valkparkiet op kamer -> hoeveel valkjes kunnen in deze voliere?

Gestart door andreas, 11 september 2007, 17:19:50

« vorige - volgende »

andreas

hallo,

ik zou graag eeb valkje op men kamer houden maar men moeder kennende halve boerendochter zegt dat ik daarmee moet oppassen met vogels omdat in de veren enzo nogal is wat ziekte kunnen zitten?

kan ik dus een valkje op men kamer houden?

ik denk dat dat vroeger misschien zo was bij zeer comerciële verkopers maar als je nu bij een goede kweker gaat denk ik dat het wel veilig is of zit het anders???

mvg,andreas

Bert_85

Dag Andreas,

Voor ziekten zou ik niet meteen bang zijn, er zijn maar weinig ziekten die via vogels op mensen overgedragen kunnen worden.

Wat wel een probleem kan zijn is dat je allergisch kunt zijn voor verenstof. Net als de andere vertegenwoordigers van de kaketoe familie produceren valkparkieten daar nogal wat van.

Vergeet ook niet dat bij het eerste ochtendlicht je valkparkiet zich niet stil zal houden...  :D

Groeten,

Bert

Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Sanna

Hallo Andreas,

Allereerst is het erg belangrijk om een betrouwbare kweker te vinden om eventuele ziektes zo veel mogelijk uit te sluiten. Dus liever niet bij een dierenwinkel. Het mooiste is dat je ook al een keer bij de kweker hebt mogen kijken zodat je zelf de vogeltjes hebt kunnen zien en er een goed gevoel over hebt. Verder ben ik het eens met Bert. Valkjes produceren erg veel stof en het kan ongezond voor jou zijn om in die ruimte te slapen. Als je hem dan op je slaapkamer wilt houden houden zul je voldoende moeten luchten zonder dat je valkje op de tocht komt te staan. Verder is het ook goed te bedenken dat valkparkieten hele sociale dieren zijn. Hij zal het een stuk leuker vinden om in de huiskamer te staan waar hij veel meer aanspraak zal hebben. En als we nou toch bezig zijn, een vogelvriendje is eigenlijk nog beter voor je valkje ;). Dat hoeft echt niet te betekenen dat je straks met 2 wilde vogels zit. Wanneer je er eerst 1 neemt en die goed tam maakt, zul je zien dat wanneer de 2e komt, en je hier ook je tijd in steekt, je eerste valkje nog heerlijk tam blijft.

Veel succes met de keuze. Denk er in ieder geval goed over na.

Groetjes, Sanna

andreas

bedankt,

natuurlijk neem ik twee vogels want ik moet ook naar school enzo dus jah.
ze kunnen wel s'avonds makkelijk een uurtje uit de kooi.

ik heb wel gelezen en gehoort dat als je tamme valkjes hebt in een binnenkooi dat die niet zullen kweken?

klopt dit want ik wil wel graag is een nestje.

Sanna

Nee hoor Andreas, als jouw valkjes het genoeg naar hun zin hebben, en je hebt natuurlijk een mannetje en een popje ;), dan zullen ze best trek in een nestje kunnen krijgen hoor. Maar daar moet je je te zijner tijd dan maar eerst eens in gaan verdiepen, want daar komt nog wel een boel bij kijken.

Groetjes, Sanna

andreas

oke bedankt voor de info allemaal maar toch nog een vraagje zouden jullie een valkparkiet op de kamerhouden? of niet?

men moeder is er vooral tegen omdat er veel kleine pluiimpjes zullen rondvliegen zal dat veel zijn of kan ik die elke avond even verwijderen?

