5 mei 2025, 19:41:25

Tam maken??

Gestart door henkyyy, 7 augustus 2007, 16:46:02

« vorige - volgende »

henkyyy

HOi

Ik heb me hier zopas laten registreren.Ik heb nu sedert een week een mannetjes valk gekocht.Ik had die graag tam gekregen maar heb er wa schrik voor om met m'n hand de kooi in te gaan  :-[.Als we nog maar een vinger door de kooi steken begint ie al te blazen en z'n vleugels te strekken.Onlangs wilde er iemand hem proberen te voederen met de hand in de kooi en beet stevig door.Wat kan ik daar aan doen zodat ie niet dat agressieve gedrag vertoont?De verkoper zei dat ie nog tam te krijgen is omdat de kop nog niet fel geel uitslaat.Eenmaal die volledig geel is is het zeer moeilijk om die nog tam te krijgen zei ie.

Groeten

Anja

Hoi hoi,

Kijk maar eens op deze link.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/tammaken.htm

Veel geduld dat heb je zeker nodig.

Succes.

Groetjes Anja

henkyyy

Ik zit bij stap 4 , hij blijft wel rustig zitten , maar vanaf ik m'n vinger door de tralies steek begint ie hevig te blazen.Hetzelfde als ik er trosgierst doorsteek.Blijven geduld hebben dus? ???
Mijn broer had nu graag een tamme parkiet gekocht, mag deze in de kooi bij de niet tamme vogel of niet?

Groeten

Anja

Dat zou ik niet doen. Je weet niet of de nieuwe valk een ziekte onder de lede heeft. 6 weken apart zetten en de tame valk wordt dan wel schuwer.

Groetjes Anja

Anke

Hallo,
Als je beide valkjes nadat je ze bij elkaar hebt gezet (na een week of 6 apart) evenveel aandacht blijft geven zal het tamme valkje nog prima tam blijven denk ik.
Uiteraard moet je met het niet tamme valkje in de periode dat ze apart zitten blijven oefenen en vooral geduldig en rustig blijven.
Zitten ze eenmaal samen dan het tamme en het minder tamme valkje evenveel uitgebreide aandacht geven. Ik doe dat altijd tegelijkertijd, dus met twee handen in de kooi, dan kan er ook niemand jaloers worden :)
Het kan ook heel goed zijn dat het minder tamme valkje het voorbeeld gaat volgen van het tamme valkje :)
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

henkyyy

Thanks voor de uitleg.
K denk dat ik best eerst zal kijken of ik deze die we nu hebben nog tam kan krijgen en als dat lukt dan pas een vogeltje bij kopen.Of het me zal lukken betwijfel ik  :-\Als ik gierst door de tralies steek kijkt ie er eerst wa naar maar gaat dan meteen erna naar z'n voederbakje met de zaadjes en begint daar te eten.Met wat zou ik hem nog kunnen lokken?Appel en gierst heb ik al geprobeert maar hij reageert er niet op.

Greetz

Anke

Hallo,
Misschien wil je valkje niet door de tralies heen eten.
Blijf gewoon rustig je hand in de kooi leggen en tegen je valkje praten. Wees  niet teleurgesteld als je valkje niet naar de trosgierst toe gaat,  hij vind het gewoon eng en moet aan je hand wennen. Als je merkt dat je valkje gewend raakt aan het feit dat je in de kooi komt leg dan na verloop van tijd je hand wat meer in de buurt niet te dichtbij. Zo ga je langzaam door totdat je valkje het niet meer eng vind dat je in de kooi bent. Probeer hem dan eens te lokken met trosgierst. Niet naar hen toesteken maar gewoon in je hand houden en je hand in de buurt van je valkje leggen. Laat je valkje het moment kiezen waarop hij een hapje neemt.
Ik heb hier gemerkt dat mijn valkjes pas trosgierst komen eten als ze gedeeltelijk hun angst hebben overwonnen. Daarvoor kon geen enkel lekker hapje hun over de streep trekken ;D
Kortom heel veel geduld en een lange adem is hier echt nodig.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

henkyyy

Ok thanks
Veel geduld dus  :)
K zal proberen , ook al ga ik het er moeilijk mee hebben  :)

Greetz

aaltjen

als je  je vogel  tam heb en je gaan op vakantie zij ze dan niet meer tam dat heef iemand mij gezegt dat je dan weer op nieuwe moet beginen

mooi he

henkyyy

De laatste tijd begint ie nu zelfs heel fel te krijsen als je ook nog maar een vinger uitsteekt of zelfs al als je voorbij de kooi komt.Hoe kan ik dit gedrag veranderen?

ManjaV

Rustig aan doen en weer vanaf het begin beginnen. ;)
Het kan soms wel enkele weken tot maanden duren eer dat een valkje tam is.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

henkyyy

Ik ben nu wa meer bezig geweest met m'n valkje en krijg hem al zover dat ie al komt eten van de gierst als ik het vasthou en door de kooi steek , alsook met m'n hand een 10 tal cm van m'n valkje met de gierst in m'n hand.Dus hopelijk ben ik al goed op weg  :)
Nu is mijn vraag , hoeveel trosgierst mag je hem geven?
1 volledige stengel of niet? En hoeveel keer per week?

Groeten

Anke

Hallo,
Als je met je valkje oefent gebruik dan een klein stukje.
Hij hoeft natuurlijk niet alles op te eten. Het gaat erom dat hij leert dat jij niet eng bent.
Je valkje moet natuurlijk wel gewoon zaad en groenvoer enzo blijven eten dus niet te veel trosgierst.
Ik geef de valkjes die nog moeten oefenen geen trosgierst in de kooi.
Tja hoeveel precies..... ehm per dag een halve stengel?Bij die hele lange stengels zou ik een kwart stengel doen.
Groetjes Anke

henkyyy

Bedankt Anke voor je raad