11 mei 2025, 06:57:28

goofy en smurf

Gestart door karin van wilgenburg, 29 september 2003, 12:17:51

« vorige - volgende »

karin van wilgenburg

:-/Wij zijn de afgelopen 2 nachten om 5 uur naar beneden gegaan omdat Goofy en Smurf nogal te keer gingen.
Ze gingen als een bezetenen door de kooi vliegen enz.
Vanmorgen zagen wij echter een beetje bloed in de kooi.
Maar we konden geen wond vinden.
Onze vraag is of dat ze gevoelig zijn voor slecht weer met name harde wind en onweer.
Want het was hier slecht weer.
Wat betekend dit
Wij zijn bang dat ze de volgende keer wel gewond zijn.

Speedy

29 september 2003, 14:09:01 #1 Last Edit: 29 september 2003, 14:09:34 by Speedy
Hoi Karin,

Ik heb precies hetzelfde hier..waarschijnlijk door de wind, kan er iets omgevallen zijn buiten, waar ze erg van geschrokken zijn.
Omdat vogels in het donker niets kunnen zien, is het beter om een nachtlampje aan te houden voor ze.
Ik heb nu al 4 keer meegemaakt dat er bloed aan de muur zat, dit komt door een vleugelpen die eruit is geraakt, door het wilde fladderen.
Dit is niet leuk voor de vogel.
Sinds gisteren, heb ik dan ook maar een lampje laten branden voor ze.
Je kunt het doen met een lage watt lamp, zoiets van 7 watt...die heb ik ...of ze nog lager zijn weet ik niet.
Sommige hier op het forum, gebruiken die lampjes die vanzelf aan gaan, als het donker is...ook die zijn een lage watt.

Groetjes,
     Trudie

mastolk

Hallo,
Wat zielig om te horen zeg!
Die van mij fladdert wel eens 'zomaar' door de kooi. Bij hem is het het teken dat ik de kooi open moet zetten zodat hij eruit kan (gewoon even lekker zijn vleugels sprijden). Maari k kan me goed voorstellen dat ze van wind en regen schrikken en dan de pennen los schieten. Echt zielig :'(.

Succes, hopelijk lukt het als er een lampje aan blijft.
Groeten Margrietha

Speedy

Hoi Margrietha,

Ik heb nu al voor de 3 nacht een lampje aan en het is nu veel beter hoor.
Ze slapen nu heerlijk rustig door.
En ik ook. ;D
Het werd mij ook al veel eerder gezegd, om een lampje aan te laten 's nachts, maar het leek wel weer goed te gaan toen ze met 4 nog in de volière zaten, maar toen ik er weer 5 had, ging het mis.
En nu met 6 wil ik zeker geen risico meer nemen.

Groetjes,
    Trudie

mastolk

Hoi Trudie,
Gelukkig maar!
Ik hoop dat alles goed blijft gaan. Op zich een gemakkelijke oplossing. Je kunt zo lekker slapen en je valkjes voeen zich ook fijner.
Leuk om te horen!
Groetjes Margrietha

Speedy

Hoi karin,

Ik heb je foto ff verkleind en even hier bij jou topic geplaatst.
Misschien dat anderen jou beter kunnen helpen, dan ik.
Je vraag was, of iemand kan zien wat Goofy en Smurf zijn, man of pop.

Ik denk dat links een pop is en rechts een man...vanwege de gele koppen.
Het kan dus helemaal mis zijn, maar bij deze de vraag aan anderen.

Groetjes,
    Trudie

Paul

Hoi Karin,

Ik weet niet hoe oud je valkjes precies zijn maar ik denk nog geen jaar als ik de foto zie.
De rechtse lijkt al een overwegend geel kopje te krijgen maar dat zegt nog niet met zekerheid dat het een man is.
Als ie ongeveer 6 maanden oud is kan het heel goed zeker als zijn kopje steeds geler word.
Links is nog heel weinig geel te zien.
Als je valkjes dus ongeveer 6 maanden zijn zou ik net als trudie zeggen links een popje en rechts een man.
Maar je zou nu al zeker aan hun gedrag kunnen merken wat het zijn.
Is de rechtse niet veel drukker met zijn fluiten en roffelt ie niet op de tralies met zijn snavel?
dat zou dan zeker duiden op een man.

Groetjes, Paul

k van wilgenburg

:)Hoi Paul
Smurf de rechter valkparkiet is de gene die meestal de meeste lawaai maakt.
En hij roffelt ook met zijn snavel op de tralies maar dat doet Goofy ook.
Alleen is hij/zij wat rustiger en krijst ook niet zo.
Nu vallen alle stukjes een beetje in elkaar.
Bedankt, groetjes Karin

Paul

Hoi Karin,

Dan zouden het ook nog twee mannen kunnen zijn want de ene is altijd drukker dan de ander.
Hoe oud zijn ze nu?
De kop kan namelijk heel laat geel worden en is soms met een jaar pas helemaal fel geel en begint tussen de 4 en de 6 maanden langzaam geler te worden bij de mannen.
In elk geval denk ik dus zeker aan het gedrag links een man zeker nu je zegt van dat roffelen dat doen eigenlijk alleen de mannetjes.
Maar omdat de ander dat ook doet kan het dus ook een man zijn.

Groetjes, Paul

k van wilgenburg

:) Hoi Paul
de linkervalkparkiet Goofy is nu 7 maanden en de andere Smurf is nu 5 maanden.
een week geleden zag ik dat Smurf bij Goofy eten uit zijn snavel probeerde te pakken.
Wat dus niet werd gepikt door Goofy.
En wat Smurf ook wel eens doet als ze allebei op de bodem van de kooi zitten, dan laat hij zijn vleugels naast zijn lichaampje hangen en gaat de baas spelen over Goofy.
Wel leuk om te zien.
Groetjes karin

Paul

Hoi Karin,

Als ik dat zo hoor is het gedrag van die vleugels naast zijn lijfje echt macho gedrag en dat doen alleen de mannetjes dus zal Smurf steeds meer met zekerheid een mannetje zijn :-)
Als de ander veel rustiger is kan dat dus een popje zijn maar een man kan natuurlijk ook nog alleen is die al 7 maanden en had het kopje toch al wel geler moeten zijn dan denk ik.
Komen ze beide uit 1 nest dus zijn het broer en zus anders mag je er zeker niet mee kweken want dat zou niet goed zijn.
Als ze beide uit een ander nestje komen zou je eens over jongen moeten gaan denken als het een koppeltje is maar je moet dan nog wel een jaartje wachten voor het mooie.

Groetjes, Paul

leo

Misschien komt het door de verwarming die een droge lucht
veroorzaakt en dan krijgen ze jeuk en beginnen ze in het slechtste geval midden in de nacht hun veren uit te trekken en ook te roepen door irritatie , de luchtvochtigheid meten en die zou toch minstens 50% moeten zijn .Indien niet, de lucht bevochtigen. Heb hier ook ervaring mee gehad. Hopelijk is uw probleem hiermee opgelost.  

Paul

Hoi Leo,
Hier is het normaal gesproken het hele jaar door 30% luchtvochtigheid en we krijgen het zelfs met twee luchtbevochtigers niet boven de 50% en dan loopt het water van de ramen af.
In dat geval word er per dag zeker 10 liter water de lucht in geblazen en dan nog komt het niet boven de 50%
Het valt dus niet altijd mee om de lucht vochtiger te krijgen.

Groetjes, Paul