16 april 2024, 06:55:13

Kortwieken, wel of niet ?

Gestart door xAnouuk, 22 augustus 2007, 19:14:25

« vorige - volgende »

xAnouuk

Haai:),

Is het beter om je valkparkiet wel of niet te kortwieken ?

Groetjes anouk

Inge88

Het hangt er vanaf om welke reden je het wil doet?
Ik zelf heb mijn 2 valkjes niet gekortwiekt, puur omdat ik het niet nodig vind, ze vliegen prima en (in principe  ::) ) nergens tegenaan en het kost me ook niet veel moeite om ze weer te pakken te krijgen.

sweetfuzzy

ik wil op deze vraag een vervolgvraag stellen. Hoe oud moet een jonge valk zijn voor je hem kortwiekt. Mijn man wil em wel kortwieken namelijk ...
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Lin

Kan al vanaf 7 weken hoor soms ook wel eerder maar dat is niet nodig. Zelf kortwiek ik niet. Ik denk dat als je je valkje goed behandeld hij zo tam wordt als hij kan zijn met zijn karakter.
Kortwiek je hem dan beperk je hem in zijn vrijheid en zal hij niet minder snel weg kunnen. Dus ook als er gevaar is! Daarnaast onthouden ze heus wel als ze tegen hun wil bij je moeten blijven.  Groeien de vleugels aan dan zullen ze bij je weg gaan als je ze niet goed hebt behandeld. Heb je daarentegen kinderen bijv. die telkens de deur open laten of een valkje wat telkens tegen een raam opvliegt dan zou ik ook kortwieken omdat dat beter is voor het valkje zelf.

Onthoud wel dat ze nog steeds wel stukjes kunnen vliegen dus ze kunnen zo buiten ontsnappen en dat kan tot gevaarlijk situaties leiden met katten of autos. en de veren groeien natuurlijk aan dus let daar ook op dat je tijdig weer kortwiekt.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

sweetfuzzy

Je noemde de reden al waarom wij hem willen kortwieken. De kinderen. Ze laten om de haverklap de deur openstaan ...
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

xAnouuk

Ja, ik weet nogsteeds niet zo goed of ik hem ga kortwieken.
want we hebben een poes, dus als me slaapkamerdeur openstaat, kan het mis gaan...
maar als je ze kortwiekt, hebben ze toch te weinig beweging ?

Dierenfreackske

23 augustus 2007, 14:15:25 #6 Last Edit: 23 augustus 2007, 18:55:35 by Rianne
Ik wiek ze niet kort want ze zijn goed tam en doe de deur  altijd op een kier en als ze naarr de ramen gaan hangen ze gewoon op mijn gordijn he ze kunnen er niet zomaar tegenaan vliegen omdat er zichtbaar een gordijn voor hangt he
Moest ik dat niet hebben zou ik dat misschien ook laten doen voor hun veiligheid ! Hier zijn dus ook al geen kleine kinderen meer alleen de hond wil er altijd bij zijn en dat gaat prima zo !!



Anke

Hoi,
Mijn valkjes zijn ook niet gekortwiekt.
Nou ja eentje wel, maar  dat was al zo toen ik hem kreeg en als die door de rui heen is dan ga ik het niet opnieuw doen.
Mijn valkjes vliegen nergens tegenaan, ik heb als ze los zijn aan de achterzijde de rolgordijnen naar beneden. voor staan de lamellen gewoon open, want ze zien wel dat ze daar niet verder kunnen.
Als ik zie hoe de valkjes genieten en met zijn vijfen door de kamer scheren (mijn haar wappert er soms van...) dan ben ik heel blij dat ze lekker kunnen vliegen.
Kortwieken omdat je ze moeilijk te pakken krijgt vind ik geen reden, het ene valkje is wel gewiekt, nou die kan heeeeel goed wegfladderen hoor als hij geen zin heeft om het hok in te gaan :)
Als een valkje tam genoeg is komt hij ook bij je zitten als hij wel kan vliegen.
Ik heb drie katten en juist dan vind ik het belangrijk dat ze goed kunnen vliegen... Mocht er een valkje ontsnappen dan kan hij zich in iedergeval op een hoge plek in veiligheid brengen.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

xAnouuk

Oh, nog iemand met katten en valkjes :D
Hoe doe jij het precies ?
Je valkjes in een aparte kamer ?

Anke

Hoi,
Mijn valkjes zitten in grote stevige kamervolieres. Het gaas is niet groot genoeg om er een kattenpootje doorheen te steken.
En de deurtjes zitten voor alle zekerheid dicht met een slotje.
De volieres staan in de huiskamer. De katten kunnen daar gewoon de hele dag komen, ook als ik er niet ben.
Als de valkjes los zijn, dan gaan de katten de huiskamer uit.
In de hele flat staan lekkere mandjes en ligkussens en op de gang staat ook een kattenbak en voer.
Dus vinden de katjes het helemaal niet erg om een paar uurtjes niet in de kamer te mogen.
Dit gaat prima zo.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Mijn valkje is ook gekortwiekt maar vliegt gewoon de hele kamer door. Probeer het niet zelf, maar laat de kweker of een vogelarts (of ervaren dierenarts) dit doen.

Ilse_Jaimy

alle 3 mijn valken zijn gekortwiekt , en dat komt omdat ik vaak weg ben .
nu kan ik ze overal mee naar toe nemen :) ze gaan mee naar vrienden , familie enz .
wij hebben ook katten , en met hun gaat het goed
en met mijn paard gaat het ook goed :P

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DDOGFEGU.jpg
jimmy zit hier bij mij voorop het zadel :D

ik zou je valkje niet laten knippen om het tammer maken , want dat helpt tog niet egt

Dafrinja

 :o :o :o

wow Ilse...het ziet er wel gaaf uit hoor, je valk op je paard  ;D
Hij vliegt dus echt niet weg?? Je houdt t dus wel goed bij, anders is ie toch zo weg?  ???

Groetjes Dafrinja

Ilse_Jaimy

ik let er goed op dat de veren niet aangroeien
want dan kunnen ze wegvliegen . ze blijven altijd bij me zitten , vinden het harstikkende leuk buiten  ;D

Anja


Weet wel dat zelfs dan een valkje weg kan vliegen. Als er wind staat kan die het valkje ook geleiden.

Het is wel een mooi gezicht moet ik bekennen.

Groetjes Anja