ManjaV

Hoi Andreas,

Het is misschien beter als je je valkjes in de huiskamer neerzet. In een slaapkamer kunnen ze nogal makkelijk vereenzamen. Daarbij komt ook nog te kijken dat het denk ik niet goed is om je valkjes dag in dag uit op je slaapkamer te laten staan in verband met het stof.
Mocht je dit wel van plan zijn, stofzuig dan elke dag!
Ik lees dat je van plan bent twee valkjes te nemen, dat is mooi! Dan hebben ze elkaar als je naar school bent.
Denk eraan dat je een ruime kooi aanschaft, waarvan de diepte minimaal 40 a 50 cm is, de breedte 60 en de hoogte 70 a 80.
In de dierenzaak praten ze je soms een te kleine kooi aan. ;)
Heel veel succes!

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

andreas

hallo alle vriendelijke mensen

Maar ik zit meer op mijn kamer dan beneden in de woonruimte dus hebben men valkjes meer aan me op mijn kamer.
er ligt zo al veel stof op mijn kamer maar van het elke dag t stofzuigen maak ik wel een gewoonte van ik heb zo een kleine handstofzuiger suoper handig!

ik had al plannen voor de binnenkooi ik wil die wel zo groot mogelijk maar het moet mooi blijven op men kamer ik had iets in gedachten van l:120cm b:80 cm h:150cm
als ik op mijn kamer ben zullen ze bijna altijd los vliegen.
ik ben ook nogal planten gefraekt en zowat al men planten die op men kamer staan zijn giftig dus daar pas ik ook wel voor op. :D

ik zou men binnenkoi tegen het raam willen zetten maar dat raam staat bijna contuni open (gekantelt) kan dat kwaad of kunnen ze niet tegen tocht?
kan het ook kwaad als ik af entoe mijn raam eens helemaal openzet dat het is goed kan verluhten of tocht dat te veel?

mvg, andreas

BeRtv

13 september 2007, 22:49:22 #8 Last Edit: 13 september 2007, 23:47:17 by BeRtv
hey jongen..

ik heb ook een binnenvoilere,en die staat op me kamer.met 2 pracht van beestjes..hahaha,weet je wat het is,stof hier en stof daar,kijk of je nu beneden zit of boven dat maakt niks uit,dat adem je dan toch wel in,maar denk eens aan andere dieren,elk dier heeft voor en nadelen..en mij kamer is gelukkig groot!!

ik maak regelmatig schoon,stof alles af,meestal een raampje open,een ventilator,plus airco...........schoonmaken en onderhoud is gewoon een must..zeker als je verder ook dure apparatuur heb staan in je kamer,zoals ik...
maar ik ken mensen die der woonkamer kleiner is dan mijn slaapkamer haha..........

ik ken wel meer mensen met dieren op hun kamer,vergeet alleen niet dat je goed en lang voor dat beestje moet zorgen..
en de rotzooi opruimt,dus je krijgt een kindje ;)

dan valt het allemaal wel mee denk ik..
en onder je raam zetten lijkt mijn totaal geen succes.....
maar goed snap ook die disccusies soms niet helemaal,want in buitenvoiliere,s zitten ze ook in dag en douw..

succes in iedere geval

en de vraag of je er allergies voor ben tja....

Sanna

Hallo Andreas,

Vogels kunnen heel erg slecht tegen tocht. Er is een groot verschil tussen op de tocht staan en in een buitenvoliere zitten. Het belangrijkste is dat de kooi niet staat in de rechte lijn van je raam naar je deur, want daar zal het tochten. Je moet bedenken dat voor vogels de longen enorm belangrijk zijn. Zij hebben een compleet ander ademhalingssysteem dan mensen en zoogdieren (lees maar eens hier). Je kan dus begrijpen dat wanneer een vogel iets aan zijn longen krijgt (zoals een longontsteking) hij er veel zieker van zal worden dan mensen of zoogdieren. Meestal is het zelfs fataal. Een vogel mag dus nooit op de tocht staan!

De maten van de kooi die je in gedachten hebt zijn zeer riant! Daar heb je zeker mooie kooien in. Ik heb ongeveer zo'n kooi:

Alleen is de mijne volgens mij 60 cm diep en 80 cm breed, ietsje kleiner dus. Hier kunnen met gemak 4 vogels in wonen.

