18 april 2024, 16:13:25

JONGE VALKPARKIET

Gestart door valek, 4 september 2007, 19:03:30

« vorige - volgende »

valek

Ik heb sinds zondag een valkparkiet van ongeveer 5 a 6 wk oud gekocht. Hij is met de hand groot gebracht en is al handtam. Ik weet niet of de valk ziek is, hij zit de hele dag op z'n stok en slaapt veel. Fluiten doet hij/zij nauwelijks en eet haast de hele dag door.
Is dit een normaal gedrag voor een jonge vogel of moet ik mij zorgen maken dat hij ziek is.

Kaatje

Hoi Valek,

Jonge vogeltjes slapen inderdaad best veel hoor, enuhhh als hij de hele dag door eet dan is hij ook best vaak wakker denk ik  ;) Net echte baby's he ... eten poepen en slapen  ;D

Neem je hem er ook wel eens een keertje gezellig uit want valkjes houden van gezelschap .... zoniet ja wat is er dan lekkerder dan eten en slapen !?

Succes en eerlijk gezegd denk ik dat hij niet ziek is hoor, maar goed ... weten doe ik dat natuurlijk ook niet, ... wordt er wel gepoetst !?

Karin

valek

ja er wordt regelmatig gepoetst en we halen ons valkje er regelmatig uit maar niet langer dan een kwartier. maar we zijn hier nog wel voorzichtig mee want hij is bij ons nog een beetje bang want hij ken ons nog niet moet nog aan ons wennen waneer komt het moment een beetje dat hij wat meer van zich laat horen met fluiten en een beetje gaat spelen in de kooi er hangt een speeltje in de kooi maar kijkt er niet naar om

Kaatje

Hoi Valek,

Nou dat klinkt allemaal goed hoor ... slaapt hij ook op 1 pootje !? Als dat zo is dan zou ik me zeker geen zorgen maken + dat je natuurlijk ook in je achterhoofd moet houden dat je nieuwe valkje pas sinds zondag bij jullie is natuurlijk !

Hij zal ook de kat uit de boom kijken denk ik hoor en hij is echt nog heel erg jong ... Mijn valkje had ik met 6 weken en was in het begin ook stil en maakte hij wat zachte piep geluidjes, ( zo lief ) .... Nu is hij een week of 11 a 12 denk ik en hij voelt zich al helemaal thuis hoor ...

Veel aandacht aan hem schenken en veel met hem praten, daar houd hij van .... ik heb nu een valkje wat niet meer bij me weg wil en waar ik soms zelfs moe van word, haha ... Voor je het weet is dat bij jou ook zo, maar wel veel aandacht geven, dan word hij ook sneller minder bang ...

De buren hier dachten dat ik gek aan het worden was en in mezelf begon te praten, haha ... We kletsen ook heel wat af op een dag hoor en als dank krijg ik telkens een piep te horen alsof hij wil zeggen ... Ja, het is goed hoor ;)

Heel veel plezier met je valkje ...

Gr, Karin

Kaatje

Oja, en op een dag denk je .... kan je nu niet even je snavel houden !? Geniet nog maar even van de rust die je nu hebt  ;D

Gr, Karin

valek

nou dat klinkt wel gerustelend we moeten gewoon geduld hebben maar ik dacht dat jongen valkjes juist aktief waren en heb geen ervaring met jongen valkjes hoe ze zich gedragen en zo en waneer ze een beetje gaan spelen  en fluiten maar het zal dan wel nog gaan komen erg bedankt voor je reactie ben al een beetje gerust gestelt 
gr anja

Kaatje

Graag gedaan hoor Anja,

Je zult echt zien dat hij vandaag of morgen ineens wel actief zal worden ... gewoon lekker toespreken  ;) Oja, en er schijnt een stappenplan voor het tam maken op de site te staan, misschien dat je daar ook eens kunt kijken  :D

Gr, Karin

Sanna

Hallo Anja,

Wat Karin zegt, het komt helemaal goed met jullie valkje hoor! Hij zal een dezer dagen echt wel actiever worden. Vrijwel ieder valkje, hoe oud ook, dat je net opgehaald hebt, zal de eerste paar dagen nog erg rustig zijn. Ze moeten wennen aan hun nieuwe omgeving en alle nieuwe geluiden, en dat is bovendien ook erg vermoeiend waardoor ze heus wel wat meer zullen slapen. Maar dat gaat gauw genoeg over en straks zal je valkje lekker het hele huis gaan ontdekken en jullie om aandacht vragen.

