer zetten. Op die manier kan de lucht bij het openmaken van het pak de houdbaarheid ook nauwelijks meer aantasten.

Aan de andere kant moet ik Harrison misschien niet zo serieus nemen... Wie heeft hier ervaring mee?


Joepie

Anja

Hoi Joepie,

Zelf heb ik geen ervaring met het invriezen van pellets.
Ik doe ze na opening in een luchtdicht afgesloten bak.
Ik gebruik geen Harrison maar Nutribird.

Groetjes anja

Yvette

Ik heb ook nog nooit mijn harrisons ingevroren gehad en nu geef ik alleen nog zaadmix

Rianne

Ik vries het ook niet in, de zak goed afsluiten werkt ook prima. Als je maar 1 valkje hebt of 2 zou ik gewoon de pondsverpakking nemen. Ik heb 9 valkjes en gebruik de grote verpakking. Die is met 4 weken op.

In principe zouden de pellets korrelig moeten blijven omdat het een droogvoer is en er geen water bij komt. Anders kun je het met een heel klein beetje eerst uitproberen.

joepie

Citaat van: Rianne op 11 september 2007, 22:26:09
Als je maar 1 valkje hebt of 2 zou ik gewoon de pondsverpakking nemen. Ik heb 9 valkjes en gebruik de grote verpakking. Die is met 4 weken op.

In principe zouden de pellets korrelig moeten blijven omdat het een droogvoer is en er geen water bij komt. Anders kun je het met een heel klein beetje eerst uitproberen.


Hoi Rianne,

Reuze goed dat je erbij hebt gezet hoe snel zo'n pak leeg is. Als 9 kietjes 4 weken doen over 5 pound, doen 2 kietjes bijna 4 weken met een pound.

Zodra ik door heb dat mijn nieuwe aanwinst - over een paar weken  ;D komtie - het lust, kan ik vrij rap daarna de volgende lading bestellen. Op dit moment bestel liever voor een jaar vooruit dan elke maand een pound, dat scheelt veel geld.

Krijgen jouw parkieten overigens naast de pellets ook nog zaad?

Ik heb eergisteren mijn eerste zak Harrison's binnen gekregen, dus ik kan het invriezen niet met een klein beetje uitproberen. Om een beetje te proberen  moet de zak dus open, en dat was juist niet de bedoeling. Het is een beetje "alles of niks"   :censuur <OK, dit is dus waarschijnlijk een mannentik>  :censuur.

Als verder niemand hier ervaring mee heeft, dan waag ik het erop :P.

Joepie

danielle

Hoi,

Ik bestel ook altijd een grote zak harrison pellets. Ik doe de orginele verpakking in de vriezer en haal daar altijd voor een week uit en doe dat in een afgesloten doosje. Je kunt het meteen uit de vriezer halen, want het word nauwelijks bevroren, omdat het zo droog is. Dus het blijven gewoon losse korrels.
Ik heb nu al zo'n 3 maanden de grote zak en heb nog zeker een maand over, dit heb  ik elke keer aan 1 valkparkiet en twee grasparkieten gegeven. (heb nu een nieuw valkje, maar die moet het nog leren eten).

Groetjes Danielle


joepie

Hoi Danielle,

:D Daar zat ik op te wachten! Zo had ik het ook willen doen: grote zak in de vriezer en dan steeds wat eruit halen. Iedere week lijkt me een prima indeling.

Twee vragen nog om het zekerste te weten:

  • Doe je de Harrison's zak zo in de vriezer of in een doos/vrieszak

  • bedoel je dat de pellets snel ontdooid zijn? Mijn vriezer staat op -18, kan me voorstellen dat het even duurt voordat het eetbaar is.



Tnx

joepie

ps. mooie valk heb je daar trouwens!

Rianne

Hoi Joepie,

het wordt aangeraden om 80% pellet voeding te geven en 20% andere dingen, dat mag dus van alles zijn. Zaadvoer, groente en fruit, brood enz. :)

joepie

Rianne,

Dat ga ik zeker doen. Een beetje afwisseling in het eten lijkt me wel heel prettig.

Ik heb ook nog een pak Scenic erbij gehaald; wie weet waar 't kietje zin in heeft Harrison's of Scenic, of voor mijn part Ecobird, Nutribird of nog een andere pellet 8).

Zaadjes krijgtie dan ook iedere dag, en verder per dag eens kijken uit een menukaartje van een stukje vers brood of een beetje groente of fruit.
En op zondag een stukje eiwit (daar was Okki helemaal gek op).

joepie

danielle

Hoi Joepie,
Ik doe de orginele verpakking in de vriezer, dit omdat deze zak speciaal is gemaakt dat het lang houdbaar blijft. Er staat ook op de verpakking dat het in de orginele verpakking moet blijven.
Ja, het is misschien raar, maar je kunt het echt meteen uit de vriezer eten, het wordt niet hard, alleen maar koud. Vandaar dat ik het niet zo uit de vriezer geef  ;) .
Ik zelf geef elke dag pellets, daarbij fruit/ groente en zo'n 1 tot 2 keer per week zaden.
Dank jewel voor compliment  :D .

Groetjes Danielle