28 maart 2024, 10:17:58

Ontwormen of niet

Gestart door *Amanda*, 20 augustus 2007, 18:45:31

« vorige - volgende »

*Amanda*

Hallo,

Ik heb even een vraagje over ontwormen omdat ik vaak verschillende dingen hoor en graag wat meningen van mensen zou willen horen.

Is het goed om je valkjes te ontwormen (preventief) of is het beter dat niet te doen? Ik heb Bogena wormmiddel in huis maar ik twijfel of ik ze ga ontwormen of niet. Zitten er voor - en/of nadelen aan?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes Amanda

Anja

Hoi Amanda,

Niet preventief gaan ontwormen. een paracetamol helpt ook niet als je geen hoofdpijn hebt.
Pas ontwormen als ze daadwerkelijk wormen hebben.

Groetjes Anja

*Amanda*

Oke dank je wel  :)
Ik wist het ook allemaal niet meer. Je leest ook wel dat mensen hun valkjes gewoon ontwormen. Vandaar mijn vraag.

Groetjes Amanda

Ilse_Jaimy

ik ontworm mijn valkjes 1 x in het jaar , dat doe ik omdat die van mij buiten komen en in contackt komen met andere valkjes .

Romy

Hoi

Mijn dierenarts (eentje die hier op de website staat) heeft mij aangeraden om mijn valkje niet meer te ontwormen. Ik heb het 1 maal gedaan omdat ik niet wist of ze al ontwormd was en ze kwam uit een buitenvolière en had contact met andere valkjes.
De reden die ze opgaf was de volgende :
Mijn valkje zit binnen en komt niet in contact met andere vogeltjes. Daardoor is de kans op besmetting minimaal.
Ze raadde me natuurlijk wel aan om alert te blijven, want ook al is de kans op besmetting minimaal, het kan altijd (bv via groenvoer).
Als ik een vermoeden heb dat mijn valkje wormpjes heeft, dan ga ik haar eerst laten testen en pas als de test positief is, dan ga ik ontwormen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes
Romy

*Amanda*

Hey Romy,

Hier heb ik zeker wat aan. Bedankt! Nou ja dan heb ik het in ieder geval in huis als ze wel een keer wormen krijgen.

Groetjes Amanda

Rianne

Je loopt pas een wormen risico als je valkjes in contact kunnen komen met ontlasting van andere vogels, bijv een overvliegende mus die ontlasting laat vallen in je voliere, of als je een nieuwe valk meteen in je voliere zet terwijl deze wormen heeft.
Als geen van je valkjes wormen heeft, en ook niet in aanraking komt met ontlasting van wilde vogels, vind ik het niet nodig om ze te ontwormen. Wel krijgen alle jongen die naar een nieuw baasje gaan een pipetje in de nek tegen uitwendige parasieten en ook wormen, dit werkt tevens 2 maanden als bescherming. Mijn eigen buitenvogels hebben dit pas geleden gekregen toen ik bloedluis constateerde. Ik behandel mijn volwassen vogels dus alleen als er echt iets aan de hand is.

Romy

Hoi Amanda

Het is aan te raden om je valkjes regelmatig te wegen. Zo kan je zien of ze afvallen. Dat kan een eerste teken van ziek zijn of wormpjes.
Als je bv elke week je valkjes eens weegt, dan zie je meteen als er iets fout gaat en kan je snel ingrijpen.
Voor jezelf is het ook een geruststelling vind ik, althans voor mij :)

Groetjes
Romy