Groetjes, Sanna

valek

hoi sanna bedankt voor je berichtje hoop dat julie het goed hebben je merkt inderdaad dat hij nog erg jong is je ziet het ook als hij probeert om op een stokje te klimmen dat gaat nog erg moeizaam en het lijkt wel als ik tegen hem praat dat hij gelijk gaat slapen en als ik weg loopt dan is hij weer wakker hij is wel erg schuw als ik dichter bij kom gisteravond was hij wel een beetje levendig maar op de dag eet en slaapt hij aleen maar het lijkt wel of hij ook af en toe aan het oefenen is om te fluiten  want hij doet zijn snavel  steeds open zonder geluid hij maakt zich ook vaak heel dik maar ja meschien ben ik wel erg overbezorgt en moet het inderdaad allemaal nog komen ik ben wel blij met jullie gerustelend advies en het is nathuurlijk ook zo dat elke valk anders reageert  groetjes anja

Sanna

Hoi Anja,

Dat fluiten zonder geluid te maken, dat is gapen ;). En ook dat dik maken betekent gewoon dat hij lekker op z'n gemak is hoor.

Groetjes, Sanna

valek

HOI SANNE BADANKT VOOR JE  ANDWOORD HEB VOOR DE ZEKERHEID CONTACHT GEHAD MET DE DIERENARTS MET ZIJN ASISTENT GESPROKEN EN VERTELDE EEN BEETJE HET ZELFDE ALS JULIE  MOET OP ZIJN VOEDING LETTEN DAT HIJ VOER KRIJGT SPECIAAL VOOR VALKPARKIETEN MAAR DAT HEEFT HIJ AL EN IK MOET NOG EXSTRA VITAMINEN DRUPPELS IN ZIJN DRINKBAKJE TOEVOEGEN EN DIE HEB IK VANMIDAG EVEN GEHAALD HIJ  VERTELDEN DAT HET WEL EENS VOOR KOMT DAT ALS HIJ SONDE VOEDING MISCHIEN HEEFT GEHAD DAT HIJ MISCHIEN ZICH DAAR IN VERSLIKT KAN HEBBEN DAT HET DAN IN ZIJN SLOKDARM TERECHT KAN KOMEN EN DAN OVER LEVEN ZE HET MEESTAL  NIET MAAR DAT IS BIJ HEM WAARSC HIJNLIJK HELEMAAL NIET AAN DE ORDE WANT DAN ZOU HIJ ER VEEL ZIEKER ER UIT MOETEN ZIEN EN DAN EET HIJ HELEMAAL NIET EN DAN IS HIJ OOK NIET MET MOMENTEN WEL AXTIEF DUS WE MOETEN AFWACHTEN WAT HIJ IN DE TOEKOMST GAAT DOEN DAN KAN IK ER AL TIJDT NOG  MEE LANGS KOMEN VERTELDE HIJ VANMIDAG HEEFT HIJ EEN HALF UUR BIJ MIJ EN BIJ MIJN MAN GEZETEN EN ZAG ER ERG LEVENDIG UIT  HEEFT OOK UIT MIJN HAND WAT VOER GEGETEN  DIT  WOU IK EVEN NOG VERTELLEN  GROETJES ANJA

Kaatje

Hoi Anja,

Wat ben jij toch net zo lekker ongerust als mij, hihi ... Maar dat gaat wel over hoor ! Het is goed dat je "even" de dierenarts hebt gebeld maar laat hij je nu niet angstiger maken dan dat je al bent ...

Je hebt je valkje nu al vanaf zondag, hij eet en slaapt goed ( net als een baby dus ) en hij gaapt !! ( leuk gezicht is dat hè ) Nou allemaal tekenen dat hij echt op zijn gemak zit !

Als hij lekker zijn oogjes toeknijpt terwijl je hem toespreekt is alleen maar goed, ... zo wil hij je stem goed in zich opnemen, het feit dat als jij wegloopt hij zijn ogen weer open doet is omdat hij dan merkt dat hij iets mist ( geluid ...jouw stem) en wilt dit waarschijnlijk even checken ...

