6 mei 2025, 11:54:05

Valkparkietje kopen?

Gestart door xAnouuk, 22 augustus 2007, 17:00:10

« vorige - volgende »

xAnouuk

Hallo,
Ik wil al heel lang een valkparkietje, en me moeder vind het ook wel leuk.
maar we hebben dus een poes,
nu staat de deur van mijn slaapkamer wel altijd dicht, Zou een valkparkietje daar alleen kunnen zitten ?
ik zit wel vaak op me kamer voor huiswerk enz.
En hij krijgt natuurlijk genoeg aandacht.

Groetjes anouk

Rianne

Hoi Anouk,

als je valkparkiet alleen gezelschap heeft als jij huiswerk maakt en vrij bent, denk ik dat hij toch nog vrij eenzaam is. Als jij naar school bent of in het weekend iets leuks doet, zit je valkje alleen. Ik raad daarom altijd aan om er 2 te nemen. En er zijn een heleboel kwekers die handtamme, zelfstandige valkparkieten verkopen :)

xAnouuk

Ja, dat lijkt me ook wel handig.
Alleen ik heb gehoord dat als ze met z'n tweeën zitten minder handtam worden.

Anja

Nee hoor als jij je aandacht verdeelt dan worden ze gewoon tam.
Je moet dan wel je aandacht blijven verdelen en niet na een tijdje de ene meer of minder aandacht geven dan de andere.

Groetjes Anja

Rianne

Als je 1 valkje onvoldoende aandacht geeft/kan geven wordt die ook minder tam. Natuurlijk zullen 2 valkjes naar elkaar toe trekken maar als je er voldoende tijd aan besteed zullen ze graag bij je willen zitten :)

xAnouuk

Wat is dan leuker/beter?
2 mannetjes of 2 vrouwtjes ??
zeg er ook even bij waarom :)

valkparkietvirus

ja mannetje en vrouwtje da kan samen en vrouwtje en vrouwtje ook maar niet man en man dat wort mischien vechten...somige hebben geluk dat ze niet vechte en andere wel..ik heb een valkparkiet man en een popje (vrouwtje)ze zijn allebij jong ...en ja moet wel oplette dat ze ok ruimte hebben en veder weet ik even geen info ik ben moe hahaha groetjes

stacey

»»»»»» kom naar me verhaal lezen van Rocky en Jena Groetjes en Vleugeltje en Snaveltje Rocky en Jena««««««

Lique
ik heb jou profiel plaatje gebruikt sorryXxX

Rianne

Man en man kan ook prima hoor, ik had 2 mannen die waren haast een koppel ;)
Man en vrouw is het natuurlijkst, maar als je geen jongen wilt moet je wel opletten. Maar zoveel werk komt er dan niet aan te pas.
Pop (vrouw) en pop kan net zo makkelijk, alleen de meeste popjes zullen niet kunnen fluiten zoals mannetjes.

xAnouuk

Nee ik wil inderdaad geen jongen :P  Ik weet nou nog steeds niet wat ik neem, 2 vrouwtjes is wel een voordeel, want ze komen op me slaapkamer, en ik moet nog wel kunnen slapen, haha.
maar overdag vind ik het juist wel leuk als ze fluiten.
En heeft het qua gedrag nog verschillen tussen mannetjes of vrouwtjes ?

Rianne

Als een mannetje broeds is, gaat hij zich heel erg uitsloven en veel fluiten, en met zijn snavel op bakjes, tralies, zitstokken enz. trommelen. Maar niet 's nachts hoor, als het donker is, slaapt een valkje ook. :) Popjes kunnen eieren gaan leggen, dan wel onbevrucht, maar ze gaan er evengoed op broeden. Dit kun je dan gewoon laten gaan, maar ze zal dan een korte periode wat minder vriendelijk zijn. Dit gaat dan wel weer over :)

xAnouuk

Dus wat is nou eigenlijk het leukste  :D
En hoe vaak is het mannetje broeds ?
Ja, ik heb een beetje veel vragen maar ik heb nog nooit een valkparkiet gehad  ;)

Rianne

Ik denk 2 keer in het jaar een paar weken. Om teveel lawaai te voorkomen, denk ik dat een man en een pop het leukst is. En mocht je over 3 jaar bijvoorbeeld wel eens kleine valkjes willen, heb je al een goed koppeltje :)

xAnouuk

Maar als ze bij elkaar in het hok zitten gaan ze dan niet paren ?

Rianne

Niet per se, ze moeten dan al gestimuleerd worden door een broedhok en een teveel aan voeding. Ook de hoeveelheid daglicht heeft er effect op maar dit kun je zelf ook bepalen door de gordijnen eerder dicht te doen (of later open).