9 mei 2025, 17:38:56

Natspuiten terwijl valken kweken

Gestart door Peter en Barbara, 10 augustus 2007, 16:51:16

« vorige - volgende »

Peter en Barbara

Hallo,

vandaag merkten we een eerste eitje bij ons koppeltje valken.
Nu hebben we al lange tijd last van stof dat de vogels door hun pluimpak creëren.
Vandaag vond ik dat ik dat kon verminderen door de vogels regelmatig eens te besproeien met water (dmv zo'n nevel-sproeiertje).

Ik zit nu juist nog met de vraag als dat geen kwaad kan voor de eieren (dus als de natte moeder na het sproeien terug op haar eitjes gaan broeden).
--
Mvg, Peter en Barbara
73.

pieterjan

Ik denk niet dat het echt kwaad kan...

Het is nu ook weer niet de bedoeling dat je je valkje klets nat sproeit, maar een vogels heeft een olielaag op de vleugels die er voor zorgt dat het water er mooi op blijft staan... Ik denk niet dat het kwaad kan!

MVG Pieterjan

Lin

het is juist prima om te spuiten. Ik geef altijd een schaaltje water dan kunnen ze zelf kiezen wanneer ze willen badderen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

nick01

t is zeker niet slecht , integendeel zelfs.
ik spuit tijdens t broeden de eieren wel eens nat vooral wanneer de luchtvochtigheid in de kooien onder 50% zijn.
omdat mijn bodembedekking van t broedblok vocht vasthoudt zal t geleidelijk verdampen.

een te hoge en een te lage luchtvochtigheid kan de oorzaak zijn van t niet uitkomen van een volgroeid jong.
bij te laag trekt t binnenste eivlies strak om t jong heen waardoor deze zich niet meer kan bevrijden uit t ei.
bij te hoog ontwikkeld t jong zich zo snel in het ei dat het gehele ei opgevuld is met de jonge vogel waardoor deze geen ruimte heeft om zichzelf uit t ei te bevrijden.

in beide gevallen heb je volledig volgroeide dode jongen in het ei zitten (die zelfs wel eens zijn aangepikt) omdat ze gewoonweg niet uit t ei konden komen.

de ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 50 % en 75 %.

dus gewoon lekker sproeien.
ze vinden t heerlijk lekker poetsen , minder stof en mooiere verenpak.