Met je planten zul je echt wel op moeten passen. Je zegt zelf al dat de meeste giftig zijn. Ik wil je even waarschuwen dat valkjes watervlug zijn, zeker als het om planten gaat! Het beste kun je de planten van je kamer verbannen. 1 Moment van onoplettendheid en ze hebben zich meester gemaakt van een plantje :-\.

Groetjes, Sanna

BeRtv

Citaat van: Sanna op 14 september 2007, 13:25:40
Hallo Andreas,

Vogels kunnen heel erg slecht tegen tocht. Er is een groot verschil tussen op de tocht staan en in een buitenvoliere zitten. Het belangrijkste is dat de kooi niet staat in de rechte lijn van je raam naar je deur, want daar zal het tochten. Je moet bedenken dat voor vogels de longen enorm belangrijk zijn. Zij hebben een compleet ander ademhalingssysteem dan mensen en zoogdieren (lees maar eens hier). Je kan dus begrijpen dat wanneer een vogel iets aan zijn longen krijgt (zoals een longontsteking) hij er veel zieker van zal worden dan mensen of zoogdieren. Meestal is het zelfs fataal. Een vogel mag dus nooit op de tocht staan!

De maten van de kooi die je in gedachten hebt zijn zeer riant! Daar heb je zeker mooie kooien in. Ik heb ongeveer zo'n kooi:

Alleen is de mijne volgens mij 60 cm diep en 80 cm breed, ietsje kleiner dus. Hier kunnen met gemak 4 vogels in wonen.

Met je planten zul je echt wel op moeten passen. Je zegt zelf al dat de meeste giftig zijn. Ik wil je even waarschuwen dat valkjes watervlug zijn, zeker als het om planten gaat! Het beste kun je de planten van je kamer verbannen. 1 Moment van onoplettendheid en ze hebben zich meester gemaakt van een plantje :-\.

Groetjes, Sanna
oke,bedankt weet ik ook weer iets meer als leek zijnde haha....
snapte dat nooit helemaal precies,maar ben ook niet zolang actief nog op dit forum ;)

groeten bert

andreas

jaja over de planten heb ik al nagedacht doe gaan elke keer als de valkjes los zijn de kamer uit.
Ik moet men moeder nog overhalen dat het op mijn kamer mag want nu wil ze ineens een groote buitenvoliere met veel valkjes en dit en dat terwijl ik gewoon 2 tamme lieve valkjes wil die af en toe eens een nestje geven.

Anke

Hoi Andreas,
Heerlijk zo'n moeder ;D
Doe gewoon allebei :) dan kunnen de vogeltjes uit een eventueel nestje, leuk naar de buitenvoliere.
Tja en valkjes op je kamer: Ik heb een jaar of drie in een mini appartement gewoont en daar siep ik zo ongeveer naast de valkjes kooi, waar 4 valkjes in zaten. Ik heb nooit ergens last van gehad ;D
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

andreas

hallo,

Het gaat toch een volière worden een grote.
we hebben een oude kiosk in de tuin staan(zeshoekig) die we gaan omvormen tot een volière en daar nog is een stuk van ong.3meter op 2meter aan vast.
de kios heeft een diameter van 290cm en een hoogte van 250cm en het bijkomend stuk zal dus ook die hoogte hebben dus in totaal ong. 37.5 kuub
hoeveel valkjes kunnen hier in? die broedn in kolonie verband.

mvg

Anke

Hoi Andreas,
Ik wilde even zeggen dat ik het onwijs gaaf vindt dat je een grote voliere krijgt ;D
Sorry over afmetingen en aantal vogels kan ik niets zeggen. Maar er zijn heel veel mensen hier op het forum die je daar wel antwoord op kunnen geven.
Veel plezier met je voliere!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes