23 mei 2024, 10:12:12

witte valkparkiet

Gestart door wendy, 7 oktober 2002, 17:48:24

« vorige - volgende »

Remco_Ultee

Een hele witte met zwarte ogen vindt ik echt heel mooi! Ik heb nu 2 Lutino's dus als ik er een witmasker bij zou stoppen heb ik ook kans op een albino of zo'n witkop lutino! Dat is wel gaaf!, dan maar eens op zoek naar een Witmasker man!!!

daan

Maar dit geld zeker alleen witmakser man en lutino pop, andersom krijg je je zeker wel wangetjes. dus pop witmasker en man lutino.  Want de man overheerst dan toch of niet.

Jeetje mikkie het is soms zo verwarrend.

Groet Daan

Barbara

Hoi,

ik heb het uitgevogeld voor jullie, als je witkop lutino's wilt, moet je een lutino man split voor witkop hebben en die een nestje laten krijgen met een witkop pop. Dan wordt een kwart van de jongen lutino witmasker poppen.

Als je een witkopman split voor lutino kruist met een lutino pop split voor witkop, kun je ook een kwart lutino witkop jongen krijgen, dat zijn dan poppjes of mannetjes, afhankelijk van op welke plek in de genen de split witkop zit bij de ouderpop.

Als je een witkopman zonder split voor lutino kruist met een lutino vrouw zonder split voor witkop, krijg je allemaal wildkleur jongen die split zijn  voor witkop (popjes) of voor witkop en lutino (mannetjes).

Groetjes,

Barbara

ziralioness

DAT wil ik......!!!!!!!  ;D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Barbara

Eh, WAT wil jij ziralioness?

daan

Hoi Barbara,

Wat is precies split???????????????

Dus het is dus niet zo als je een lutino man met een witmasker pop kruist dat je dan ook kans op witkop lutino's hebt???

Of een lutino pop met een witmasker man. dan wel????

Groetjes Daan

Barbara

Een gen is een stukje uit het erfelijk 'bouwpakket' van een valkje. Voor elke eigenschap van een valkje zijn er 2 genen nodig, zeg maar 2 'instructies'. Zo ook voor de kleur.

Een mannetjesvalk heeft 2 X-genen, 1 van pa en 1 van ma, dit schrijf je op als X X. Een popje heeft een X-gen van pa en een Y-gen van ma, dat schrijf je op als X Y. Op elk gen dat de kleur bepaalt, kan een mutatie zitten, bv voor lutino, dat we aangeven met L. Witkop geven we aan met een w. Mutaties met een hoofdletter zitten altijd alleen maar op een X-gen en mutaties met een kleine letter kunnen zowel op een X- als een Y-gen zitten. De X-gen mutaties zijn bij popjes al zichtbaar als ze die op haar X-gen heeft. Bij een man moet de mutatie op beide X-genen zitten om zichtbaar te worden. De mutaties die op beide genen kunnen zitten, moeten bij popjes en bij mannetjes op 2 genen zitten om zichtbaar te worden.

Split betekent dat een valkje 1 gen heeft met een bepaalde mutatie, maar dat de kleuren en patronen die daarbij horen niet zichtbaar zijn op het valkje. Wat voorbeeldjes:

witkopman: Xw Xw
witkopman split lutino: XL X of X XL (je ziet geen lutino)
witkoppop: Xw Yw
lutinopop: XL Y
lutinopop split witkop: XL Yw of XLw Y(je ziet geen witkop)
witkoplutino pop: XLw Yw
witkoplutino man: XLw XLw

Een witkoppop split lutino bestaat niet, omdat je het lutino altijd zal zien bij een pop en dan heet het geen split meer.

Je kan alleen witkop lutino's krijgen als de witkop vader ook een gen heeft met lutino en de lutino moeder een gen met witkop. Omdat jij waarschijnlijk niet weet of je vogels split zijn voor iets, zou het dus kunnen dat je lutino pop toevallig split is voor witkop en als je er een witkopman bijkoopt dat die toevallig split is voor lutino, maar dat zou erg toevallig zijn. De kans is dus niet erg groot dat er lutino witkoppen worden geboren als je niet weet of en waarvoor de ouders split zijn. Al sje het wel weet, kan het ook nog zijn dat er toevallig geen lutino witkopjes uitkomen, gewoon omdat de natuur dat een keertje niet doet in dat nestje.

Ik hoop dat dit een beetje begrijpelijk is, ik weet niet hoe oud je bent, maar dit is de duidelijkste uitleg die ik kan geven. Als je een grote kans wilt hebben op witkop lutino's, moet je ds aan valkjes zien te komen waarvan de kweker weet waarvoor ze split zijn.

Paul

Hoi,
Ik heb een spierwitte valk (POP) met zwarte oogjes en heb daar samen met een wildkleur man met wat cinamon erin een jong gekregen wat rode oogjes had en spierwit was.
Ik geloof wel dat de wildkleur man iets van split had voor witmasker volgens zeggen van de kweker.
Helaas heeft dat jong het niet gehaald door een hersenbloeding toen ie net zelfstandig begon te worden :-(
Maar ik ben benieuwd als ze weer een nestje krijgen of er dan weer een witte met rode oogjes bij zit :-)

Groetjes, Paul

daan

21 juni 2003, 22:40:56 #23 Last Edit: 21 juni 2003, 22:41:39 by daan
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag foto's gemaakt bij mijn vader in de voliere, en ik heb er ook gelijk een gemaakt van de witte valk (witmasker lutino). Op de achtergrond zie je er ook nog eentje.

Groetjes Daan

Remco_Ultee

Mooie vogels hoor Daan.

Lique

Hoi Daan, wat zien ze er mooi uit zeg, en je hebt het prima omschreven ;)
Veel plezier met je valkjes.

Groetjes Lique

daan

Dank je Lique,

Ik vond het wel leuk om een foto te plaatsen over het onderwerp, en op een foto zie je altijd weer meer als dat je het beschrijft, toch.

Groetjes Daan
p.s; ze zijn van me vader, hij is er ook erg trots op dit is de 1e keer dat het goed gaat met de witte valk, nu gelijk 2 stuks, dat is helemaal geluk toch.

Barbara

Hoi,

ik vond hier http://www.weero.net/albino.htm een stukje ove rhet fokken van albino's (witkop llutino's), leek me wel leuk voor de liefhebbers!

Groetjes,

Barbara

*Dennis*

ik heb er nu drie. drie mooie albino`s heb ze gekocht bij een hobby kweker in Borne heb geluk gehad want hij wou eerst zelf met ze kweken heb best veel voor ze betaald maar ze zijn het waard.

Groetjes Dennis

Marianne

Hoi Dennis,

Heb een een foto van je aanwinsten ?
Albino's zie je niet zoveel.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!