20 april 2024, 01:45:12

hellup

Gestart door giovanni, 27 september 2003, 22:44:07

« vorige - volgende »

giovanni

iest en vôrol: tes ne goein site!!  ;D :)
Ik heb sinds juli 2003 een wildkleurig vrouwtje(?) (kuifje) die toen 6 à 8 weken oud was en een lutino mannetje (?) (yello) die toen ongeveer 3 maanden oud was. Maar in het begin konden ze elkaar niet uitstaan en blazen ze constant naar elkaar, nu is het al sterk geminderd, maar kuifje 'wil' de baas in de kooi zijn (misschien omdat zij er eerst inzat). Ik vind dit jammer, want in januari wou ik beginnen met kweken. Ze zitten momenteel allebei in de rui (waarom? allebei tegelijk, ze zijn niet even oud? hoe kan je dat zien of merken?). Mijn valkjes aanvaarden niet dat ik ze aanraak, dan begint kuifje wild te vliegen en te panikeren en dan is het net of iemand het beestje wil vermoorden! :o  :'(  :-/  :-[  En als ik yello aanraak dan 'vlugt' hij weg. Hoe kan ik hen tammaken, kan ik enkele tips hebben?(ik moet vaak naar school--> niet zoveel tijd en mijn ouders willen er niet naar kijken)  :-[ Hoe komt het dat kuifje zo hard en scherp fluit(soms irriterend) en yello bijna niet? Kan ik nog enkele tips hebben over de grootte van een nestkast? Mijn ouders zagen ook over het feit dat er zoveel pluimen rond vliegen (die overal blijven kleven), gaat dit over?

Bdankt :)

Paul

Hoi Giovanni,
Heb je foto's van je valkjes want het is zo moeilijk te zeggen wat het zijn mannetjes of popjes.
Mannetjes maken vaak meer lawaai en zijn veel baziger daarom lijkt het me dat kuifje een mannetje is maar het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld 2 popjes hebt.
Als je in januarie wilt gaan kweken is dat denk ik nog te vroeg want je ene valkje is dan amper een jaar en ze moeten toch ruim een jaar zijn als je wilt kweken.
Ze zijn met 9 maanden dan wel geslachtsrijp maar een nest lukt dan vaak nog niet hoor.
Vaak ruien ze tegelijk en de ene valk doet dat na 3 maanden al en een andere pas na 6 maanden dat is normaal.
De veren zullen na de rui veel minder worden hoor dan heeft je moeder minder op te ruimen :-)
Een broedhok moet ongeveer 25x35x25 cm zijn  en ik gebruik een liggend broedhok maar een hoop gebruiken ook een rechtopstaande maar dan is de bodem dus kleiner.
Voor dat tammaken moet je heel veel geduld hebben je kan even bij het hoofdstuk tammaken kijken of bij de berichtjes over tammaken maar dat kost zeker veel werk en tijd.

Groetjes, Paul

giovanni

het lukt me niet om foto's te verzenden, hoe werkt dat hier?

Lique

eerst de foto op maat maken, niet te groot.
en ga je hem uploaden, staat hier bovenaan.
dan kopieren, en in een tekstvenster plakken, en dan staat hij er.

Lique

o wacht even, jij bent hier als gast, en dan kan het niet, je zal je eerst moeten registreren op dit forum.

giovanni

ik heb me geregistreerd en geprobeert om te uploaden, maar de bestanden zijn te groot. Dan heb ik de foto's maar naar paul@amserdam.demon.nl gestuurd, hopelijk heb je ze ontvangen en kan je op m'n vraag antwoorden. ;D  :)

giovanni

O ja, en ook dit nog: ik had ergens gelezen dat je om je valkjes te kunnen vastnemen dat je ze moest nemen met de hand en dat ze moesten aanvaarden dat jij de baas was, ik geloofde hier eigenlijk eerst niets van maar ik heb het toch geprobeerd. Wel nu, mijn probleem is dat ze zo wild kwamen dat Yello zich verwonde aan beide vleugels, er was in de ene vleugel een snee en de andere bloede gewoon, hij(?) vertoont geen reacties dat hij er moeite of pijn mee heeft. Is dit erg en moet ik naar de dierenarts ermee? Dit bracht wel mijn valkjes dichter bij elkaar, Kuifje wil de wonde verzorgen, maar jammer genoeg laat  Yello dat niet toe.   :D ;D ;) :) kun je ook zien op die foto's hoe oud ze zijn?

Paul

Hoi Giovanni,
Aan een valkje is moeilijk te zien hoe oud hij is, alleen als ze heel jong zijn kan je dat soms zien maar als ze ouder zijn al helemaal niet.
De grijze is of een wildkleur popje of een jonge man maar na 8 a 9 maanden kan je dat vaak aan de veren wel zien bij een wildkleur.
Van de drie foto's heb ik alleen de eerste kunnen zien de andere twee zijn helaas foutgegaan denk ik :-(
Als je valkje blijft bloeden moet je naar een dierenarts maar als het gestopt is zal het meestal vanzelf overgaan alleen moet je zorgen dat de wond niet ontsteekt dus als het een grote wond is moet je dat ontsmetten met iets als sterilon.

Groetjes, Paul

giovanni

 ik hoop dat je de 3 foto's hebt gekregen,
als dat zo is, mag ik een reactie????,  ;D :D ;) ::)TEXT

Paul

Hoi Giovanni,
Nu heb ik ze wel binnengekregen ik zet ze even bij dit berichtje erbij zodat iedereen ze kan zien.







Groetjes, Paul

giovanni

tof :-*, en kan je ook van Yello zien of het een manneke of a vrouwken is?  ::) ;D
zijn de foto's geupload?

Paul

Hoi Giovanni,
De foto's zijn inderdaad geupload ze waren al prima op het juiste formaat dus ik kon ze er gelijk op zetten voor je :-)
Als ze niet meer van kleur veranderen zou ik inderdaad zeggen de wildkleur een popje en de lutino een mannetje want die is voornamelijk wit op de rug en bij popjes is dat vaak veel geler.
Maar als ze nog jong zijn kan dat dus na de rui nog wel wat veranderen en blijkt het inderdaad toch nog anders soms.
Het beste kan je het aan het gedrag zien, popjes zijn veel stiller dan mannen vaak en mannetjes vertonen macho gedrag, roffelen met hun snavel op de tralies en kunnen vaak wat melodietjes fluiten en soms wat praten :-)

Groetjes, Paul

giovanni

bdankt!
als ze een nieuw pak pluimen hebben zal ik nog eens foto's doorsturen met dezelfde vraag :D   ;D  ;)  :)  8)  ::)