Nee hoor, je doet het gewoon goed, niet luisteren naar allerlei gekke dingen zoals sonde voeding en verslikken e.d. ... als dat zo was geweest dan had je valkje allang echt "doodziek"  geweest  ::)

Super zeg dat hij al voer uit je hand hebt gegeten, .... zie je nu wel ... alles is al aan het goed komen enuhhh geduld wordt echt rijkelijk beloond  ;D

Groetjes Karin

valek

HOI KARIN BEDANKT VOOR JE BERICHTJE  DIE BEZORGTHEID ZIT NOU EMAAL IN MIJ DAT HEB IK OOK MET ME 2 KINDEREN  VOORAL TOEN ZE NOG KLEIN WAREN DAT GAAT ER NIET UIT EN OOK MET DIEREN  MAAR IK ZAT NET WEL TE GENIETEN VAN ME VALKJE WANT IK HEB EEN SPIEGELTJE GEKOCHT EN HIJ HEEFT ER ZO WAAR IN GEKEKEN EN SNAPT ER HELEMAAL NIETS VAN HIJ HEEFT OOK EEN PAAR KEER METZIJN SNAVEL TEGEN ZIJN SPEELTJE  ER TEGEN AAN GEDUWT WAS GRAPIG OM TE ZIEN DAT HIJ DAT VOOR HET EERST DEED HET VALT ME OP DAT HIJ TEGEN DE AVONDT MEER AXTIEVER IS ALS OP DE DAG  HET LIJKT ER OP DAT HIJ HEEL LANGZAAM EEN BEETJE AXTIEVER WOORDT HOEVEEL VALKJES HEBBEN JULIE EN HOE OUD ZIJN ZE GROETJES ANJA

Kaatje

6 september 2007, 01:07:06 #13 Last Edit: 6 september 2007, 12:03:41 by kaatje98
Ho Anja,

Graag gedaan hoor !! Ik heb ook heel erg die bezorgdheid ... werd er gek van in het begin,... kreeg een handopfokvalkje mee naar huis welke nog 2x per dag pap moest hebben ...

Ik heb er grijze haren van  ;) Maar gelukkig is dat helemaal goed gekomen en begin, hoe leuk dat achteraf ook is, er dus nooit meer aan ... Want het zijn idd net baby's en je hebt continue zorgen ...

Zelf heb ik "volwassen" kinderen en dan ineens de zorg voor een dieren baby, heel leuk maar heel emotineel en angstig !

Het kan kloppen hoor dat hij 's avonds wat actiever wordt, Paco deed ook alleen maar eten en slapen en als ik naar bed wilde kwam hij lekker snel kroelen en me wakker houden  ;D

Ik heb één valkje, maar pas op ... ik ben al besmet met het valkjes virus en wil dus dol graag nog een valkje, maar daar wil ik eerst heel goed over nadenken ... Wat betreft de huisvesting moet het iig gaan lukken  ;D

Oja mijn valkje heb ik vanaf 24 juli en was toen 5 weekjes oud ! dus nu 2 en een halve maand a 3 maanden ong ...

Groetjes Karin

valek

hoi karin  het blijft verleidelijk he weer een valkje er bij ze zijn ook zo leuk op de site you tube zijn leuke filmjes te zien als je valkparkieten in typt  je staat er verstelt van wat ze allemaal kunnen maar je moet er wel het gedult en de tijd er voor hebben want dat is als huisvrouw best wel eens lastig als je nog meer te doen heb even een vraaagje mag mijn valkje al vers groente en fruit hebben en als het goed is zou hij als hij in de rui geweest is kunnen vliegen waneer is dat zo beetje dat hij in de rui gaat en hoelang duurt dat ongeveer dat hij in de rui gaat waar moet ik op letten als hij kan vliegen behalve stroomdraden natuurlijk wat gevaarlijk is in me huis wat moet iik doen als hij heel wild gaat vliegen in huis  zodat hij meschien ergens tegen aan vliegt want dat vindt ik altijd  het engste dat hij zich dood vliegt  hoe  kan ik een beetje stimuleren dat hij gaat drinken want dat doet hij best weinig    groetjes anja