16 juni 2024, 10:52:47

Weet geen raad

Gestart door Anja-Wesley, 9 augustus 2007, 21:14:45

« vorige - volgende »

Anja-Wesley

Hallo,

Deze middag heeft mijn vrouw nog onze 6 valkparkieten verzorgd, het zijn 3 koppeltjes.

Nu vanavond rond 7 uur zijn we wat meubels aant verhuizen en merken op dat er maar 5 vogels op de stok zitten en nieuwsgierig zijn.

Wat blijkt dat er eentje dood is. Deze vogels heb ik van een vriendin van mijn moeder gehad omdat zij op een flat woont en de vogels niet de nodige tijd kon geven.

Ze zitten nu in een kooi die voor een tijdelijke periode goed is en daarna gaan ze in een voliére.

Nu mijn vraag is wat kan de reden van het plotse overlijden zijn want hij had naar mijn mening geen ziekteverschijnsellen, hij at ook goed en klom regelmatig de kooi rond. Zijn leeftijd moet maximum 3 à 4 jaar geweest zijn. Ik ben hier het hart van in. :'(

Mijn volgende vraag: nu zit ik met 3 vrouwtjes en 2 mannetjes, is het geen probleem om er gewoon een mannetje bij te zetten? Zo ja, van welke leeftijd, mag dat nog een jongen zijn van dit jaar of liever iets ouder? ???


groetjes
Wesley

ManjaV

Hoi Wesley,

Allereerst: sterkte met het verlies van je valkparkietje.

Het blijft natuurlijk giswerk wat je valkparkietje had. Misschien een hartstilstand. Heb je de laatste tijd gezien of hij bijv. minder actief was dan anders?

M.i. zou je er gewoon een mannetje bij kunnen kopen, ik zou eerst wel een paar weken wachten totdat je zeker weet dat de anderen niet ziek zijn.
En als je dan een nieuw valkje erbij hebt, eerst buiten de kooi aan elkaar laten wennen.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Anja-Wesley

Hallo,
Bedankt om te antwoorden.
Ik denk dat hij mss gestikt is, weet niet of dit mogelijk is.
Rond zijn krop is het redelijk hard. Voor de rest was hij toch redelijk actief naar mijn inzicht niet anders dan anders. Hij heeft zelfs nog met zijn vrouwtje ... je weet wel :D.

Dus ik denk dat hij mss te gulzig is geweest met eten want het zijn gulzigaards!!

En moet ik best een aantal weken wachten en mag de nieuweling direct in de kooi met de rest want ik heb geen tweede kooi te beschikking?


Groetjes
Wesley

Anke

Hoi Wesley,
Zoals Manja al zei is het verstandig om nog even te wachten met een nieuw valkje omdat je niet zeker weet waaraan het valkje is overleden. Mocht het besmettelijk zijn, dan is het niet prettig als je nieuwe valkje het ook krijgt.
Dus is het handig om even af te wachten of de andere valkjes wel gezond blijven.

Daarnaast is het verstandig om een nieuw valkje een poosje apart te houden omdat je ook bij een nieuw valkje nooit 100%
zeker kan zijn dat het geen ziektes bij zich draagt.
Dit laatste is niet direct noodzakelijk maar wel verstandig.
Succes!!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anja

Hoi hoi,

ik sluit me bij Anke en Manja aan.
Heb je de vogel nog dan kan mss sectie laten verrichten dan weet je waaraan hij is overleden.

Groetjes Anja

Anja-Wesley

Merci,
voor jullie antwoorden.

Ik heb de rest eens geobserveerd en ze eten allemaal goed heb ze juist appeltjes gegeven.
En deel is zelfs hun pluimen aant schoonmaken, ik denk persoonlijk niet dat er een ziekte heerst want naast hun kooi heb ik nog een klein kooitje met 2 zebravinken en één kanarie.

Het enigste wat ik denk dat enig effect kan hebben is het apparaatje tegen de muggen, zou dat mogelijk kunnen zijn?

Op dit moment is er eentje precies aant jammeren, is dat mogelijk?


Groetjes
Wesley

Dierenfreackske

Hoi ...ik weet dat niet want ik heb geen apparaat tegen de muggen , moet dat dan ?  Ik doe ook geen doek ofzo om hun kooi maar er zijn buren van me die wel geen vogels hebben die me zeggen dat ik best een doek om de kooi doe voor te slapen ,, is dat da