23 mei 2025, 13:40:08

Wat moet ik doen?

Gestart door sweetfuzzy, 2 september 2007, 10:08:15

« vorige - volgende »

sweetfuzzy

Tinco zit nu alweer aan haar 2de nest onbevruchte eitjes omdat er geen man is. Ze zit er nu al 6 weken op of misschien al wel langer zelfs. Rocky en Tweety hebben ook een nest maar daar komt wel iets uit ... er is er 2 dagen geleden 1 geboren. Maar wat is nu het geval Rocky is weer bezig om Tinco te verjagen en haar hok te veroveren. Dat zouy betekenen dat Rocky en Tweety aan de derde ronde zouden kunnen beginnen. Moet ik de eitjes van Tinco weghalen en het broedhok eruit halen? Er is dan een kans dat Tinco weer in het andere hok gaat liggen waar nu de kleintjes inzitten. Wat kan ik nu het beste doen ....

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is ... anders hoor ik het wel
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

vickie

Hey sweetfuzzy,

Ik zou Tinco apart zetten als dat gaat, zodat Rocky en Sweety rustig hun nestje kunnen grootbrengen/uitbroeden.

Probeer tegen volgende zomer een man voor haar te vinden. Of leg bevruchte eitjes van het andere koppel in de plaats van haar onbevruchte eitjes. Het is alleszins beter als Tinco een man zou krijgen.

Succes!

Groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Agnes

Als je de eitjes weghaalt, kun je dat het beste met  1 of twee tegelijk doen.
Dat doe je bv. iedere dag totdat de eitjes wegzijn.
Zo kan Tinco eraan wennen.
Anders gaat ze misschien weer leggen.

De broedtijd van een valkparkiet is ongeveer 21 dagen.
Een evt volgende keer begin je na  3 weken met het weghalen van de eitjes.

Ik weet niet of ik haar bevruchtte eitjes zou geven, want als ze jongen in haar eentje moet voeren, kan dat uitputtend zijn.

Als je het koppel met jongen apart zou kunnen houden totdat de jongen uitgevlogen zijn, dan zou ik dat wel doen.
Dat geeft meer rust voor de ouders en de jongen.
Vooral omdat Rocky in het andere blok wil.
Hij moet bij z'n jongen blijven ;) en zorgen dat ze genoeg te eten krijgen ;D

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.