28 maart 2024, 12:30:23

volgorde van benamingen

Gestart door Verenpakje, 15 augustus 2007, 20:12:24

« vorige - volgende »

Verenpakje

In welke volgorde kan/moet je de mutaties schrijven?

Is het bijvoorbeeld een bonte Witmasker of eigenlijk een Witmasker bont?

Ik weet dat het ergens moet staan want heb het ooit gelezen maar kan het dus niet meer vinden.... :-[

Groetjes, Rene

Klik op de banner voor onze vernieuwde homepage


Nu met filmpjes





•=Bonnie=•

16 augustus 2007, 11:00:24 #1 Last Edit: 18 augustus 2007, 02:42:25 by Bonnie
Hoi René,

Volgens mij maakt het niet uit of je witmasker voor bont schrijft of cinnamon voor lutino. Wel schrijf je de geslachtsgebonden mutaties voor de  rest.

Maar of je nu lutino witmasker bont of lutino bont witmasker schrijft... in dit geval zou ik kiezen voor lutino witmasker bont omdat dan makkelijk te lezen is dat het hier om een bonte "albino" gaat.

Tussen de geslachtsgebonden mutaties die gekoppeld zijn wordt een koppelteken geschreven, dat stond althans in het stuk dat Bianca hier gepost had. Dus witmasker split cinnamon-opaline.

Ipv het woord split woord ook wel de back slash gebruikt wat ik persoonlijk erg prettig vind. Bijv. witmasker / cinnamon-opaline / bont

Zelf  zet ik steeds de uitgangs mutatie eerst. Dus als ik een koppel heb dat bont is en split witmasker dan schrijf ik bij de jongen bont witmasker maar heb ik een koppel dat witmasker split bont is dan schrijf ik  witmasker bont

Geen idee of daar nog regels voor zijn.

Ludo

Hallo de regels zijn de volgende

Eerst de dominante mutaties, dan de geslachtsgebonden en dan de recessieve.
Heb je twee mutaties van dezelfde soort bijbv recessief witmasker en bont dan zet je diegene die het meest duidelijk is eerst. Zie je het beste dat de vogel bont is, dan is het een bonte witmasker, zie je het beste dat het een witmasker is dan zet je witmasker bont.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk